Strax efter att vi börjat gick det verkligen snett och lille prinsen satte nytt personligt rekord genom att vakna 23 ganger under natten. Hela familjen var vrak, särskilt som miniprinsen fortsatte att vakna ofta och mycket.
Sedan tre nätter verkar det ga bättre. Jag vagar knappt säga att det har vänt, men det känns som om pusselbitarna fallit pa plats. Det tar nu cirka 15 minuter för miniprinsen att somna själv pa kvällen och det blir färre och färre ramsor per kväll. Känns fantastiskt!!!
Egentligen har jag bara tva fragor.
1. Finns det nagot man kan göra för att fa miniprinsen att röra sig mindre i sängen? Som det är nu sa knölar han ihop sig i fotändan, ligger fastspänd med en fot bland spjälorna och nu i natt hittade jag honom liggande som en banan pa tvären över sängen. Hans oerhörda rörlighet bidrar till att han ibland vaknar och är ledsen. Vi gar da bara in och lägger honom till rätta, varpa han oftast gott sover vidare. Kanske är det bara en fas i utvecklingen att han rör sig mycket. Han haller nämligen pa att försöka lära sig ga
2. Hur kan det komma sig att BVC enbart föresprakar 5-minuters metoden? När jag var i kontakt med dem via e-post (eftersom jag bor i Schweiz för närvarande) och förklarade att jag inte gillade tanken pa att han skulle skrika sig till sömns, fick jag beskedet att det inte fanns nagon annan metod pa lager. Annas shn-kur är en av alla jag numera känner till. Det finns dessutom en massa amerikanska och brittiska pediatriker och andra flerbarnsföräldrar som utarbetat metoder som funkar för barn som har svart att somna själv eller som behöver lära sig sova genom natten. Jag kan första om BVC väljer en metod de gärna föresprakar, men det vore bra om de hänvisade till att det finns andra alternativ sa som t.ex......varpa föräldrarna kan göra ett aktivt val.