Morogntrassel 11,5-månaders
Morogntrassel 11,5-månaders
Hej! Vår lille son har börjat trassla på morgonen. Meningen är att det ska vara natt mellan 20-7, men nu tycker sonen att det är lagom att vakna 06:37. Jag skojar inte, han vaknar sedan en vecka prick 06:37 med ett gnäll alt. skrik varje morgon. Vi ramsar men han somnar icke om.
Nu till min fråga, kan det vara de två dagslurarna som ställer till det? Är det dags att gå över på en lur? Han brukar sova 10-11.30 och sedan 14:15-15.30 på em. Det går hur lätt som helst att få honom att somna på dagarna. Att få honom att somna på kvällen är också enkelt, det är bara morgonen som ställer till det just nu.
Vad tror ni kloka forumläsare?
Nu till min fråga, kan det vara de två dagslurarna som ställer till det? Är det dags att gå över på en lur? Han brukar sova 10-11.30 och sedan 14:15-15.30 på em. Det går hur lätt som helst att få honom att somna på dagarna. Att få honom att somna på kvällen är också enkelt, det är bara morgonen som ställer till det just nu.
Vad tror ni kloka forumläsare?
-
Lua
Jag hoppar in här
Har nämligen precis samma problem, men jag undrar om det verkligen kan bero på för mycket dagssömn för vår del. Elin blir ju 10 månader till helgen, så det är ju hela 2 månader kvar till 1-årsdagen... Dessutom upplever jag inte att hon sover för mycket, totalt sett över dygnet, om man ser till hennes ålder.
Hon SKA sova 19-06.30, men sedan några veckor blir det 19-06.00. Dagslurarna är 1,5 timme + 1,5 timme, men det tar ca en kvart att somna på varje lur så totalt blir det ju 2,5 timme sömn på dagen. Och om hon hade sovit HELA natten så hade det ju blivit 11, 5, alltså 14 totalt. Nu blir det istället 13,5.
Vad göra
Jag ramsar så snart jag hör att hon har vaknat vid 6-tiden, men det biter inte. Hon ligger först och snackar och stökar och bökar, sen skriker alltmer.
Har nämligen precis samma problem, men jag undrar om det verkligen kan bero på för mycket dagssömn för vår del. Elin blir ju 10 månader till helgen, så det är ju hela 2 månader kvar till 1-årsdagen... Dessutom upplever jag inte att hon sover för mycket, totalt sett över dygnet, om man ser till hennes ålder.
Hon SKA sova 19-06.30, men sedan några veckor blir det 19-06.00. Dagslurarna är 1,5 timme + 1,5 timme, men det tar ca en kvart att somna på varje lur så totalt blir det ju 2,5 timme sömn på dagen. Och om hon hade sovit HELA natten så hade det ju blivit 11, 5, alltså 14 totalt. Nu blir det istället 13,5.
Vad göra
Jag ramsar så snart jag hör att hon har vaknat vid 6-tiden, men det biter inte. Hon ligger först och snackar och stökar och bökar, sen skriker alltmer.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Felsökning:
Mörkläggning? Kolsvart i rummet. Om inte annat kan man sätta upp svart sopsäck i fönstret. Bara det blir riktigt mörkt.
Ramsa vid det tidiga uppvaket. Från 1 tim före väckning gäller PANGRAMSA. Dvs 1 st hurtig, men bestämd ramsa som talar om att det fortfarande är natt. I övrigt låter man sötnosen vara ifred. Så vida man iinte somnar om. Då blir det ny pangramsa ifall hon/han vaknar på nytt.
Väckarklocka. Kan med fördel införas för att meddela när morgonen börjar. Tar oftast bara någon vecka så har alla hajat vad som gäller, dvs att det inte är morgon förrän väckarklockan ringt.
Och händer ingenting (och ramsa om och om igen är faktiskt handling det också) så lär man sig att det liksom inte är någon idé att hålla igång. Men visst kommer det perioder då det kan vaknas för tidigt, som sen går över utan att man vet vad de berodde på.
