När byta till "växasäng"?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Antonias mamma

När byta till "växasäng"?

Inlägg av Antonias mamma »

Hej :D

Vi blev erbjudna att köpa min kusins dotters växasäng för en billig peng och då började jag fundera på när det är lämpligt att byta bort spjälsängen.

Gjorde en sökning här men hittade nästan inga trådar om detta. Googlade istället och hittade desto mer på andra forum :roll: :wink: ... DÄR, bland alla andra som inte är som vi :wink: , så verkar det vara vanligast att byta vid 1½-2 års ålder. De flesta skriver också att bytet har gått bra och problemfritt. Genom googlingen hittade jag dock en tråd på detta forum också, där Anna själv skrev att hon behöll spjälsängarna till ca 4 års ålder :shock: :!: . Andra rekommenderade också att vänta med bytet till efter trotsåldern.

MEN.... Antonia verkar vilja ha/behöva rätt mycket svängrum när hon sover. Vagnen blev oanvändbar vid 8 månader och de sista två veckorna har hon fastnat så hårt med låren medllan spjälorna att vi knappt fått loss henne själva med milt våld. Dessa gånger har hon förstås varit ordentligt ledsen :( .

Spjälskydd använder vi inte längre eftersom det vi har var så mjukt och värdelöst att hon kunde kila in sina ben var som helst ändå, både över och under skyddet. Känns lite passé att sätta pengar på ett nytt skydd vid den här åldern... :?

Hon befinner sig just nu i förtrotsen men sömnen fungerar bra ändå. Min egen tanke är ändå att låta förtrotsen gå över och sedan byta, för jag vill inte vänta till efter den riktiga trotsåldern. Det är så långt borta, och som sagt - hon sparkar snart ut spjälorna i sömnen ändå...

Tankar, råd, tips? Någon som bytt före 2 års ålder? Hur gick det?

Tacksam för reflektioner :D ,

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, AW ger rådet att behålla spjälsängen, som står för tryggheten, tills den svajiga trotsen dragit sin kos, och man är en trygg och stabil liten varelse igen :D . Så gör vi här. Så stora sötnosen sover i sin spjälsäng utan minsta bekymmer, 105 lång som han är. Ifrågasätter inte VI den, så gör inte de vuxna det heller.

Och lite undrande ställer jag mig över att du läst att det gått så bra för folk som bytt till växasäng (el ökensäng :shock:) innan trotsen. Här på forumet har det funnits MASSOR med trådar där man fått spring-ur-sängen bekymmer när man infört ökensäng för tidigt. Och de JAG känner som infört det på sina, har fått en faslig massa trafik därefter. Så själv lutar jag mig mot den visa erfarenhet som här finns, och tänker: varför utmana ödet, när det liksom inte finns någon anledning :wink: 8). Växasängen kan väl sova på vinden ett par år, så blir det en fina 4-årspresent :D...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ifrågasätter inte VI den, så gör inte de vuxna det heller.
Ähum, BARNEN skulle det förstås stå :oops:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Antonias mamma

Ewa skrev:...Och lite undrande ställer jag mig över att du läst att det gått så bra för folk som bytt till växasäng (el ökensäng :shock:) innan trotsen. Här på forumet har det funnits MASSOR med trådar där man fått spring-ur-sängen bekymmer när man infört ökensäng för tidigt....
Tja, inte vet jag då om folk på andra forum ljuger sig blåa :^o om hur det gått, men så skriver dom i alla fall, typ till 90%.
Trubbeltrådarna här på forumet hittade jag inte med mina sökord :? .
Ewa skrev:...Växasängen kan väl sova på vinden ett par år, så blir det en fina 4-årspresent :D...
Visst kan den det, det var ju inte det att jag med våld skulle börja använda den direkt. Saken var ju den att vi nu fått stiga upp mitt i natten och hjälpa henne loss då hon fastnat på allvar tre gånger de sista veckorna, och det är inte roligt för någon av oss :( .

Vi får väl se hur vi gör...

Fler som har kommentarer :?: :D

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag har använt mig av bådadera... jag tror det beror lite på barnet, tre av mina barn har fått växasäng runt 2, och det har funkat utmärkt :D , kanske nån enstaka strulläggning, men det kan det ju vara ändå :roll:

Men min nu 14-åriga tös, hon var mer vild än tam (är fortfarande... 8) ) och hon hade spjälisen tills hon var nästan 4, och samma sak lär det bli med min tvååring, hon skulle inte fixa att få en växasäng ännu på ett tag :!:

Det känns lite vanskligt att råda, du måste nog själv fundera på hur ni vill ha det...
OM du skulle byta till växasäng och det inte funkar, så går det ju alltid att byta tillbaka :!:

Du får grunna vidare :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har fortfarande kvar spjälsängen för Vega ( 2 år) men jag har också hört om flera lyckade byten före trotsen. Det är ju skillnad på stor säng modell "vuxen" och en växasäng.

Ni kan ju introducera växasängen och om det skulle bli kris och katastrof går det ju alltid byta tillbaka. Ingen fara skedd....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag har ingen erfarenhet i ämnet, men när jag läser är det två saker som slår mig direkt;

Om hon får ut benen mellan spjälorna nu, hur ska hon lyckas ligga kvar i en växasäng? Tänk om hon trillar ur i sömnen?

och..

Kan man inte göra ett brett spjälskydd i plywood med vaddering på? Ingen aning hur, men det kan ju tålas att tänka på kanske?

bara några spontana tankar från mig :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Anna!
Saken var ju den att vi nu fått stiga upp mitt i natten och hjälpa henne loss då hon fastnat på allvar tre gånger de sista veckorna, och det är inte roligt för någon av oss
Det var rakt inte menat att låta som att det var ok att fastna med benen mellan spjälorna :shock:, det hoppas jag du förstod. Jag ämnade bara ge en annan syn på spjälsängen vs. växasäng än jag förstod du fått från andra forum.

