ehh, här igen,...

Skriv svar
anna77

ehh, här igen,...

Inlägg av anna77 »

Ja, tyvärr är vi på denna sida av forumet igen. Efter 1,5 månads boende hos äldre svärföräldrar och diverse andra släktingar i väntan på egna boendet så sakta men säkert har jag tappat stinget...Med facit i hand måste jag ändå säga att jag inte vet om jag hade varit stark nog att hålla våra ursprungliga "kurregler". Det är så ooootoligt svårt när det är pappväggar där man hör en hostning, gamla människor som behöver all sin sömn, en dotter som är sjuk och börjar konstra 10 gånger på en natt...och har jag väl "skämt bort" en vecka så vet ju alla som sitter och skriver för hjälp på detta forum att det kräver styrka att komma tillbaka till hur det ska skötas. I vårt fall med alla trötta släktingar fixade jag inte en minikur medan vi inte var på hemmaplan. Och därför har jag insett att ramsan nu bara betyder en mysig avslutning av att man blir omstoppad och får tillbaka sina gosedjur som "råkat" ramla ur sängen.
Jag vill göra botgöring och hitta tillbaka till vår fina sömn där alla på ett självklart sätt "skötte sin sömn" själva! Jag vet att det bara är att läsa 1000 trådar och verktygen och ta sig i kragen, men det ger så mkt att få några personliga skällsramsor från någon för att hitta styrkan att ta sig i kragen...
Dottern är 20 mån och somnar gott, men vaknar allt från ingen till (oftast) en eller flera gånger per natt. Oftast bara en på sistone, och det är ju inte så farligt, men oj vilken skillnad det ändå är mot att ha en ramsa och filosofi som funkar! Och förresten: äntligen har vi vårt eget boende...
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Och förresten: äntligen har vi vårt eget boende...
Så, vad väntar du på??? Bara att sätta igång! Du har ju svaren själv på vad som krävs. Ta dig i kragen mamma :!: Du frånhåller barnet den sömn hon så innerligen behöver. Det låter på dig som om kuren är något jobbigare än det som är nu. Fel. Det är det inte, och det vet du. Allt blir bara bättre. Och det på några dygn. Antingen är man nöjd med sakernas tillstånd eller så gör man något åt det :!: :roll: :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och du VET ju hur man gör! Ramsan ska ha sista ordet, och hon ska köpa ramsan utan täcke och mjukdjur! [-X :roll:

Kom igen nu! Du vet hur det går, tre nätter (högst!) så sitter det! :thumbsup: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Hur går det anna77, har ni tagit tag i dotterns sömn eller behöver du fler "skällsramsor" innan det är dags :?:

Några tips:
:arrow: minutiöst schema (inte ens marginalkvartar)
:arrow: delaktighet i massor
:arrow: bad/dusch till kvällen
:arrow: godnattskratt
:arrow: ramsa på väg ut och på väg bort från dörren
:arrow: ev. påminnelseramsa serveras gärna därifrån du befinner dig för tillfället (ta i med hela magen så lovar jag att ramsan når dottern din)
:arrow: sparsamt med ramsa innan vargtimma, i vargtimma däremot en "pangramsa" vid första pip
:arrow: tokglatt godmorgon :D :lol:

Hälsningar från Nancy
ps, grattis till egna boendet :thumbsup: ds.
anna77

Inlägg av anna77 »

Äntligen har internet börjat funka igen...därför mitt tidigare uppehåll.
Ok: jag längtar nästan efter att sätta igång men jag har några funderingar:
de 2 mjukisdjuren som kastas ut eftersom hon har lärt sig att jag fogligt ger tillbaka...när jag tittar till henne efter att hon gett upp och somnat lägger jag väl tillbaka djuren i sängen? Och om jag mot all all förmodan behöver gå in ngn gång under kuren för att hon eventuellt gastat extremt länge och mycket ledsamt då ger jag väl bara solfjädern och ignorerar djuren på golvet? Annars blir det väl jättekonstiga signaler?
Sistan frågan för denna gång: när hon vaknar i vargtimmen är det oftast tror jag för att hon skött magen, därmed vaknat till och blir störd för att det är lite ljust. Jag har dubbelaluminium på förnstret och mörkläggningsgardin och det blir mörkt men fönstret måste ibland vara rejält öppet för frisk luft. Jag har ännu inte komit på ett sätt att ha fönster öppet och helt helt mörkt? Kan jag gå in på vargtimmen och snabbt dra till förnstret= möööörkt och ge ramsa och gå ut? Eller? Känns sjabbigt att kräva av henna att köpa att det fortfarande är natt när det inte är beckmörkt?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har mörklagt så mycket i Tors rum att det inte går att öppna hans fönster så mycket just nu :roll: :lol:

Det jag gör är att jag har riktigt mycket öppet på HELA våningsplandet med fläktar och allt, hans dör vidöppen (öppnar när jag lägger mig) låter det vädra på till ca. 4-5 på morgonen, då går jag upp och stänger hans dörr och ev. vissa fönster och fläkt.