Lycka till!
Och händer ingenting (och ramsa om och om igen är faktiskt handling det också) så lär man sig att det liksom inte är någon idé att hålla igång. Men visst kommer det perioder då det kan vaknas för tidigt, som sen går över utan att man vet vad de berodde på.
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej igen! Jag har satt ihop ett nytt schema nu som innebär en dagslur. Jag har en fråga som jag kom på med tanke på Lobilinas inlägg.
- Det gamla schemat med två dagslurar innebar ca 13,5 h sömn, liksom det nya kommer kommer göra, fast med bara en dagslur som är längre. Men det gör alltså ändå susen att ändra till en dagslur fastän totala antalet sömntimmar blir detsamma?
En fråga till passar jag på med gällande väckarklocka!
- Om sonen fortsätter vakna 05:37 fastän det ska vara morgon först 7:00. Hur gör vi med väckarklockan då? Han kan ligga ca 40 minuter i sin säng med hjälp av en ramsa eller två, men sedan tilltar klagomålen kraftigt varpå vi går och gör välling som han dricker i sängen och sedan blir det ensamlek.
Ska vi låta en klocka ringa just innan vi går in och gör morgon efter 40 min (eftersom det inte går att ha honom i sängen till 7:00 pga att han blir alldeles för ledsen) och sedan gradvis skjuter fram klockans ringande tills vi har nått sju? Det låter inte som en bra taktik. Hur har ni andra gjort?
Tack på förhand för er hjälp!!
- Det gamla schemat med två dagslurar innebar ca 13,5 h sömn, liksom det nya kommer kommer göra, fast med bara en dagslur som är längre. Men det gör alltså ändå susen att ändra till en dagslur fastän totala antalet sömntimmar blir detsamma?
En fråga till passar jag på med gällande väckarklocka!
- Om sonen fortsätter vakna 05:37 fastän det ska vara morgon först 7:00. Hur gör vi med väckarklockan då? Han kan ligga ca 40 minuter i sin säng med hjälp av en ramsa eller två, men sedan tilltar klagomålen kraftigt varpå vi går och gör välling som han dricker i sängen och sedan blir det ensamlek.
Ska vi låta en klocka ringa just innan vi går in och gör morgon efter 40 min (eftersom det inte går att ha honom i sängen till 7:00 pga att han blir alldeles för ledsen) och sedan gradvis skjuter fram klockans ringande tills vi har nått sju? Det låter inte som en bra taktik. Hur har ni andra gjort?
Tack på förhand för er hjälp!!
-
Kantarella
Hmm, gossen har ju inte riktigt fått chansen att förstå att morgonen börjar först sju då han tas upp - få se nu - 05.37+40min=06.17. Det är mer än en marginalkvart det.
Här måste du satsa på ett omsomnade och få väcka honom 07.00 med väckarklocka, pompa och ståt. Nu vaknar han och skriker er till sig, vilket ju fasktiskt har visat sig funka eller hur?
Näe, en handlingsplan är nog lösningen för er. En handlingsplan för tidiga morgonuppvak. Omsomnandet är nyckeln!
Som Ewa skriver.
Pangramsa vid första pip, innan han ens fått för sig att vakna till ordentligt. Den ges i förebyggande och upplysande syfte om att att natten inte är slut ännu. Man motar Olle i grind helt enkelt. (För din egen skull är det så lätt att fastna i fällan att klockan ÄR så nära morgonen, men det är ju fortfarande natt, eller hur. Och hur skulle du ha gjort om han vaknade klockan 02 istället. Det kan vara lite psykologiskt att tänka så för sin egen skull.)
avvakta sedan. Gå och lägg dig igen (med öronproppar i helst) och somna om. Det är det allra bästaste sättet att släppa överkoncentrationen. Jag lovar, du HÖR - genom öronproppar och tjocka cementväggar - om KRIS skulle utbryta.
