Hjälp-vad göra?

Samtalsforum med barnen i fokus
mariapia

Hjälp-vad göra?

Inlägg av mariapia »

Hej alla forumläsare!
Är en flitig läsare här sedan ngn månad tillbaka, har dock inte använt mig av Barnaboken sedan barnen var små, utan hittade den av en slump på bokrean :wink:, och använder den som en handbok. Har nu funderingar kring min äldsta son född i dec -98. Han har haft det jobbigt under senare delen av vårterminen, har inte velat gå till skolan, sagt att han har ont i magen och mår illa. Han säger att han inte klarar att vara ifrån oss, att han längtar så mycket. Under denna period har han heller inte velat sova borta, och när han och hans syskon skulle sova hos sin farmor och farfar för att vi skulle bort så ringde han hem och var ledsen. Han har även varit ledsen på kvällarna när hans pappa jobbat borta.
Nu är det ju sommarlov och jag trodde att det skulle släppa, men det känns som det nästan blivit värre. Han skulle gå på fotbollsskola nu den första lediga veckan, men redan kvällen innan så var han ledsen och sa att han inte skulle klara det. Iallafall så gick han tillsammans med en kompis och han sa att han hade haft kul, jag hörde också att han berättade för sin kusin att det varit roligt. Dag 2 var det likadant, nästan lite värre, och det skar i hjärtat att lämna honom. Dag 3 var det likadant igen, och han sa att han hellre ville vara med mig på jobbet vilket han också fick, och jag gjorde "ingen grej" av det. Rätt eller fel? jag vet inte? Jag vill också berätta att han inte är blyg, han har lätt att ta kontakt med andra barn. Däremot är han, och har alltid varit väldigt känslig för tillsägelser från andra vuxna och även fr.oss. I skolan klarar han allt bra, är verbal, duktig på att föra sin talan. Han har dock svårt att ta ett nej, både hemma och i skolan. han är ofta negativ i sitt "tänk", säger att det kommer attbli tråkigt i skolan, när man sedan hämtar honom säger han att han haft det bra och kul. Hans sätt är lite "tonårsaktigt" kan man säga. De flesta uppfattar honom som en väldigt framåt kille, men vi ser ju hemma att han är väldigt liten inuti.Under denna vecka när han har varit med mig på jobbet har också hans kusin varit på besök hos farmor och farfar som bor i samma stad som oss, och han har velat vara tillsammans med kusinen men inte gärna själv. Han ville inte åka med farmor ifall han skulle bli åksjuk i bilen, är helt enkelt ängslig av sig. Sen blev han ledsen och tycker att han har fattat fel beslut som inte åkte med. Idag sa han också att han alltid fattar fel beslut och att han ville dö för det bara blir problem, och det känns ju fruktansvärt att höra. Sedan har han varit själv ute hos farmor och farfar med kusinen och fiskat och haft kul. Min fråga är vad vi ska göra för att hjälpa honom i detta. Hur skall vi stärka honom? Kan också nämna att våra barn ganska ofta retas med varandra och jag och min man har känt att vi kanske varit för hårda mot vår äldsta och förmanat honom för mycket, att han som är äldst borde veta.., jag vet också att min svärmor tycker att min man har varit för hård och ställt för höga krav på framförallt uppförandet.. Vår 8-åring har också sagt att han inte tycker att det är så lätt att vara storebror.. Jag känner att vår "flockkänsla" är för dålig, och den sociala delaktigheten som jag förstått är så viktig finns det inte så mycket av. Jag kan också tillägga att "barnabokstänket" är helt nytt för mig, själv har jag t ex aldrig fått hjälpa till hemma. Det jag känner är svårast i detta är att vår 8-åring är så känslig, det blir svårt att veta hur man ska förhålla sig till detta. Hur mycket skall man vara till lags, var ska man sätta gränserna? Kanske får han för mycket som han vill för att man själv är för osäker på vad som är bäst? Snälla kloka forumläsare, vad har Ni för tankar kring detta? Jag är oerhört tacksam för svar :!: :!: :!: Kramar från Mariapia :heart:
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och jättevarmt välkommen :heart: :!:

Min stortjej hade en liknande period förra hösten. Jag känner igen henne i allt du beskriver. Har du läst om 9-åringen i Barnaboken? Där hittar du en del matnyttigt.

Jag måste sussa nu men skriver gärna ett utförligare svar typ i morgon.

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej mariapia :D !

Jag klistrar in en länk till en tråd som jag tror kan ge en del inspiration. Det verkar kanske lite konstigt att tråden handlar om yngre barn än ert, men det står en del bra om hur man kan prata om svåra saker med ett barn som har bekymmer, och också om hur man kan tänka om det lite försiktiga eller känsliga barnet.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Nu ska jag snart krypa till kojs, men det är några saker jag tänker på i det du skriver! Eftersom jag själv har en försiktig general, fast på 6 år, så känner jag igen en hel del...

