Vi blev erbjudna att köpa min kusins dotters växasäng för en billig peng och då började jag fundera på när det är lämpligt att byta bort spjälsängen.
Gjorde en sökning här men hittade nästan inga trådar om detta. Googlade istället och hittade desto mer på andra forum
MEN.... Antonia verkar vilja ha/behöva rätt mycket svängrum när hon sover. Vagnen blev oanvändbar vid 8 månader och de sista två veckorna har hon fastnat så hårt med låren medllan spjälorna att vi knappt fått loss henne själva med milt våld. Dessa gånger har hon förstås varit ordentligt ledsen
Spjälskydd använder vi inte längre eftersom det vi har var så mjukt och värdelöst att hon kunde kila in sina ben var som helst ändå, både över och under skyddet. Känns lite passé att sätta pengar på ett nytt skydd vid den här åldern...
Hon befinner sig just nu i förtrotsen men sömnen fungerar bra ändå. Min egen tanke är ändå att låta förtrotsen gå över och sedan byta, för jag vill inte vänta till efter den riktiga trotsåldern. Det är så långt borta, och som sagt - hon sparkar snart ut spjälorna i sömnen ändå...
Tankar, råd, tips? Någon som bytt före 2 års ålder? Hur gick det?
Tacksam för reflektioner
Anna