När DU tycker att det börjar bli tjatigt, att sonen har fastnat - ge då en påminnelseramsa och börja sätta i gång att väsnas med andra ljud i huset alternativt Mozart på hög volym. Det skapar en ridå mellan dig och gossen, där överkoncentration trängs undan och ni båda får något annat att tänka på. Att städa toaletten är populärt, eller att ta hand om gårdagens disk. Men Mozart är oslagbar.
skulle saker och ting bli krisartade, jag menar rejäl KRIS nu, kan du gå in och lägga tillrätta och gå ut med en ramsa. Men bara EN gång/uppvak.
första morgonen kan det ta tid att få till ett omsomnande och det får ta tid, långt in på förmiddagen om så skulle krävas (vilket det inte gör) och när han väl somnar ge honom helst 20 minuter sömn (om det ryms inom schemat) så att han får rejäl korn på att somna om och du får väcka och på så sätt ta ledningen och visa sonen att DU har koll på saker och ting.
Klockan sju ställer du väckarklockan att ringa och väcker med stort baluns.
Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.
/Åsa
Här måste du satsa på ett omsomnade och få väcka honom 07.00 med väckarklocka, pompa och ståt. Nu vaknar han och skriker er till sig, vilket ju fasktiskt har visat sig funka eller hur?
Näe, en handlingsplan är nog lösningen för er. En handlingsplan för tidiga morgonuppvak. Omsomnandet är nyckeln!
Som Ewa skriver.
Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.
/Åsa
Tack för dina handfasta råd! Vi har varit lite snabba med att gå in efter de här 40 min när sonens protester blivit för ljudliga. Vi bor i ett parhus och grannarnas dotter sover vägg i vägg med vår son, vi har inte velat att sonen ska väcka deras dotter. Men det ska vi verkligen inte tänka på under den här "minikuren". Det kommer ju bli bättre sedan.
På lördag börjar vi med nya schemat och då ska vi ha dina tips klistrade på näsan. Uppföljning kommer. Tusen tack så länge!
På lördag börjar vi med nya schemat och då ska vi ha dina tips klistrade på näsan. Uppföljning kommer. Tusen tack så länge!
Hej! Ville bara rapportera att jag ställde min väckarklocka på 05:20 och satt utanför sonens rum när han vaknade 05:37. Ramsade genast när första pipet kom och han SOMNADE OM utan protester
och sov till 06:45. Hurra! Klockan sju ringde väckarklockan på hans rum och jag marcherade glatt in och gjorde stor affär av att det var morgon. Så härligt! Vet ju inte om det här håller i sig, men om det gör det, ska jag vänta med att införa nya schemat ytterligare några veckor? Nya schemat innebär alltså lika mycket sömn som innan, men med bara en dagslur istället för två.
Hej nu kommer jag också och blandar mig i... Ville bara påpeka att väckarklockan ska stå utanför barnets rum, inte inne. Eller har jag missförstått? Vad säger du Kantarella?
Sedan angående övergången till en lur, så brukar det allmänt rekommenderas att man i skarven (ca 10 dagar) erbjuder samma antal sömntimmar som tidigare. Alltså 14 timmar per dygn, vilket oftast innebär att dagsluren får vara 2 timmar lång. Men sedan då älsklingen vant sig med att bara lura en gång per dag skär man ner till 1,5. Och skulle det vara så att han inte vill sova 2 timmar är det ok att ta upp efter 1,5. Men se till att ge möjligheten i början!
Sedan angående övergången till en lur, så brukar det allmänt rekommenderas att man i skarven (ca 10 dagar) erbjuder samma antal sömntimmar som tidigare. Alltså 14 timmar per dygn, vilket oftast innebär att dagsluren får vara 2 timmar lång. Men sedan då älsklingen vant sig med att bara lura en gång per dag skär man ner till 1,5. Och skulle det vara så att han inte vill sova 2 timmar är det ok att ta upp efter 1,5. Men se till att ge möjligheten i början!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Äh glömde ju applådera den finfina pangramsan som han så snällt somnade om på...
