Sömnfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
stieber

Sömnfråga

Inlägg av stieber »

Hej alla smarta mammor :D

Kul att se att forumet blomstrar =D> har rekomenderat en hel del trötta föräldrar att titta in till er 8)
För er som är i början vill jag bara berätta att jag har en son som absolut inte ville sova bort en minut av livet. Kurad vid 5 månader och sover sen dess som en stock 12 timmar :sleep: :sleep: med undantag för vissa övergående livskriser ](*,)

Min fråga då...hur ser sömnbehovet ut för större barn :?: När försvinner dagssömnen :?: och hur ser behovet ut i antal sömntimmar därefter.
Upp till 18 alltså :lol: nej, kanske inte riktigt :wink:

För er som undrar hur han sover idag som 1-åring:
07.30 vaknar C:a
07.30 frukost
10.30 Lunch
11-12.30 C:a Sova
14.00 Mellis
17.00 Middag
19.00 Gröt (lite)
19.30 C:a Sova

I början hade vi en 20-minutare vid 16 men han var supergrinig i flera timmar efteråt, ville inte sova små kortisar. Så nu varvar vi ner med en dvd-trailer med tecknade filmer som han älskar istället. Ligger tillsammans på en filt med kuddar. Sen härjar han på utan trötthet till sovdax :lol:

Anledningen till att det står c:a-tider är att man kan vara lite "wild and crazy" när man är en säker sovare. Huvudsaken är att han får sina timmar, så iblan sover han 1 timme på dagen och lägger sig tidigare istället. Men ni som börjar kura får som sagt gå omkring med äggklockan ett tag :lol: :wink:

Hoppas någon hade lite tips på vart man kan finna sömnbehovet hos större barn, kloka mammuten kanske :?:

Må gott och framförallt SOV GOTT 8)
Kram :heart:
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Under "basbegrepp och förutsättningar" står "hur många timmar sömn".

Där står att en som är 12 månader, och hela andra levnadsåret också, behöver 13,5 timmar/dygn.

Alltså, gör ni helt rätt nu, och ska så göra tills han blir c:a 2 år.

Efter det får man känna av lite. En del behöver sova middag flera år till.
Jag är väl inte rätt människa att svara på det kanske, men mina sover middag. Clara blir 4 år i maj, och sover fortfarande 1,5 timme, men det är nog både ovanligt och dags att dra ner.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Visst är det härligt att kunna vara "wild and crazy" \:D/ !

:idea: Ja, du smickrar ju mej att svar så då gör jag väl det :wink: ! Upp till dryga 2 år sover de 1,5 timma på dagen och 12 timmar natt. Därefter trappas middgassömnen ner till 45 minuter för att försvinna vid 3,5 år. Då har de kvar 12 timmar natt och det behåller de i evigheter! :roll: Vet faktiskt inte hur länge men jag har för mej att jag läst att en 10-åring ska sova 12 timmar. Rätta mej om jag har fel!
stieber

Inlägg av stieber »

Tack :D

Då får vi hoppas att han kan sova 1 1/2 timme när han börjar på dagis i höst, har för mig att de andra barnen sover bara 1 timme :roll: men det kanske finns ett direktörsrum :lol:
Tack för svaren, då har man alltså måååååååååånga långa lediga kvällar framför sig, tack vare kära Anna och alla forum-mappor \:D/
Evigt tacksam, kram på era alla :heart:
Senast redigerad av stieber den fre 11 feb 2005, 20:35, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Stieber och direktören :lol:

Jag har ju också en ettåring. Vi har lunch vid 12.15-12.30, och har en förmiddagstrött tjej, så vi prövade att lägga 1,5 timmars sömn precis före lunch och 20 minuter på eftermiddagen.

Vi märkte ganska snart att hon var jättetrött på eftermiddagen och ville inte vakna när vi väckte. Samtidigt sm hon vaknade tidigt på morgnarna om vi lät henne sova 45 minuter på eftermiddagen.

Nuhar vi ändrat så att hon sover 45 minuter från 11 och 45 minuter från 15.30. Detta funkar jättebra och hon är pigg och glad hela dagen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, LO :D

Direktör Vincent lär få åtminstone en timme på dagis. Det kallas vila och är till för att personalen ska få hämta andan och dricka kaffe (sade hon elakt :evil: ) så det tummar ingen på. Se till att han får sina 13,5 tim/dygn - man kan som sagt alltid lägga en halvtimme tidigare på kvällen utan att lilla älsklingen har en aning. Gonatti me-sej, sov so gott!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"