Ramsan tar inte

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Loviset
Kontakt:

Ramsan tar inte

Inlägg av Loviset »

Jag måste göra nåt fel, har hållit på med ramsan ett tag nu men den tar inte överhuvudtaget.

Han somnar snabbt när jag lägger honom.
Ramsar x4 på väg ut och bort.
Men ibland ligger han och gnäller några minuter innan han komemr till ro.
Ska jag ramsa tills han blir helt tyst då?

Vaknar han mitt i en lur klarar han det själv för det mesta, men gör hand det inte och jag gör allt enligt verktygslådan och sen ramsar funkar den inte alls.

Bekräftelseramsan har jag inte riktigt förstått mig på.
Vad är skillnaden mellan den ochvanliga ramsan?
När ger man den?
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
cissii

Inlägg av cissii »

hej

ramsan som alla andra verktyg ska bara användas när sonen är ledsen. dvs det går inte att ramsa tyst någon som är arg/sur och inte gnäll heller.
när man börjar med ramsan så måste man förstå att barnet får skrika utan åtgärd tills man hör att ledsenheten kommer.(ja grejen är att barnet inte ska skrika alls, men för att komma dit så måste man först lyssna) först då är det läge att ramsa.
sonica beskrev det hela väldigt bra i min tråd på kurbarnens hjälpforum som heter hjälp, skriker vid läggning. den handlar ju förövrigt mycket om ramsning och backa och lyssna.
Vaknar han mitt i en lur klarar han det själv för det mesta, men gör hand det inte och jag gör allt enligt verktygslådan och sen ramsar funkar den inte alls.
hur menar du här? alltså börjar du med andra verktyg än ramsan?

bekräftelseramsar gör du för att ramsan ska få sista ordet och sätta sig, då ramsar du fint och mjukt samma ramsa, gör rösten lugn och kanske lite lägre ton. det gör du ibörjan när ramsan ska sätta sig, senare kan den bara vara störande. du gör det alltså när han har skrikit och blir tyst, där smyger du in bek.ramsan innan han somnat. men läs lathunden här på forumet, där står allt i detalj.
ramsan kanske inte tystar direkt, men den är ju till för att lugna barnet, tystnad måste inte alltid vara följden av ramsan. det betyder inte att den inte funkar. hör du att han lyssnar på ramsan, dvs blir tyst under tiden?
nu är jag defintivt inget ramseproffs, så om jag är fel ute så hoppas jag du får bättre svar. ta det här under tiden ivf.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Jag har använt den här verktygslådan:

Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Och jag backar hela tiden.
Jag gör inget i onödan.
När jag lägger honom går jag som sagt ut med ramsan x4. 4 av 5 gånger somnar han efter några minuters gnäll. Annars gör jag allt efter listan. Men går det så långt som till ramsningen funkar det inte alls. Han blir bara argare av den. Det enda som funkar då är om jag solfjädrar. Och det gör jag tills han är sömntung. Men så fort jag släpper börjar han skrika. Då går jag ändå ut med ramsan. Men den blir han ännu argare av. Då lyssnar jag av igen, och ibland somnar han, ibland inte. Då går jag in igen och gör om solfjädringen igen.
Buffa vill jag släppa helt så det försöker jag undvika.
Vaknar han mitt i en lur gör jag exakt samma sak.

Men om jag ska göra som du menar ska jag alltså inte göra nåt alls tills han tystnat och då gå in med en bekräftelseramsa?
Det funkar säkert när jag lägger honom, men inte om han vaknar och skriker upp sig. Han tystnar inte eller ens bli ledsen av sig själv.
Snarare hysterisk tills han börjar hosta och tappa andan. Så.. jag är grovt förvirrad just nu..

Och nej, han lyssnar inte alls på ramsan..
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
duggan

Inlägg av duggan »

Arg får han vara, gnöla får han och snacka skit innan han somnar - men han får inte vara ledsen.
Arga barn är för övrigt inte mottagliga för insatser. De måste få ur sig ilskan precis som vi alla. Gå inte in i hans rum och påminn med ramsan - den ska ges utanför rummet och på väg bort från dörren. Tillrättaläggning och solfjäder är i det här läget krisverktyg och ska inte användas för lättvindigt. Jobba med ramsan när behov finns, se till att du får sissta ordet med bekräftelse ramsan. Och är han inte ledsen ska man också vara sparsam med den. Målet är ju att han ska kunna somna och somna om tryggt och lugnt i sin säng utan felaktiga övertygelser om att mamma måste finnas hos honom för att kunna sova lugnt och fredad från vargen. Bekräftelseramsan ska ges separat nu, men när ramsan "tar" drar du ihop den dvs du använder sissta versen på vanliga ramsan då går du ner i röstläge, och avslutar tyst och mjukt. Här rekommenderar jag dig att läsa på mer om ramsan. Att vara påläst är A och O.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissii

Inlägg av cissii »

Då lyssnar jag av igen, och ibland somnar han, ibland inte. Då går jag in igen och gör om solfjädringen igen.
vad händer sen? går du in många gånger? någon gång blir han ju tyst?
om du har gått från buff till solfjäder och det funkar, så är ju nästa steg att gå från solfjäder till ramsan.
hur gick det till när du skulle övergå till ramsan? hur snabbt backade du?
Och nej, han lyssnar inte alls på ramsan..
det är ju bara du som kan avgöra om ramsan funkar det allra minsta, om du tycker att den inte gör det, så gör den inte det oavsett vad jag eller någon annan svarar här. då kanske det behövs en längre övergång, om han är så liten som 4 mån oxå. tänker JAG och jag är inte diplomerad kurare eller så, skriver bara utifrån egen erfarenhet.
tycker du att ramsan inte funkar men fortsätter i samma spår så kommer det nog bli mycket vanmakt till slut.
själv tyckte jag inte att tex prata utanför rummet gjorde någon skillnad förrän för ca en månad sen, dvs när Celeste var 5,5 mån. innan var det som att hon inte kopplade ihop det med att vi var här ute.
Men om jag ska göra som du menar ska jag alltså inte göra nåt alls tills han tystnat och då gå in med en bekräftelseramsa?
nix, men bek.ramsa efter varje gång du har ramsat eller använt andra verktyg, gör det när han har blivit tyst, så att ramsan kopplas till att ligga ner lugn.

men som sagt är jag ute och cyklar här så får någon annan råda bättre, skriver bara ifrån min pytte erfarenhet av ett barn.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"