Morgonhålligång...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mia75

Morgonhålligång...

Inlägg av mia75 »

Rasmus har kommit på en ny sysselsättning på morgonen. :roll:
Han vaknar ofta vid sextiden (morgon sju) och börjar då prata med Emil tills han vaknar och gråter. Sen väntar han en stund och när Emil nästan har somnat om så sätter sig Rasmus upp igen, viftar med armarna, viskar en massa saker och Emil ställer sig upp och börjar gråta igen. Så här fortsätter det fram till sju när det är morgon.

Han gör det inte för att vara dum. Han tycker om sin bror och tycker väl helt enkelt att det är roligt att prata med honom på morgonen.

Jag har pratat med honom och förklarat, men det hjälpte inte.
Då tog jag min madrass och flyttade ut i hallen på vakt. :evil: Under en veckas tid så vaktade jag utanför dörren och gick in och lade ner honom och sa åt honom att vara tyst. Det blev lite bättre, men nu en vecka senare så är det samma sak igen. ](*,)

Vi har ett rum till så jag funderar på att dela på dem. Men jag vill helst ha dem på samma rum, för vi behöver det sista rummet när halvbror kommer på besök och även som gästrum.
Rasmus vill väldigt gärna dela rum också så det skulle vara fint att få det att fungera.

Det fungerade fint i en hel månad efter att de blev kurade. Innan vaknade Rasmus oftast vid halvsex och det har han gjort sen han föddes. Så det var helt underbart efter kuren när han sov ända till sju och var pigg och glad hela dagarna! :D
Nu har jag istället två trötta barn hela dagarna och vet inte vad jag ska göra för att ordna upp tillvaron. :(

Är det någon som har något tips så är jag väldigt tacksam...
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag har inga råd, men är VÄLDIGT intresserad av de svar du kommer få!
Vi har liknande problem, men på kvällarna i stället.
Jag ska genast skriva en egen tråd om det :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mia75

Inlägg av mia75 »

Vi får hoppas att några mer erfarna kloka människor kan hjälpa oss! :D
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte bryta samman :D Det är ingen fara :D Och du har varit jätteduktig :D

Herr Rasmus behöver en liten påminnelsekur. Det behöver inte ta så många morgnar. Men det gäller att hugga honom direkt, så ställ gärna klockan :!: Så fort han ens andas om att börja babbla med sin unge herr lillebror och väcka honom, ska han tystas. Storma in och lägg honom tillrätta hastigt och bestämt som du vet att han gllar att ligga, och viska i hans öra: "Det är inte morgon ännu. Inte morgon ännu. Alla sover så gott och det ska du också göra. Det är INTE morgon ännu." Tryck till på solfjädersvis under tystnad några sekunder och gå ut - med ramsanx4. Den kan vara hur hög och bestämd som helst. Den väcker inte lillebror. Han tar in den bakvägen, "hör" att du håller koll och sover vidare.

Passa vid dörren osedd. Inget ljus i rummet, svagt utanför. Gör stor glad morgon för båda och bre extra marmelad på berömmet när storebror har kul med, och är fin mot, lillebror - på dagarna :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mia75

Inlägg av mia75 »

Tack så mycket för svaret! :D
Jag ska sätta mig på vakt igen. :evil:
Vi har hittills haft dörren bara halvt stängd så att lite ljus kommer in i rummet, Rasmus har varit rädd och ledsen annars. Men jag tror ändå att ljuset stör honom. Ska jag se till att det blir helt mörkt igen i rummet? Hur gör jag då när Rasmus blir rädd?
BILD
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så länge du tror att han är "rädd och ledsen" släpper du in diverse vargar. Varför skulle han vara rädd? Det är din uppgift att lugnt och sakligt i en attityd av självklarhet övertyga honom om att du GIVETVIS har koll på vargen och sitter med bössan laddad. I hallen. Mot ytterdörren. Låt honom vara i fred, trygg i sig själv, och ifrågasätt det inte :!:
mia75

Inlägg av mia75 »

Nu har jag jagat ut alla vargar! 8)
Innan nattningen så gjorde jag det kolsvart inne på sovrummet. Jag och Rasmus gick in tillsammans och tittade oss omkring och kände på allt som såg läskigt ut. Efter det tyckte han att det var riktigt mysigt när det var kolsvart! :D
Nu är herrarna nattade och imorgon ska det sovas till klockan sju :!: Med mamma vaktandes i hallen... :D
BILD
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så ska det låta :D Duktig mamma :D Äntligen kan herrarna sova lugnt :D och ifrågasätt aldrig mera deras goda sömn :D så gör inte de det heller :lol:
mia75

Inlägg av mia75 »

Hmm, i fyra mornar har jag nu kämpat tappert. Det har gett ganska bra resultat på Rasmus som nu sover till halvsju och i morse bara viskade till sin bror två gånger.
Men den lille broren har visst vant sig vid morgonhålligång och tycker att så ska det vara. Så nu står han upp klockan sex och tjoar i sängen. :shock: Jag går in och solfjädrar för att markera och ramsar ut. Sen pratar han, ställer sig upp, lägger sig igen, babblar mera, gnäller lite osv.. :evil: Jag gör ingenting utan avvaktar tills han ber om hjälp eller tills storebror börjar viska. Men de två senaste mornarna har jag inte lyckats få Emil att somna om fastän jag envist väntat ända till 7,15 med att göra morgon.
Ska jag bara fortsätta som jag gör?
Ska jag dela på dem tillfälligt tills båda sover gott och sen flytta ihop dem igen?
Några vargar finns här inte mer, men jag tycker att jag snart borde se något resultat?
Ska jag ändra taktiken på något sätt eller gör jag rätt?
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"