Vitkålssallad och fiskrecept önskas!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

lillys

Vitkålssallad och fiskrecept önskas!

Inlägg av lillys »

När vi är på restaurang slukar mitt största barn vitkålssallad i mängder, men hemma så lyckas jag inte göra den lika god. Har någon bra tips på smaskig vitkålssallad? Överhuvudtaget så önskar jag tips på riktigt goda sallader!

Vill också ge barnen fisk flera gånger i veckan, men har ingen aning om hur jag ska tillaga den så även små barn vill äta. Smaskiga recpet önskas!

Just nu ligger ett pkt Sej och tinar på diskbänken.....vad göra med den :shock: ?
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej lillys!

Här är en tråd med många smaskiga recept:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Jag brukar skära/riva vitkålen, lägga i en skål och ringla över olja och vinäger. Krydda emd salt, svartpeppar och massor av italiensk salladskrydda. Låt stå ngr timamr, mums!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

På pizzerior "slakar" de vitkålen i kokande vatten några sekunder efter den är riven, men det ska vara kort tid. Sen på med Elles drressing. Då hamnar du nära!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag brukar lägga den strimlade vitkålen i ett durkslag och hälla över någon liter kokande vatten. Då blir den lagom mjuk.

Fiskrecept! Mmm, vi äter massor av fisk, men just sej är inte så vanligt i mitt kök av någon anledning. Vi äter nog mest makrill, hoki och lax.

Om det är lax med skinn:
Lägg ett tunt lager grovsalt (INTE flingsalt, utan billigt grovsalt) på ett bakplåtspapper på en plåt. Lägg laxen på saltet, med skinnsidan mot saltet så klart. Salta o peppra laxen (gärna citronpeppar) och så in i ugnen på ca 180 grader. TIden beror på hur tjock den är, men är den några cm tjock så brukar 20-25 minuter vara rätt bra. Den blir underbart saftig pga saltet, fråga mig inte hur det funkar. Den blir inte salt!!

Servera med ris/potatis/pasta/sås/tzatziki/vad man vill... 8)

Lax/annan fisk i paket:
Lägg laxbiten på ett stort ark folie. Salta, peppra, lägg på färska örter, kanske purjoringar, morotsstrimlor, citronskivor, limeskivor, eller vad man tycker verkar gott. Sedan brukar jag ibland hälla på lite vitt vin och hyvla över lite smör, men det går fint även utan detta.

Stäng foliepaketet helt, det ska vara så tätt det bara går. 200 grader, långt ner i ugnen.
4 cm tjock fisk: ca 30 minuter.
6 cm tjock fisk: ca 40 minuter.
4-5 cm lax tar ca 40 minuter.
7-8 cm lax tar 50-60 minuter.
3 sm plattfisk tar ca 35 minuter.

Du kan ju kolla på www.tasteline.se och arlas hemsida. Där brukar man få rätt bra inspiration på recept! Fiskgratäng är också gott att göra själv, säg till om du vill ha något recept på det!

Vad gjorde du med sejen? :D

/Jenny
Ewa

Inlägg av Ewa »

Sej GÅR att använda i följande recept (ska eg vara torsk, som det ju inte blir mycket av i dessa tider, så vi har provat hoki, sej, kolja och det är ok också):

Frasiga fisken =P~ :

1 paket vit fisk, filéad (eller färsk förstås)
Lägg ut filéerna i ugnsform, salta och peppra.

Mixa 3 skivor vitt formbröd, 1 vitlöksklyfta, 1 knippe dill.
Blanda i 100 gr smält smör och 1 dl riven västerbottenost.
Bred ut mixen över fisken.
In i ugnen 20 min på 200-225 grader.

Serveras med pressad potatis och gott grönt!

Osten går att utesluta. (Vi har inte i den nuförtiden pga allergiska barn.) Mycket populärt hos både stora och små barn. Oj då, nu blev jag visst hungrig igen :roll:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Ett paket fisk.(sej,torsk mm)
En burk krossade tomater
ketschup,citronpeppar,ev dill,salt

Ha i ett paket fisk i smord form.Ha över krossade tomater runt om.Ha på ketchup på fisken,kryddor.
In i ugnen på 225 grader ca 25minuter.
Potatismos till.

Jag återkommer med mer recept.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen.. :)

Sejlåda:
!pkt sej
1/2 burk krossade tomater
6 potatisar
50g smör
1/2 purjolök
2dl grädde
salt,pappar

Skiva potatis och låt puttra m tomaterna till aldente`.Fräs lök.
Varva potatisröran, med sej i form.
Lägg lök överst och täck m potatisröran.Häll på grädde och kryddor,klicka på smör.Gratinera
Strö på dill
175 grader ca 20minuter

eller:

700g fiskfile
4dl cremefraiche
vitlök
salt,citronpeppar
2dl riven ost
Lägg fisken i form,salta pappra.Blanda vitlök,cremefraiche och häll över.Ställ i ugn 20minuter
Strö över ost.Gratinera ytterligare ca 5minuter
Servera med potatismos+sallad.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har blivit tipsad av en resturangägare att de använder ättika istället för vinäger i vitkålssalladen. Dörför misslyckas :wink: man ofta hemma. Jag har testat och det blir kanongott. Men man får testa sig fram några gånger.

