Hej!
Jag är ny här och vet inte riktigt var det är "rätt" att skriva om detta så jag testar här.
Jag har 2 pojkar. En är 9 och en är 5. Jag är ensamstående sen 4,5 år tillbaka. Min nu 9 åring har alltid varit strulig med sömnen. Nattskräck, gått i sömnen, mardrömmar, upp och kissa m,m
Nu, sen i april ungefär har han jättesvårt att komma till ro. Han är mörkrädd, har svårt att komma till ro, vill sova i min säng m,m Han delar rum med sin lillebror som sover som en stock...och har alltid gjort.
Jag måste erkänna att jag haft båda i min säng tills för 1 år sen, men det gick bra att få dem att sova i eget rum och egen säng ändan tills i april i år som sagt.
Finns det någon som har något tips hur jag ska göra? Detta skapar oro och irritation hos mej som såklart blir trött av allt spring till och från grabbarnas rum på nätterna.
Tacksam för svar...
Sömnsvårigheter med min 9-åring!!
-
Gäst
Hej på dig, och varmt välkommen
Här finns det gott om erfarna kurare, jag är tyvärr inte en av dom, men ska ge dig några tankar...eftersom han är så stor så blir ju kuren möjligen annorlunda..
Det viktigaste nu för er, är ditt beslut, och din attityd. atttyden ska tala om att här ska sovas, oavsett. Du ska förmedla att du håller vakten utanför dörren, så att han inte behöver oroas.
Jag skulle göra på följande sätt:
Lägga i säng, stoppa om, prata om något skoj, kanske fåna sig en aning, så att han tillslut skrattar.
säg godnatt, vi ses i morgon tex
Och skulle på frågor, påståneden och annat komma från hans rum, skulle jag oförtrutet svara godnatt vi ses i morgon. Och jag skulle naturligtvis ochså se till att vi inte såg förän i morgon.
Vill han upp och kissa,så går det bra, men så fort han är klar så inget annat snack, än din godnatt ramsa.
Som en papegoja låter du, så länge han har funderingar och frågor...
Kan det vaa något
Här finns det gott om erfarna kurare, jag är tyvärr inte en av dom, men ska ge dig några tankar...eftersom han är så stor så blir ju kuren möjligen annorlunda..
Det viktigaste nu för er, är ditt beslut, och din attityd. atttyden ska tala om att här ska sovas, oavsett. Du ska förmedla att du håller vakten utanför dörren, så att han inte behöver oroas.
Jag skulle göra på följande sätt:
Lägga i säng, stoppa om, prata om något skoj, kanske fåna sig en aning, så att han tillslut skrattar.
säg godnatt, vi ses i morgon tex
Och skulle på frågor, påståneden och annat komma från hans rum, skulle jag oförtrutet svara godnatt vi ses i morgon. Och jag skulle naturligtvis ochså se till att vi inte såg förän i morgon.
Vill han upp och kissa,så går det bra, men så fort han är klar så inget annat snack, än din godnatt ramsa.
Som en papegoja låter du, så länge han har funderingar och frågor...
Kan det vaa något
-
Cinzi-Lisan!
Hej!
Tack för ditt svar!!
Jag tycker jag har gjort så som du tipsade om. Naturligtvis har det nog blivit mer pratande när han kommit upp än just bara god natt....
Jag ska "hålla" på mitt beslut och verkligen tro på att det är rätt.
Har hört att 9års åldern ibland kallas för "lilla tonåren", kan det stämma? Känns ibland så faktiskt.
Jättetack för ditt svar. Får skriva och berätta om resultatet sen.
Stor kram!!!
Jag tycker jag har gjort så som du tipsade om. Naturligtvis har det nog blivit mer pratande när han kommit upp än just bara god natt....
Jag ska "hålla" på mitt beslut och verkligen tro på att det är rätt.
Har hört att 9års åldern ibland kallas för "lilla tonåren", kan det stämma? Känns ibland så faktiskt.
Jättetack för ditt svar. Får skriva och berätta om resultatet sen.
Stor kram!!!
-
Gäst
Du skulle kunna förbereda honom under dagen, genom att i förbigående säga, i kväll ska saker och ting förändras. Och berätta hur, och varför.
Inget snack utöver ramsan, och egnetligen ska han inte upp ur sängen alls, men att kissa måste man ju, men sen jagar du i säng med ramsa...
