Storebror och lillebror

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
liw
Kontakt:

Storebror och lillebror

Inlägg av liw »

Hej på er! :D Dagarna rullar på lillebror blir större och större, idag kröp han på riktigt för första gången \:D/ Storebror fortsätter att med bästa förmåga försöka vända upp och ned på vårt hem :lol:

Min fråga gäller var jag ska sätta gränserna för vad storebror får göra med sin lillebror. Han sitter på honom, knuffar runt honom med hjälp av fötterna, drar honom i armarna, ligger och rullar på honom osv. Ibland säger lillebror ifrån, ibland inte. Ska jag låta dem hållas så länge ingen av dem blir ledsen eller ska jag hindra allt som kan liknas vid "våld"?

Jag känner mig som en tjatmoster... Det hjälper liksom inte att jag kämpar på att visa hur man ska göra med lillebror (klappa fint, krama, eller pussa) jag känner mig gnällig i alla fall eftersom detta pågår HELA dagarna här hemma. Emellanåt så visar jag hur man ska göra varefter jag raskt sätter storbror i arbete, men allvarligt det finns inte saker att göra här hemma hela tiden :lol:

Jag hoppas att det inte lät för gnälligt för det är inte så jag menar... jag känner mig bara lite uppgiven :?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är totalt gnällfriförklarad :lol:

Som öm förälder ser du ju vart det barkar - innan det barkar. Så bryt; använd det gamla goda "Oj då" och hugg lillebror (utan prat) och ta bort honom. Det kallas beskydd. Det måste han ha. Lägg honom någonstans högt där storebror inte kommer åt honom och fokusera på något annat, högst konkret: "Hm, jag undrar var jag la dagstidningen. VET du?!" så blir du av med storebror en liten stund (och kan sysselsätta lillebror), kan tacka för hjälpen så mycket efter letandet/arbetsinsatsen och sedan förlita dig på att han leker själv en stund - tar "semester" :D

De behöver vila från varandra bägge två då och då. Tro bara inte att dina demonstrationer om klappa, hålla fint, krama försiktigt, etc etc, är meningslösa - det är de inte. Endera dagen får du se storebror undervisa en annan storebror/storasyster i HUR MAN GÖR :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

TACK Anna! Ja det där har jag inte tänkt på... Inte på det sättet i alla fall. Ibland är det kanske bättre att bara "rädda" lillebror istället för att tjata sönder hela dagen... Det ska jag använda mig av ihop med det eviga "tjatandet" om hur man ska göra :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, liw :D Det är den där gamla banala HANDLINGEN, du vet. Lätt som en plätt. Behövs inga ord. Tjatet får man helt enkelt ta när man orkar :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"