Mumsig fick.

Riv morot och hacka purjo, fräs i smör, lägg i ungsgorm, på m salt + peppar. Lägg fisk ovanpå. In i ungnen en stund.

Blanda creme fraiche, riven ost, och örtkryddor, det man har, jag brukar köra, körvel, persilja, dill, dragon(pytte lite) salt+peppar. Täck över fisken och så in och gratineras. Man kan ju ha potatismos runt om om man vill.

Superenkel fiskgratäng.
Smör i botten, fisk ovan på, slå över en blandning av grädde, senap och skiva på tomater, lite ost för gratinering(som du har på en stunde senare) och så in i ugnen.

Annorlunda vitkålsallad som är gudomlig till grillat. Godast nu eftersom vitkålen är färsk.
Skär vitkål, blanda creme fraiche el turkisk yoghurt el dyl, grädde och majonäs, pressa i vitlök och så salt och peppar, blanda och mumsa i er!!
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
emb

Inlägg av emb »

Här kommer ett recept på hur man kan laga sej:

http://www.veckomeny.net/recept/fisk/fiskgratang.html

:)
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
lillys

Inlägg av lillys »

Tack för alla recept!!! Här ska det provas på att laga fisk på alla möjliga sätt :) !
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
tove79

Inlägg av tove79 »

Jag kan ett fiskrecept som är väldigt populärt här hemma.

Tina ett fiskblock och dela i fyra portionsbitar.
Skär 1/2 purjolök i skivor och förväll (koka max en minut).
Smörj en form, lägg den avrunna purjon i botten och placera fiskbitarna på. Salta och peppra lätt och pressa över citronsaft från en halv citron. Smula över en fiskbuljongtärning.
In i ugnen i 200 grader tills fisken är genomstekt. Blanda under tiden 1 burk creme fraiche (helst den fetaste sorten) med (lite mer än) en halv tub mjukost eller motsvarande mängd ur en bytta. Jag brukar ta champinjonost. Bred detta över fisken och skjutsa in den i ugnen igen. Vänta tills det börjar bubbla och får lite lite färg. När man tagit ut fisken kan man slänga över lite skalade räkor och klippt gräslök. Serveras med kokt potatis.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Sussi

Inlägg av Sussi »

Den här Laxsoppan är populär hemma hos oss :)

Laxsoppa 4 port.

Lite olja
1 finhackad lök
3-4 morötter i tunna skivor
4-5 potatisar i små bitar
6 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
Valfri mängd lax i små kuber (jag brukar ta 2 laxfiléer)
1 burk creme fraiche saffran&tomat
ev. lite peppar

Häll oljan i en stor kastrull och lägg i löken. Låt den fräsa lite men inte ta färg. Lägg i potatis och morötter, häll på vatten och buljong och koka grönsakerna mjuka. Rör i cr. fraiche och "lös upp" den. Koka upp och ta kastrullen från plattan. Lägg i laxen och låt stå 10-12 minuter. Servera med gott bröd.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Cyan

Inlägg av Cyan »

Jag har världens enklaste recept på fisk i ugnen!

Tina ett fiskblock, salta och lägg i form. Täck med en burk färdigkryddad crème fraiche och lägg valfria grönsaker uppepå. Tar ca 20 min i ugnen (225 grader) beroende på fiskblockets form.

Omöjligt att misslyckas (förutom med mängden salt) och oerhört stor möjlighet för variation nu när utbudet av créme fraiche-smaker är så stort. Favoriten hos oss är crème fraiche paprika chili med färsk paprika och tomat i massor uppepå, serverat med ris.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Ninapn

Världens enklaste fiskrecept

Inlägg av Ninapn »

Bidrar med världens enklaste fiskrecept:

Lägg ett fryst torskblock (eller annan vit fisk) i en ugnsfast form. Häll ca 1,5 dl vispgrädde och 1,5 dl mjölk runt fisken. Krydda blocket med rikligt med örtsalt (ca 1,5 tsk skulle jag tippa). In i ugnen, kanske ca 40 min 200 grader ( kör själv lite på känn så jag vet inte riktigt). Super enkelt och kalasgott - serveras med potatismos eller ris. Smaklig spis! :D
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
kajsa65

Inlägg av kajsa65 »

Enklaste, godaste fisken får man om man tar filéer av vit fisk (torsk, hoki, pangasius...) och klickar på rejält med pesto och bakar i ugnen på ca 175 grader.

Brukar även göra en grönsaksbädd till pestofisken - strimla fänkål, morrot, lök, palsternacka, vitkål etc, stek på hela klabbet någon minut och lägg i formen under fiskfileerna. MUMS!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"