Hej! Behöver hjälp för att få vår son att sova bättre på nätterna. Han har precis fyllt ett år, och vaknar minst en gång per natt. Än har han inte sovit en hel natt. När han var ca 8 mån försökte jag påbörja en shn-kur, och det gick hyfsat vid läggningen. Av olika anledningar orkade jag väl inte vara konsekvent och fullfölja, han fick halsfluss, jag var trött osv. Nu när han vaknar på natten, brukar jag ta över honom till vår säng, och ibland t o m ge honom bröstet, där han snuttar lite, tills vi somnar om. Detta trots att jag "egentligen" slutat amma på nattten för länge sedan!
På sistone har han vant sig vid att somna i min famn på kvällen, vilket visserligen är mysigt, men jag vill ha ändring på det här nu. När jag lägger honom i sängen vid ca 19.30 så ställer han sig genast upp och börjar skrika/gråta när jag går ut ur rummet. Tar jag upp honom lugnar han sig oftast snabbt. Ikväll försökte jag lägga honom på mage och buffa (vilket tidigare, för några månader sedan, lät sig göras, men det var då det...) men det är supersvårt! Hela han stretar emot och han är stark! Han gör allt för att komma upp på fötter. Det känns helt fel att "trycka ned" honom när han gråter. Själva tillrättaläggandet i sig är alltså svårt. Hur ska jag göra? Vi är verkligen i behov av bättre nattsömn. Svara GÄRNA! Helena
Vill bara somna nära
Hej samlena och välkommen hit
Vad skönt för er att du bestämt dig för att kura lilleman, så att ni får sova gott nu!
Det viktigaste av allt när du ska börja kura, är att du är påläst till tänderna och letar fram attityden - det är den som ska bära när det känns jobbigt!
Jag brukar alltid tipsa om den här tråden om förhållningssättet, läs den, den är jättebra!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Anledningen till att han lugnar sig när du tar upp honom ur sängen, är att du lärt honom att han behöver dig och din famn för att somna och sova - nu måste du lära honom tvärtom, att han själv kan somna och sova tryggt i sin egen säng! Och det gör du genom att lugnt och konsekvent leda honom genom kuren, och svara betryggande på hans frågor! Och vi finns här för att försöka hjälpa dig om du får frågor
Att lägga tillrätta en stark, envis kille på ett år, som fått lära sig att han ska vara med mamma för att somna, kräver lugn och tålamod!
Busa och skratta hela vägen till sängen, ner i sängen med bus, natta och lägg tillrätta!
Håll sen dina händer som sölfjädrar över hans rygg, inte löst smekande, utan rätt fast och stilla. Säker kommer han att protestera
- VAD gör mamma helt plötsligt???
Tänk dig då att du svarar honom genom dina händer!
Han BLIR lugn, men det kan ta tid!
När du känner att han är avslappnad - då går du ut med ramsan! Förmodligen fluger han upp, frågande, och då är det bara in igen och fjädra!
Det är INTE elakt att solfjädra honom lugn!
Nattvak är mycket värre!
Första kvällen är jobbigast, så jobbigt blir det aldrig igen
Se det inte som en styrkekamp mellan er två, se det som att du visar och vägleder din son till en av de bästa gåvor du kan ge honom - en god, närande nattsömn
Varmt lycka till!
Kram Mia
Vad skönt för er att du bestämt dig för att kura lilleman, så att ni får sova gott nu!
Det viktigaste av allt när du ska börja kura, är att du är påläst till tänderna och letar fram attityden - det är den som ska bära när det känns jobbigt!
Jag brukar alltid tipsa om den här tråden om förhållningssättet, läs den, den är jättebra!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Anledningen till att han lugnar sig när du tar upp honom ur sängen, är att du lärt honom att han behöver dig och din famn för att somna och sova - nu måste du lära honom tvärtom, att han själv kan somna och sova tryggt i sin egen säng! Och det gör du genom att lugnt och konsekvent leda honom genom kuren, och svara betryggande på hans frågor! Och vi finns här för att försöka hjälpa dig om du får frågor
Att lägga tillrätta en stark, envis kille på ett år, som fått lära sig att han ska vara med mamma för att somna, kräver lugn och tålamod!
Busa och skratta hela vägen till sängen, ner i sängen med bus, natta och lägg tillrätta!
Håll sen dina händer som sölfjädrar över hans rygg, inte löst smekande, utan rätt fast och stilla. Säker kommer han att protestera
- VAD gör mamma helt plötsligt???
Tänk dig då att du svarar honom genom dina händer!
Han BLIR lugn, men det kan ta tid!
När du känner att han är avslappnad - då går du ut med ramsan! Förmodligen fluger han upp, frågande, och då är det bara in igen och fjädra!
Det är INTE elakt att solfjädra honom lugn!
Nattvak är mycket värre!
Första kvällen är jobbigast, så jobbigt blir det aldrig igen
Se det inte som en styrkekamp mellan er två, se det som att du visar och vägleder din son till en av de bästa gåvor du kan ge honom - en god, närande nattsömn
Varmt lycka till!
Kram Mia