Jag brukar lägga den strimlade vitkålen i ett durkslag och hälla över någon liter kokande vatten. Då blir den lagom mjuk.
Fiskrecept! Mmm, vi äter massor av fisk, men just sej är inte så vanligt i mitt kök av någon anledning. Vi äter nog mest makrill, hoki och lax.
Om det är lax med skinn:
Lägg ett tunt lager grovsalt (INTE flingsalt, utan billigt grovsalt) på ett bakplåtspapper på en plåt. Lägg laxen på saltet, med skinnsidan mot saltet så klart. Salta o peppra laxen (gärna citronpeppar) och så in i ugnen på ca 180 grader. TIden beror på hur tjock den är, men är den några cm tjock så brukar 20-25 minuter vara rätt bra. Den blir underbart saftig pga saltet, fråga mig inte hur det funkar. Den blir inte salt!!
Servera med ris/potatis/pasta/sås/tzatziki/vad man vill... 8)
Lax/annan fisk i paket:
Lägg laxbiten på ett stort ark folie. Salta, peppra, lägg på färska örter, kanske purjoringar, morotsstrimlor, citronskivor, limeskivor, eller vad man tycker verkar gott. Sedan brukar jag ibland hälla på lite vitt vin och hyvla över lite smör, men det går fint även utan detta.
Stäng foliepaketet helt, det ska vara så tätt det bara går. 200 grader, långt ner i ugnen.
4 cm tjock fisk: ca 30 minuter.
6 cm tjock fisk: ca 40 minuter.
4-5 cm lax tar ca 40 minuter.
7-8 cm lax tar 50-60 minuter.
3 sm plattfisk tar ca 35 minuter.
Du kan ju kolla på
www.tasteline.se och arlas hemsida. Där brukar man få rätt bra inspiration på recept! Fiskgratäng är också gott att göra själv, säg till om du vill ha något recept på det!
Vad gjorde du med sejen?
/Jenny