"vi tar det i morgon god natt vi ses i morgon"
Allt annat utom toabesök, görs i morgon.
Du ska så att säga hålla vakten utanför dörren, och inte gå in mer, utan bara mala på med din speciella godnatt ramsa, lugnade och betryggande. Som svar på allt.
Inför en mardröm, kan du utanför dörren, säga.
Allt är bra, du kan fortsätta sova nu, godnatt, vi ses i morgon...
Och så ser du till att ha fåna dig så att han åtminstone drar på munnen, helst ska han skratta, ordentligt innan han somnar.
Jag tycker att 9 års åldern kan vara lite trixig, och det är ju en utforskande period.
Men humorn är verkligen förlösande för killar och tjejer i denna ålder.
Försök att vara 9 åringens osvikliga vän, han behöver det.
Lägg gärna lite krut på social delaktighet, och den gemensamma kampen
Inget snack utöver ramsan, och egnetligen ska han inte upp ur sängen alls, men att kissa måste man ju, men sen jagar du i säng med ramsa...
"vi tar det i morgon god natt vi ses i morgon"
Allt annat utom toabesök, görs i morgon.
Du ska så att säga hålla vakten utanför dörren, och inte gå in mer, utan bara mala på med din speciella godnatt ramsa, lugnade och betryggande. Som svar på allt.
Inför en mardröm, kan du utanför dörren, säga.
Allt är bra, du kan fortsätta sova nu, godnatt, vi ses i morgon...
Och så ser du till att ha fåna dig så att han åtminstone drar på munnen, helst ska han skratta, ordentligt innan han somnar.
Jag tycker att 9 års åldern kan vara lite trixig, och det är ju en utforskande period.
Men humorn är verkligen förlösande för killar och tjejer i denna ålder.
Försök att vara 9 åringens osvikliga vän, han behöver det.
Lägg gärna lite krut på social delaktighet, och den gemensamma kampen
Ett lite fånigt kvällsskojtips (om de inte sover i våningssäng.):
Jag brukar ställa mig i fotändan av ungens säng med täcket hängande från händerna och kika på henne och säga :
- Är du beredd?
svara hon ja, så himlar jag med ögonen och åbäkar mig och säger:
-Då går det ju inte! Ända tills hon svarar att hon inte är beredd.
Då frågar jag :
-Är du rädd? Samma sak där, rädd ska hon låssas vara,
-Då kommer jag ... säger jag då och faller med täcket framför mig ner över henne så hela hon täcks in och så får hon sin gonatt puss.
Det är lika spännande och roligt varje kväll. Och efter det är det NATT!. Det vet hon och det sista vi gör då.
Vet inte om det är något du kan använda dig av, men take it or leave it!
Jag brukar ställa mig i fotändan av ungens säng med täcket hängande från händerna och kika på henne och säga :
- Är du beredd?
svara hon ja, så himlar jag med ögonen och åbäkar mig och säger:
-Då går det ju inte! Ända tills hon svarar att hon inte är beredd.
Då frågar jag :
-Är du rädd? Samma sak där, rädd ska hon låssas vara,
-Då kommer jag ... säger jag då och faller med täcket framför mig ner över henne så hela hon täcks in och så får hon sin gonatt puss.
Det är lika spännande och roligt varje kväll. Och efter det är det NATT!. Det vet hon och det sista vi gör då.
Vet inte om det är något du kan använda dig av, men take it or leave it!
-
Cinzi-Lisan!
resultat efter 3 nätter nu...
Vet inte om det är jag som verkligen bestämt mej nu, eller om det skett ett mirakel men....båda mina barn sover hela nätter i sina egna sängar. De är inte ens uppe på toa!!!
Jag har kört med era "skrattlekar" innan läggdax. Varit lugn, trygg och säker i rösten. Mycke puss o kram innan sängen.
Sedan de lagt sej har jag inte hört ett ljud från rummet.
Om jag sovit gott? Skojar ni???
Tack så mycket för alla tips! Här finns 3 levande becis på att det hjälpte!
Kram på er!!!
Jag har kört med era "skrattlekar" innan läggdax. Varit lugn, trygg och säker i rösten. Mycke puss o kram innan sängen.
Sedan de lagt sej har jag inte hört ett ljud från rummet.
Om jag sovit gott? Skojar ni???
Tack så mycket för alla tips! Här finns 3 levande becis på att det hjälpte!
Kram på er!!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022