När man kör fast i något så känns det skönt att få bolla det med andra- så vad säger ni om det här?
Min 6,5 årige pojke tar ett stort ansvar för sin 2-årige lillebror (iallafall när han känner för det
Jag tycker att det är kanonbra att han vill honom väl och verkligen bryr sig om honom- det uppmuntrar jag till hela tiden. Som ensambarn själv så blir jag alldeles varm inuti när jag ser hur mycket de tycker om varandra.
Den relativt stora åldersskillnaden gör kanske också att det aldrig förekommer några större bråk eller liknande dem emellan.
Frågan är bara hur jag skall bemöta den store pojken uppfostringsförsök av den mindre? Han kan, med myndig stämma, säga till den lille att "Det där får du inte göra", "Det där får du inte ha" osv.
Jag vill så gärna att de skall ha ett starkt förbund med varandra och gärna, som det står i Barnaboken, gå i pakt med varandra gentemot oss istället för mot varandra. Men, det kanske är feltänkt? Att storebror tar ett förmyndaransvar kanske bara stärker deras band?
Vad tror ni? Är det bättre att jag inte går emellan alls, på ett sätt kanske jag tar parti för den lille när jag tillrättavisar den store? Ja, ja det är är inte lätt att göra rätt
Skön sommar till er alla kloka! Agneta (43, faktiskt)