Att vara ensam med tvillingar....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lisafisan

Att vara ensam med tvillingar....

Inlägg av lisafisan »

Jag och min sambo har nu hjälpts åt med att "kura" våra niomånadersflickor med oväntat gott resultat redan efter två nätter. Kanske är det för att vi från början inte så särskilt bortskämda med sömn - men nu känns det som om livet verkligen återvänder till oss alla fyra. ven ikväll kommer vi att vara två som lägger barnen men sedan blir jag tyvärr ensam med natt fyra och framåt.
Naturligtvis inget drömläge och sambon gör vad han kan nu för att byta bort den kvällen men faktum kvarstår att han arbetar mycket kvällar och jag kommer i fortsättningen få lov att lägga flickorna själv.

Så hur gör man då? Hur har ni andra gjort?

Vi har barnen i varsitt rum just nu men det är en temporär lösning. Ska vi fortsäta att ha dom i varsitt rum (vi bor inte så stort tyvärr så de SKA i normala fall dela rum är det tänkt, men naturligtvis får vi försöka anpassa oss).?

När jag ska lä'gga dom ska jag då ta dem en och en med risk för att den ena blir för trött och ledsen medan jag lägger den första och sedan lyckas hålla den första vaken med sina "jag-är-jättetrött-vrål" eller ska jag rent utav försöka lägga dom samtidigt och stå mitt emellan dörrarna och ramsa? Hur ska jag lösa det här?

Tips från alla andra visa tvilingföräldrar och föräldrar med erfarenhet av flera barn emottages tacksamt.

:D Lisa
Mamma till ett par små tvillingtjejer som är på väg att bli stora.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Är det verkligen helt omöjligt att ha dem i samma rum? Det skulle ju verkligen göra allts å mkt enklare för er alla.

Jag brukar lägga tre barn, nästan samtidigt. Lägger tvillingarna först och läser sedan en bok med äldsta, smyger in och lägger honom och ramsar lite tystare ut.

Lägger alltid tjejerna samtidigt, alla sovpass. Ofta brukar de gå till sina sängar. Men om jag ska tänka tillbaka till 9 mån så hade Lisen börjat gå. Annars kröp de till sängarna. Men för det mesta bar jag dem. Hade båda på varsin arm, satte ner den ena på golvet och la den andra, stoppade om och allt det där, tog upp den andra från golvet och la ner i hennes säng och samma procedur där, Karl var självklart med och assisterade, gav snuttar och gose. Sedan släckte Karl och jag och ibladn han ramsade ut.

Det enklaste är ju att du lägger dem i samma rum. Om det är en helt omöjlighet så skulle jag ta båda på armarna, bära in och göra precis som jag gör när jag lägger i samma rum. Dvs den ena väntar i 2 sek på golvet medan den andra läggs, ramsa ut och gå in och lägga den andra, ramsa ut. Och sedan som du säger stå emellan.

Vet inte om det är det optimala. Du får säkert mer tips av dem som kurat flera samtidigt.

/åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
koukie

Inlägg av koukie »

Jag vet inte om jag kan ge dig några råd, men jag kan berätta hur jag gör.

Mina tvillingar är nu 5,5 månader och jag började kura dem när de var 3,5 månader. Vid 4 månader sov de 12 h. Jag kunde knappt tro det var sant. :D :D :D

De sover nu i samma rum och när jag är ensam så bär jag upp dem i rummet och lägger dem på en liten madrass som vi har som myshörna. (Storebror brukar vara med) Där gullar vi och gör skrattet till gonattet. I vårt fall gör vi helt enkelt "mormors lilla kråka, skulle ut och åka, ingen hade han som körde. Å en slank han hit å en slank han dit å en slank han ner i diket". Alltså en sång med tillhörande rörelser. De brukar skratta som tusan när de slinker ner i diket så att säga.

När det är gjort tar jag först den ena, bär honom till sin säng, gullar ca 30 sek i sängen, vänder honom på mage samtidigt som jag säger ramsan 4 ggr och ger honom 3 buff i baken som markering. Därefter tar jag direkt den andra och gör exakt samma procedur med henne. Därefter drar jag ner rullgardinen och går ut med ramsan x4.

Om någon protesterar avvaktar jag och ramsar sedan utanför dörren. Den som är lugn brukar inte störas av det. I början när båda hade en tendens att skrika upp sig så ramsade jag på utanför dörren. I nödfall gick jag in och solfjädrade med några buff och sen direkt ut med ramsa.

Nu är ju dina tvillingar lite äldre och lite mer medvetna: men det skulle kanske fungera. Kanske kan du ha en "nattnings-hörna" mitt emellan rummen där du gör skrattet till gonattet och att du därefter tar in dem i deras respektive rum. Om du hela tiden tar samma tvilling först kommer den andra att lära sig att det snart blir dens tur skulle jag tro. Så har jag i allafall upplevt det med mina. Jag lägger alltid pojken först för han är lite kinkigare, medan flickan är lite coolare.

Lycka till!!!
Mamma till pojke född april 2003 och tvillingar födda mars 2007
J och Å

Inlägg av J och Å »

Koukie, kanonbra tips!!

Ska genast lägga fram en madrass inför nattningen. Just nu kör vi exakt samma fast i vår säng. Mycket enklare på golvet ju. Och då kan storebror sitta kvar med den som läggs som nr 2. Oj, vilken viktig uppgift han får då. Men som oftast är numera, så springer de till sina sängar, med gose i högsta hugg och vill ner i sängarna.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
koukie

Inlägg av koukie »

J och Å: Kul att du gillade madrass-idén. Vår storebror sitter också kvar med den som ska läggas som nr 2. Väldigt viktig uppgift förstås. :P Typ "Huuur skulle jag klara mig om inte du hjälpte till" ... :D :D
Mamma till pojke född april 2003 och tvillingar födda mars 2007
J och Å

Inlägg av J och Å »

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"