Problem med magen och spänner sig så konstigt...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
karinpatring

Problem med magen och spänner sig så konstigt...

Inlägg av karinpatring »

Usch nu sitter jag och oroar mig och får själv alldels ont i magen. Min lilla tjej har varit löööös i magen under en längre tid, de senaste 10 dagarna har hon varit bättre men så nu i helgen har hon varit med moster och mormor och nu fick jag rapport om att hon igår hade bajsat typ 10 ggr och idag också massor och jättelös. Jag funderar på om det är så att hon inte riktigt klarar av bara burkmat :?: För de 10 dagarna hon var bättre så gjorde jag egen mat till henne på lunchen och så fick hon burk till kvällsmat men nu i helgen har hon bara fått burkar. Är det någon som kan känna igen sig i min lilla teori :?: Eller kan det vara så att hon påverkas och blir orolig och därför dålig i magen för att hon inte har varit med mamma och pappa :?:, sovit borta osv. När hon var dålig tidigare så var det också extremt rörigt, semester, vi håller på och flyttar etc. Kan det vara så eller är de för små för att oroa sig så mycket att de blir dåliga i magen :?:

Den senaste månaden har hon också börjat med en annan lite märklig grej, hon spänner hela kroppen och blir alldels röd i ansiktet i ca 5 sekunder flera gånger om dagen, i början tänkte jag att hon just lärt sig att kontrollera sin kropp och därför gjorde det, men nu börjar jag oroa mig för att hon inte själv kontrollerar detta utan att det kanske är någon typ av kramp :?: :!:

Så summa summarum är att jag oroar mig för att " kramperna" och magen hänger ihop och att det är något som är fel.....

Någon som har något att säga om det här :?: Någon som känner igen beteendet :?: Någon som har några råd :?:

Stort tack på förhand.
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Det där med lös mage kan jag känna igen mig i mycket väl! Maja hade lååånga perioder under sina första 1½ år då hon var lös i magen. Det kunde till och med vara slemklumpar i... :shock: På BVC sa de att det var helt normalt (som allt annat man frågar om, så normalt så...) Hur som helst, det jag märkte var att kosten kan påverka. Att ge ris, vitt bröd, pasta, ja, du vet alla saker som stoppar upp magen... Kanske kan det vara så att den maten du lagade var mer stoppande...? Och burkmaten är det inte...?

Det där med spänna kroppen och bli röd i ansiktet känner jag också igen... det var en period när hon, precis som du nämner, hade kommit på något nytt spännande att göra.

Hur mår hon för övrigt? Äter hon hyfsat, är hon pigg och glad, hur sover hon?? Är dessa saker som vanligt tror jag inte att det är någon anledning till oro alls.

Men jag vet ju hur det är, jag har varit där själv... Så lätt att bli orolig!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Oh, tack för svar :D . Jag tycker att hon verkar må bra i övrigt, lite gnällig men jag vet inte riktigt vad som är 8-mån ångest och annat :? Hon sover som en prinsessa, 1,5 timme på förmiddagen och 45 min på eftermiddagen + 12 timmars natt. Hon äter helt ok, 220 ml välling på morgonen, frukost = macka + lite dricka. Lunch motsvarande en burk, Mellis=gröt eller motsvarande och Middag, en burk + banan. I bland tar hon även en slurk välling innan hon somnar, ca 50-200 ml. Det är väl normalt för en 9,5 månaders :?:
/Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Låter väldigt normalt!

Vad för välling ger ni? Vi hade 6 mån välling ända tills Maja varnästan 1½ innan vi bytte till 8 mån, och 1 års välling dröjde nästan till 2år... Just pga av magen.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"