Jag har själv ingen erfarenhet av att byta, utan har bara läst här på forumet, och hört bekanta berätta. Men precis som Mia och LindaVega skriver så känner du ju Antonia bäst, och vet väl vad som funkar bäst. Jag ber om ursäkt om du tycker jag lät plumpt hurtig, eller så.
Antonias mamma

miar70 skrev:Det känns lite vanskligt att råda, du måste nog själv fundera på hur ni vill ha det...
OM du skulle byta till växasäng och det inte funkar, så går det ju alltid att byta tillbaka :!:
Du har så rätt, förstås :wink: :!: :D
Det är väl bara vi som kan avgöra det, som vet hur vild hon är :wink:
Ewa skrev:Jag ber om ursäkt om du tycker jag lät plumpt hurtig, eller så.
Ingen fara :D :!:

www.sandsdrommar.com
Fia

Inlägg av Fia »

:D Hej! :D

Inte ska ni behöva ränna upp på natten och bända loss små ben från spjälisen! :wink: Det ger ju ingen vidare nattsömn varken för er eller den lilla...

Vi har gjort lite olika med våra barn. Vår minsting började klättra ur spjälisen notoriskt när hon var ganska precis två år, och ramlade flera gånger och slog sig, så vi köpte en växasäng. Vi hade inga problem - sängen var ju liten och ombonad och om hon smet ur den så ramlade hon iallafall inte på kuppen! :wink:

Så om man ske ge råd så tycker jag att ni ska prova med växasängen och tycker ni inte det funkar är det ju bara att återintroducera spjälisen, kanske med något hemmagjort spjälskydd som någon föreslog... Som sagt är det ju du som känner din lilla bäst. Det som inte funkat för någon annan kanske fungerar alldeles utmärkt för er! Och tvärtom förståss! :D

Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går!

Kram!
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Med vår äldsta bytte vi när hon var 2 år o tre månader och första kvällen var lite springig men inget mer strul sen.

Med mellanbarnet bytte vi när han var 11 månader för han klättrade ur från 10 månaders ålder och ibland slog han sig illa. Jag hörde inte när han klättrade ur på natten. Det gick bra med honom också, främst för att han somnade med nappflaskan i munnen :roll: (jag visste inte bättre då)

Med lillan har jag inga planer på att ta bort den på ett bra tag (hon är 1 år o 9 månader nu)

Jag tror att attityden kan man använda åt båda håll...Om det är självklart med spjälsäng, är det spjälis som gäller och väljer man växasäng, så gäller det med samma självklarhet.

Men om man märker att det blir spring så är det ju bara att byta, och vara självklar :wink:

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej! Jag gjorde spjälskydd själv av tunna spjälsängsbäddmadrasser (tror jag köpte dem på Jysk) som jag klädde med tyg och satte band i så man kunde knyta fast dem i spjälorna. Det blev stadigare och man kunde anpassa hur högt upp på sängsidorna spjälskyddet skulle gå. Använde man hela bäddmadrassens bredd så täcktes spjälorna ända upp till kanten. Vår äldsta satte sig ibland upp i sömnen för att sedan tippa :shock: åt vilket håll som helst och slog då i huvudet... så en sån här "vadderad cell" :lol: var en bra lösning för henne! Kanske funkar för den som vill sticka ut benen också.
/Karin
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Vilken jättebra idé Karin Ö!! Den skall jag också anamma!!
Tvillingmamma till S & T födda 060528
tove79

Inlägg av tove79 »

Vi bytte till utdragssängen när Gustav var 1,5 år :!: Det var en sådan där gammaldags med höga kanter. Den stod längs fotändan på var säng så när han någon gång klättrade ur så var det lätt och smidigt att lägga tillbaka honom.
Hursomhelst. Det gick hur bra som helst.
Även om jag kan undra nu hur vi tänkte...men det är uppenbarligen ett bevis för attitydens betydelse :D
Däremot blev det trassligt när väl den sängen skulle bytas ut - när han var 4 år och alldeles för lång för sin lilla "låda". Så vi bytte tillbaka ett tag.
Men nu när jag vet bättre :roll: så låter jag lilla Ivar stanna i spjälisen så länge det går. Men om det kommer småsyskon då? Hur har ni andra gjort? Köpt en till spjälsäng?
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
J och Å

Inlägg av J och Å »

Men om det kommer småsyskon då? Hur har ni andra gjort? Köpt en till spjälsäng?
:lol: Ha ha, vi har tre spjälsängar i ett rum på ca 11kvm, med snetak. Karl är snart 3½ och damerna 1 år. Funkar kanonbra. Karl slår i fötterna, men det är ju väldigt sällan man ligger käpprakt.

Men en växasäng ala gammalmodell är ju inte så tokig. Höga och fina kanter är det ju på dem. en sån skulle jag byta mot i sådana fall. På sätt och vis skulle Karl verkligen uppskatta en större säng, både för att han "är såå stor" (enligt honom själv) :wink: dels för att det är ju så skönt att kunna breda ut sig. Men här trotas det, så sängen blir kvar ett tag till.

Men egentligen tror jag inte att de tbehöver bli något problem, bara man har den rätta attityden.

Vi bytte Karls säng då tjejerna skulle komma, vi hade två lika då, en som K hade här och en hos mormor. De skulle gå in båda under snetaket i krypinet i anslutning till vårat sovrum och så hittade vi en på fyndavd. på IKEA som Karl fick. Inga problem alls att byta. Vi sa bara att hans gått sönder och att pappa skulle laga. Han var så stolt så då han och pappa monterade i hop sin nya.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"