Han sover! men varför informerar BVC bara om 5-min?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Asa

Han sover! men varför informerar BVC bara om 5-min?

Inlägg av Asa »

Nu har vi försökt kura var lille prins i cirka tva veckors tid. Det verkar äntligen ha lossnat! :D

Strax efter att vi börjat gick det verkligen snett och lille prinsen satte nytt personligt rekord genom att vakna 23 ganger under natten. Hela familjen var vrak, särskilt som miniprinsen fortsatte att vakna ofta och mycket.

Sedan tre nätter verkar det ga bättre. Jag vagar knappt säga att det har vänt, men det känns som om pusselbitarna fallit pa plats. Det tar nu cirka 15 minuter för miniprinsen att somna själv pa kvällen och det blir färre och färre ramsor per kväll. Känns fantastiskt!!!

Egentligen har jag bara tva fragor.

1. Finns det nagot man kan göra för att fa miniprinsen att röra sig mindre i sängen? Som det är nu sa knölar han ihop sig i fotändan, ligger fastspänd med en fot bland spjälorna och nu i natt hittade jag honom liggande som en banan pa tvären över sängen. Hans oerhörda rörlighet bidrar till att han ibland vaknar och är ledsen. Vi gar da bara in och lägger honom till rätta, varpa han oftast gott sover vidare. Kanske är det bara en fas i utvecklingen att han rör sig mycket. Han haller nämligen pa att försöka lära sig ga :D

2. Hur kan det komma sig att BVC enbart föresprakar 5-minuters metoden? När jag var i kontakt med dem via e-post (eftersom jag bor i Schweiz för närvarande) och förklarade att jag inte gillade tanken pa att han skulle skrika sig till sömns, fick jag beskedet att det inte fanns nagon annan metod pa lager. Annas shn-kur är en av alla jag numera känner till. Det finns dessutom en massa amerikanska och brittiska pediatriker och andra flerbarnsföräldrar som utarbetat metoder som funkar för barn som har svart att somna själv eller som behöver lära sig sova genom natten. Jag kan första om BVC väljer en metod de gärna föresprakar, men det vore bra om de hänvisade till att det finns andra alternativ sa som t.ex......varpa föräldrarna kan göra ett aktivt val. :cry: (För övrigt maste jag bara papeka att vi har en helt fantastisk BVC-sköterska som verkligen är kunnig och som tar sig massor av tid).
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Åsa.
Skönt att det går framåt.

1. Att de ligger hur som helst känner jag igen. Vera kunde ligga precis som du beskriver, med fötterna ut genom spjälorna och gärna upptryckt med ryggen in i ett hörn. Mitt tips är att ca 10 minuter efter att han har somna, så gå in och lägg honom tillrätta. Han märker inte det och ligger troligen mer still när han har somnat än precis när han håller på att somna. Själv brukar jag titta in när vi går och lägger oss. Fast om din lille fortfarande inte riktigt sover ordentligt på nätterna så föreslår jag 10 minuter efter att han har somnat.

2. 5 mm anses vara vetenskapligt belagd för att en läkare testade den en gång för snart 100 år sedan. Annas metod är däremot inte medicinskt eller på annat vetenskapligt sätt prövad och får därför inte rekommenderas av BVC-sköterkor. Ett annat problem är att de helt enkelt inte känner till den.

Vi hoppas att DVD och bok (sova hela natten) kommer ut snart. Om du inte visste det så har Anna spelat in en instruktionsfilm om hur det kan gå till. Tre barn i olika åldrar har buffats och ramsats och filmats.

Lycka till i fortsättningen!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Om jag inte minns fel så är 5-minutersmetoden den enda metod de får rekommendera, eftersom det är den enda som är "vetenskapligt testad". :x
Men visst borde de tala om att det finns andra alternativ också!

Jag ska fråga min BVC-sköterska när jag ska dit nästa gång, för jag är mycket nyfiken vad hon har att säga om det :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Ville bara tala om att det var vår bvc-sköterska som berättade om Anna W. Vi hade en son som kunde sova allt mellan 2-10 timmar på natten och ville få till en ändring. Hon frågade om vi hört/läst om Anna W, och tyckte att vi kunde läsa lite om hennes och andra metoder. Det var inte så att hon rekommenderade den, men gjorde oss uppmärksamma på att den fanns. Hon tyckte att det finns många metoder och att det ofta handlar om att föräldrarna måste bestämma sig och sen brukar det lösa sig. Jag ville bara visa på att det finns undantag.. :D
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
camilla

Inlägg av camilla »

Det ar ju skillnad pa att rekomendera nagot och pa att informera om olika alternativ... De BVC skotersor som inte vet om att AW har skrivit bocker i amnet barn maste vara valdigt oengagerade i sitt arbete, har ju tom jag vetat innan jag hade ens tanke pa att skaffa barn... Min mamma tipsar alla sina elever som laser till distriktskoterska (inkl.BVC skoterska) om AW da de skall gora arbeten om somn etc Angaende att det skall ha medicinsk grund; da jag lag pa BB och hade blodande brostvartor fick jag rekomenderat att kopa snackor att satta pa brostvartorna, jag undrade da om de fanns pa apoteket och fick da en adress pa en hemsida till en privatperson som salde dessa fantastiska snackor... Undrar hur stor forskning de har gjort om detta...om de inte ens finns pa apoteket menar jag....
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
gunnar

Inlägg av gunnar »

"problemet" med AWs metod för BVC är att hon förespråkar att barnen ska ligga på mage, dvs tvärtom vad BVC säger till oss pga plötslig spädbarnsdöd. Och det kan man ju förstå nu när dödssiffrorna gått ned. BVC borde dock, enligt min mening, informera om AW och att det går att hyra andningslarm.
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

På vår BVC tror jag att dom håller på och kollar skillnaden mellan tre olika metoder. 5 mm, Anna Wahlgrens SHN och en till som jag inte kommer ihåg vad den heter... Pharmetica eller nåt... kanske...?

Jag lovprisade såklart SHN och gav henne adressen hit. Vet inte om hon kommer att informera eller rekommendera någon av dem... hon frågade iaf mycket och var väldigt intresserad. Jag tyckte mig ana en attitydsvängning eftersom jag tidigare endast fått höra att "vad den där Anna Wahlgren skriver ska man nog ta med en nypa salt...".
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
JH

Inlägg av JH »

Måste bara lägga in ett inlägg om den så kallade "forskningen" kring spd och magläge, kanske får jag skit för det, men både jag och min man är så TRÖTTA på alla hemska blickar vi får när vi säger att Elsa sover på mage och alltid har gjort det (hon har alltid vägrat ryggläge). :evil:

Visst har spd minskat sedan man började rekommendera föräldrar att lägga barnen på rygg, MEN frågan är hur man kan säkerställa att det ena beror av det andra. Visst, det gäller våra barns liv och därför vill man ju så klart inte ta NÅGRA risker, det förstår jag, men jag är ändå fascinerad över vilka snabba växlar man drar... Vad jag har förstått så började man ungefär samtidigt (som man började rekommerndera ryggläge) att i högre grad informera kvinnor om de risker som finns vid RÖKNING och amning. Hur kan man då vet VAD det är som gjort att spd minskat? Rökning ökar ju risken för spd, och det är, vad jag förstår "vetenskapligt" bevisat!

Som sagt, vi ska inte ta några risker när det gäller våra barn och därför kommer vi att skaffa andingslarm när vi får nästa barn (något vi inte hade, eller visste om att det fanns när vi fick Elsa), men jag tycker ändå att den forskning som gjorts borde både ifrågasättas och nagelfaras! :!:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"