som sagt - prinsessan vaknar för tidigt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Minnevippen

som sagt - prinsessan vaknar för tidigt...

Inlägg av Minnevippen »

Halloj!

Vår lilla skatt vaknar som en klocka mellan 6.15 - 6-30 nu varje morgon, hon somnar då kl 19.30 i sin säng hur snällt som helst, och sover hela natten igenom. Hon sover endast 2 timmar mitt på dagen så totalt så väljer hon själv alltså ca. 13 timmar per dygn vilket jag tycker är för lite.....som i morse vaknade hon 6.30.....ställer sig upp, jag ramsar hon gnäller lite, skriker , är tysy omvartannat men står kvar....väntar till 7.00 lägger henne ner....hon ställer sig upp, lägger henne igen , ramsar emellan....kl 7.15 somnar hon om, vi har morgon kl 7.30...tänker att YES!, jag kommer kunna väcka henne i rätt tid!...7.21 vaknar och är obeveklig denna gången!!!!, håller på till 7.45 tänker att nu hár marginalkvarten gått förbi...låter henne vara i fred ett tag till, hon är :evil: asförbannad, tyst eller helt förtvivlad om vartannat, vägrar ligga ner...kl 8.02 går jag in när hon är någorlunda lugn och gör morgon med pompa och ståt...två rödgråtna ögon (ilsketårar) skiner upp direkt och jordens leende faller på prinsessans läppar!!!!......lika glad som vanligt är hon på 3 sekunder och leker nu som en liten tok med brorsan!!!

Ska jag fortsätta hålla 7.30 som morgon och anta att det sätter sig efter en tid?
Ska jag göra någon ändring i schemat eller mitt sätt att hantera morgonen?

En liten bebis på snart 9 månader måste väl ändå kräva minst 14 timmars sömn?

Kram!!!
Med prins maj -02 och prinsessa maj -04
Asa

Inlägg av Asa »

Hej Minnevippen!

Egentligen finns det manga andra personer som är mer lämpade att svara dig än jag eftersom jag själv är ganska novis pa omradet. Jag har ju dock sunt förnuft (tycker jag själv i alla fall :o ) sa jag skriver en rad eller tva ända.

Min lille miniprins vaknar ocksa tidigare än det vi bestämt oss för är morgon. Vi tycker att det är morgon kl. 7 och miniprinsen allt mellan 6-6.30. Vi försöker fa honom att somna om ibland, men vaknar han 6.30 och är nöjd, far han helt enkelt sitta kvar i sin säng och leka och jollra. är han ledsen, ser vi naturligtvis till att han blir lugn och glad igen. Det skall till mycket för att vi skall plocka upp miniprinsen innan 6.45, och aldrig när han är ledsen!

Vad gäller antal timmar för sömn, sa tycker jag att du far känna dig fram till vad som verkar passa din lilla tjej. Om hon verkar utsövd med de 13 timmarna hon far, skall du kanske inte kämpa för att det skall bli mer. Var lille kille har aldrig sovit sa där mycket som det star att han skall (förutom som nyföding sa klart) men har ända varit utsövd, glad, pigg och har ätit bra (han är 10 1/2 manad och sover cirka 12.5-13 timmar). Jag tror inte det är konstigare att barn har olika sömnbehov än att vi vuxna har det.

Nu maste jag jobba! Hoppas att det löser sig pa ett sätt som blir bra för din lilla tjej! :D
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

JAg tror däremot att det är ytters få barn som har mindre sömnbehov. Visst kanske det skiljer någon halvtimme, men inte mer.
Liksom för oss vuxna. Många SOVER mindre, men det betyder inte att man inte behöver mellan 7 och 8 timmars sömn som vuxen.

Mammut - och förmodligen Anna också, brukar rekommendera att utnyttja marginalkvarten på plus och verkligen försöka få barnet att somna om på morgonen. Kör en ordentlig morgonsovarkur, där du går in och lägger tillrätta, solfjäder och ut med ramsa första morgonen. Precis när hon vaknar ska du vara där.
Sedan begränsar du trafiken och använder bara ramsan. Så fort hon vaknar. Tydligt ska hon höra att det inte är morgon.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"