Han sov till 07 då larmet väckte honom. Så visst kan man gå in och stänga, men gör det när hon sover och smyg ut som om inget hänt. Ingen ramsa, ingenting. För vad händer på natten? Jo, INGENTING :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

anna77, vad gäller gosedjuren skulle jag lägga tillbaka dem då hon somnat ifall tösen behöver stoppas om. Men jag skulle inte gå in ENBART för att lägga tillbaka djuren. Den andra funderingen om huruvida du ska ge tillbaka djuren om du måste in för att lugna vid verklig riktig kris är jag faktiskt lite osäker på. Vad tycker ni andra? Om det faktiskt är riktig kris kanske den kan brytas genom att ge tillbaka djuren funderar jag. För du ska ju inte springa in i onödan. Men om hon sedan slänger ut dem igen får de sannerligen ligga på golvet, oberoende. Under inga omständigheter får hon tro att du kommer in för att lägga tillbaka djuren.

Någon annan?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
anna77

Inlägg av anna77 »

Det låter smart att inte ha fönstret öppet alls, men jag är rädd att det stör mer än nuläget. När hon vaknar till under natten är det ju skumt med dörren öppen och så mkt ljus (sverige är ju vid den här tiden mkt ljus...), dessutom låter det jobbigt att behöva gå upp vid 5-snåret om man sover tungt själv? Dessutom är vi lite för nojiga för att ha alla andra fönster än dotterns vidöppna då man kan nå fönstren från markplan.
Hur gör andra sommartid med varma nätter eftersom SHN-kuren bygger på möööörka rum?
I och med att en minikur innebär att gå tillbaka till ett strikt schema så känner jag mig lite vilsen. Vår dotter har varit ombytlig. I perioder har hon varit morgontrött och gärna haft schema på 20-8, och iibland hellre visat tendenser på att vilja ligga på 19-06.30. Och jag och min man har såååå svårt med tidiga morgnar att det nästan inte går att komma upp med väckarklockan om hon inte av sig själv har vaknat än. Men det känns också grymt att sätta ett schema där hon absolut inte får göra morgon före 07.00 eftersom hon är i en morgonpigg fas nu (eller så är det bara pg.a det dumma fönstret som måste vara på glänt), men ibland sover längre (och som vi hoppas på varje natt...). Kortfattat: jag är osäker på vilka ramtider jag ska sätta eftersom hon är både morgontrött/ morgonpigg...
Förslag?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Anna
I Karls fönster har vi en rullgardin, som vi har monterat bakochfram. :roll: Så att den sluter tätt intill väggen. Den var ju rullad fel från början. Sen har han bruna gardiner, med smurfar, äkta 70-tal. Och varje kväll hänger hans pappa upp ett svart lakan, det hänger på en sån där gammal ful gardinstång som är en båge i plåt. Det blir nästan helt mörkt, lakan är ju för glest. Hade vi ett riktigt mörkläggningstyg tror jag det hade blivit kolmörkt.

Vi har fönstret öppet 10 cm bakom, så det drar litegrann frisk luft. Sätt en kedja på fönstret kanske så kommer ingen in?

Jag vågar inte riktigt svara på det där med nallarna heller. Lutar nog åt att om du ändå måste in vid kris, så lägg tillbaka dom. Bara du inte går in bara för det, som sagt.

Det morgonpigga beror nog på ljuset, och kanske på omständigheterna som varit? (När man har ifrågasatt hur man sover :) ) Jag tycker att ni ska ta morgon 8.00 när det är det ni vill ha. När ni ändå håller på och kurar.
anna77

Inlägg av anna77 »

kan med viss genans erkänna att den s.k omkurningen har gjorts och det var så odramatiskt att jag om igen bannade mig själv att det har skjutits upp. Men jag har några brister kvar att korrigera eller inte, det är frågan:

det har gått som på räls, jag har inga problem med Attityden av självklarhet nu när jag väl har tagit mig i kragen. Min enda svaghet är morgonen...
Schemat är 19.30- 7.30 med 1,5 timme lur på dan (flickan är ca 20 mån). Men hon kan ofta vakna 6.45 eller 7.00. Hon har sedan en bra tid tillbaka lika gärna velat sova 11,5 timme natt och 2 timmar lur, som 12 timmar natt och 1,5 timme lur. Jag har reglerat det genom att låta henne sova 12-14, eller 12.30-14. Min fundering är om detta är fel? Att låta henne ha morgon kring 7 (med marginalkvart) till 7.30? Hennes läggning störs ej av detta, men det kanske ändå är "SHN-kurfel"? Dessutom om hon vaknar för tidig morgon (sex o framåt) så går jag in och säger att det är natt istället för att ramsa utanför. Fram till den tiden ramsar jag med självklarhet, men när ljusa morgontimmar kommer blir jag lite mesig. Morgonen är min svaga sida...
Fel eller ok så länge alla mår bra?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Anna
Synd att du inte fått svar.

Jag tycker det är helt ok så länge det funkar. Vi gör så med Karl, fast vi lägger honom samma tid för middagslur, sen sover han så länge som han sover. På morgonen tar jag upp honom mellan 6.30-7.00 En halvtimme hit eller dit kvittar ju när man sover gott.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"