4-åring med beslutsångest

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kocken

4-åring med beslutsångest

Inlägg av kocken »

Jag behöver hjälp! [-o<

Våra tidigare så harmoniska mornar har förändrats till en enda lång utdragen diskussion om vad min 4-åriga tjej ska ha på sig. ](*,)

Jag tar fram ett förslag (tröja + byxa). Hon dissar - de passar inte ihop! Hon vill absolut ha tröjan som ligger i tvätten (eftersom den är full med målarfärg). Byxorna har fel färg, de har fel längd etc.

Jag: OK, snälla vän, du får välja själv vad du vill ha på dig, varsågod.

Dotter: JAG KAN INTE! JAG VILL HA KJOL! :evil:

Jag: Visst, i morgon kan du ha kjol men idag ligger den tyvärr i tvätten.

Och så här håller vi på tills jag ger upp och påvisar: OK, om vi inte kan hitta något som passar i smaken så får du väl gå i trosor så får vi se om vi hittar något i morgon... (jag vet, inte särskilt psykologiskt) :oops:

Har någon erfarenhet av liknande scenario? Vad ska jag göra för att underlätta denna procedur?

Hälsningar Kocken
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag har 3 svar.

Ta fram det som ska på nästa dag, kvällen INNAN. Då har man lite mer tid, och det man valt står fast nästa morgon.

2-alternativs-regeln:
Du tar fram 2 tröjor och 2 par byxor.
"Vilken tröja vill du ha? Den, eller den?"
"Vilka byxor vill du ha? De röda, eller de blå?"

Mitt tredje svar är att "välja sina krig" :wink: , som Susanne* här på forumet rådde mig till, när jag hade liknande problem en gång. :D
Jag insåg att det där med kläder var ett för stort krig att utkämpa varenda dag, så jag lät henne bestämma.
Lite styrning om det är för kalla/varma kläder hon väljer, annars får hon välja som hon vill, bara hon städar upp det hon slängt ut. Detta gäller för tillfället mest Ida, som också är 4 år.
Det är lite knepiga kombinationer inland :? :lol: , men alla som en gång haft en 4-åring vet nog hur det kan vara :wink:

Kanske något av alternativen kan passa?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Känner igen mig i situationen. Min tjej är dock bara 3 men här ratas allt utom kjol. Hon har inte haft byxor på säkert 1/2 år. (Hade dock byxor både igår och i förgår, kanske börjar fixeringen trappas av) :?
I början försökte vi få på byxorna men valde till slut att acceptera. Just nu är hon en kjoltjej helt enkelt. Det är ju inga problem egentligen utan man får anpassa tjockleken på strumpbyxorna efter väderlek.
Vi kör oxå med 2 alternativ av kläderna. Funkar för det mesta. :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej! Känner också igen mig här med min 4-åring. I vintras var det en riktig kjoltjej som mycket ogärna ville ha byxor. Men när jag köpte ett par leggings i våras övergavs kjolarna helt. Nu är det bara leggings som gäller....Det första paret blev så utslitet med hål både på knän och i rumpa och tyget var så tunt att man kunde läsa en bok genom det mot slutet. I normala fall hade man slängt ett par sådana byxor för länge sen men eftersom jag visste att det var hennes favvisar ville jag att hon själv till slut skulle inse att de var omöjliga att laga och tyvärr fick gå hädan i sopan. Det var förstås stor sorg när de slängdes men det varade inte så länge. Eftersom det är en bestämd dam vad gäller vad som är fint och inte låter jag henne välja kläder själv på morgonen. Även vid klädinköpen låter jag henne bestämma en del annars använder hon inte de nyinköpta plaggen...
Vad gäller kläder i tvätten så brukar hon acceptera det rätt bra men så fort de torkat vill hon ha sina favvisar igen. Mitt förslag är pakta- beklaga att kläderna måste tvättas, hjälps åt med tvätten så går det fortare t.ex
Kram Alwa
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"