Claras affär

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
anna
Kontakt:

Claras affär

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag bara måste berätta pyssel-Claras senaste bravader :D
Häromdagen sa hon: "Mamma...det skulle vara roligt att ha en affär i våran trädgård"
"Jaha", sa jag "Vad tänkte du sälja då?"
Kort och teckningar tänkte kon sälja, och fick klartecken från oss.
Ett FRENETISKT ritande började, outtröttligt ritade hon teckning efter teckning, och skrev en skylt med spretiga bokstäver "HÄR ÖPPNAR EN AFFÄR. KORTEN KOSTAR EN ELLER TVÅ KRONOR"
Och så gjorde hon en hel hög med kvitton också, för det får man ju när man handlar.
Begrepp om pengar har hon ju inte riktigt än, så jag förklarade att hon måste ha en växelkassa, så hon kan ge pengar tillbaka ifall kunden bara hade stora pengar.
Det tyckte hon inte behövdes, för kunden fick ju ett kvitto tillbaka. :lol:

Affären öppnades precis innanför staketet. Ett litet bord, och en stol bakom disken. Hon sålde 2 kort första dagen, och var mäkta stolt. Även Ida blev inspirerad, och ritade en hög prinsessor, och drog fram skrindan, och lade sina teckningar i den.

Idag har hon utökat sortimenten med små-kort, som hon klistrat på ringblomsblad på.

Det ska börjas tid :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Har hon postorder?

Jag är mäkta imponerad. Vi sålde sorterat grus i vår affär...
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Underbart! En sann entrepenör!

Vi har haft liknande äventyr här i sommar. Axel har precis fått tillåtelse att börja gå till affären själv. Detta satte griller i huvudet på honom. Har man rätt att handla så måste man ju ha pengar. Så klart.... tänkte inte på det....

Hur många affärsverksamheter han har startat i sommar vet jag inte. Det har varit serietidningsförsäljning under ett paraply i värstaste regnvädret, egna teckningar, egna tidningar med storstilade prenummerationserbjudanden på 50 kronor och lösnummerpris på 1,50. :lol: :roll: En dag lyckades han och granntjejen sälja beg. serietidningar för 20 kronor. Dessa slantar förvandlades snabbt till godis och eftermiddagen räddades med DVD-frossa med tillbehör. (Ideén med lördagsgodis bara dog kände jag då... :shock: :D )

Visst är de företagsamma de små liven! :? :shock: :lol:

Nu har det hela mattats av. Affären är utforskad och det verkar som om han är litet trött på de mer eller mindre lyckade små projekten. Nu väntar jag bara på att han ska komma på det där med att samla tomflaskor och börja panta. Det vore ju en god gärning dessutom!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"