=D>

=D>
Aha! Väckarklockan ska stå utanför alltså? Det ska vi ordna till imorgon. Tack för infon!
Nu är jag lite förvirrad vad gäller nya schemat. Kanske jag kan få lite hjälp att reda ut saker och ting. Den kära sonen sover redan 13,5 h sedan en tid
. Det är fördelat på 11h på natten, en lur på fm 1,5 h och en lur på eftermiddagen som är 1h (jag vet, inte ett naturligt sovpass, men han har verkat trivas med detta).
I nya schemat kommer han fortfarande sova 11h på natten, men då behöva en 2,5 h lång tupplur på em. (Det är väl inte heller ett naturligt sovpass eller?)
Frågor:
1.) Förutsatt att han sover lika bra på morgonen som idag, ska jag över huvud taget ändra schema just nu eftersom han är så stentrött på förmiddagen och verkar behöva den här luren? Han somnar på en minut.
2.) Om jag byter schema, är 2,5 h för knasigt sovpass? Ska jag sikta på att göra natten längre istället? Att göra natten 12h känner jag mig nämligen nervös för eftersom vi har fått tidiga uppvaknanden ett tag. Känns som om "är det verkligen möjligt??".
Det blev långt det här, tack för ert tålamod!
Nu är jag lite förvirrad vad gäller nya schemat. Kanske jag kan få lite hjälp att reda ut saker och ting. Den kära sonen sover redan 13,5 h sedan en tid
I nya schemat kommer han fortfarande sova 11h på natten, men då behöva en 2,5 h lång tupplur på em. (Det är väl inte heller ett naturligt sovpass eller?)
Frågor:
1.) Förutsatt att han sover lika bra på morgonen som idag, ska jag över huvud taget ändra schema just nu eftersom han är så stentrött på förmiddagen och verkar behöva den här luren? Han somnar på en minut.
2.) Om jag byter schema, är 2,5 h för knasigt sovpass? Ska jag sikta på att göra natten längre istället? Att göra natten 12h känner jag mig nämligen nervös för eftersom vi har fått tidiga uppvaknanden ett tag. Känns som om "är det verkligen möjligt??".
Det blev långt det här, tack för ert tålamod!
Ska svara eftersom jag sitter vid datorn, men Kantarella får gärna komma me synpunkter!
Fram tills barnet blir ett år är 14 timmar sömn det rekommenderade. Ni ligger alltså lite under men om allt varit frid och fröjd är det ju ok
Hela andra levnadsåret är det sedan 13,5 som gäller.
Och javisst, det går alldeles utmärkt att sova 2,5 timmar
Ingen strid mot naturen här inte
Jag tycker att du kan avvakta lite nu med att ändra schema och se om det ordnar upp sig med morgnarna. Annars är det faktiskt så, att tidigare läggningar brukar ha en gynnsam effekt på morgonen... Inte sällan ges rådet till föräldrar med lite väl "morgonpigga" barn att de ska lägga dem tidigare på kvällen! Jag föreslår att ni lägger natten till 11,5 timmar (natt 19.30) och dagluren till 2 timmar. Hör gärna av dig igen!

Fram tills barnet blir ett år är 14 timmar sömn det rekommenderade. Ni ligger alltså lite under men om allt varit frid och fröjd är det ju ok
Och javisst, det går alldeles utmärkt att sova 2,5 timmar
Jag tycker att du kan avvakta lite nu med att ändra schema och se om det ordnar upp sig med morgnarna. Annars är det faktiskt så, att tidigare läggningar brukar ha en gynnsam effekt på morgonen... Inte sällan ges rådet till föräldrar med lite väl "morgonpigga" barn att de ska lägga dem tidigare på kvällen! Jag föreslår att ni lägger natten till 11,5 timmar (natt 19.30) och dagluren till 2 timmar. Hör gärna av dig igen!