Om fotbollsskolan och om viljan att vara liten ibland, och inte kunna bestämma sig för att allt är svårt... När jag till sist släppte tanken på att mitt barn skulle våga en massa saker, även om sakerna var supersmå, och istället accepterade att han just denna period verkligen inte vågar nånting, DÅ vände det mesta. Då vågade jag ta in allt han verkligen sa, då lyssnade jag fullt ut till hans egna förslag på hur saker och ting skulle vara!

Så, jag tycker du gör helt rätt när du inte gör en grej av fotbollen :D . Han kanske känner att det är övermycket att våga detta ovanpå allt annat. Så låt det bero, det kommer fler fotbollssäsonger :) . Och kicka boll, det kanske han kan göra med dig, syskon eller pappan på kvällen, väl så roligt och dessutom tillsammans med er, som han verkar törsta lite extra efter just nu.
Jag tror det handlar om att bygga upp i små steg, och i hans takt. Han kanske inte vill gå fotbollsskola, men kanske bolla med er, som sagt. Han kanske inte vill åka till farmor ensam, utan ha nån av er med i bilen en eller ett par gånger innan det släpper. Han kanske inte vill sova borta alls, utan fråga om en kompis vill sova hos honom istället.

I länken står lite om hur ett samtal kan se ut, som man kan föra med ett barn som har ett litet bekymmer på hjärtat. Det kan börja med att du bara bekräftar hans känslor, och det som bekymrar honom. Du kan fråga honom vad han tycker att han/ni kan göra för att underlätta för honom, och sen kan ni tillsammans prova olika alternativa lösningar. Man kan gärna flika in en liten berättelse om hur du själv kände som barn.... "vet du, jag minns en gång när jag var liten, då jag skulle sova över hos en kompis. då hände det och det.. :wink: ". Det brukar min äldste son uppskatta jättemycket, "NÄHÄ, gjorde du det :shock: " och så gör han stora ögon över att jag kanske inte vågare en grej när jag var liten, tex.

Man vet aldrig vad som kan komma fram under såna här små samtal :D . Barnet kanske oroar sig över nån pytteliten detalj, som ni tillsammans kan hitta en lösning på för att det ska kännas bättre. På så sätt tänker jag att hans beslutsångest kanske kan minska.

Sen tänker jag på detta med lust! Du skriver om syskonkiv, och att du skulle vilja stärka gruppkänslan. Det tror jag är en jättebra utgångspunkt! Visst är det bra om alla hjälps åt i tillvaron, och det ska vara ROLIGT! Ha familjeråd, invig barnen i den stora lyckan att nu äntligen få egen syssla :D . Fråga dem vad de vill göra, de kommer säkert på många saker de vill bidra med!

Om att vara hård och sätta gränser... du kanske vill beskriva lite mer vad för situationer du tänker på här? Allmänt kan jag tipsa om Anna W och de avsnitt i Barnaboken som handlar om skuld (jag vet inte vad avsnitten heter på rak arm..) och också om en bok som heter "Växa med ansvar" av Barbara Coloroso. Anna beskriver hur vi kan fostra helt utan skuld, så fint tycker jag. "Att veta bättre" tex, om hur man bör uppföra sig, luktar skuld för mig. Att vända på steken, och istället uttrycka det hela i termer av att visa, och leda barnet, hjälper barnet på sikt. Att uppmuntra barnet likaså. Speciellt i denna period han verkar vara i nu, kan han behöva extra mycket uppmuntran för de små saker han vill, kan, vågar osv osv.

Lite tankar på kvällskvisten..
hej från Åsa
Vargmor

Inlägg av Vargmor »

Hej!

Talar inte utifrån Barnaboken, men tänkte bara säga vad jag spontant tänkte när jag läste ditt inlägg:

:arrow: Det finns någonting som heter "nioårskrisen" (alltså en psykologisk term) och som innebär ganska exakt det som du beskriver att din pojke går igenom. I nioårsåldern är det fullt normalt att hamna i en period då man känner sig lite nedstämd, orolig och börjar fundera mycket på livet (på vems ens föräldrar är, vad döden innebär osv.) Det finns mycket att läsa om detta på Internet och i böcker...

:arrow: Kanske har han varit med om något jobbigt, hört något, sett något? Försök precis så som Åsa med 2 barn beskiver, att prata med honom -utan att pressa honom!!

:arrow: Jag tycker att du gjorde helt rätt som lät honom följa med dig på jobbet istället för till fotbollen!! Klart att han skall få vara med dig om han hellre vill det på sitt sommarlov! Jag tror inte att han blir nöjdare och mindre ängslig av att känna sig tvingad.

Lycka till och ha det bra!!

KRAM!! :heart:
AW-dyrkare och megastolt mamma till en vargunge född december 2005.
mariapia

Hjälp-vad göra?

Inlägg av mariapia »

Hej igen och tusen tack Lua, Åsa med 2 och vargmor för bra svar! :lol:
Det kändes skönt att höra att Ni kände igen situationen, och Lua, jag vill gärna höra lite av dina erfarenheter om du har tid.... Jag har nu läst om 9-åringen i Bb och det kändes igen... Länken fr.dig Åsa var jätte-bra och jag skall läsa den många gånger, när det gäller fotbollsskolan känns det helt rätt att han gjorde som han ville, det ska ju vara något roligt, och kanske vill han gå själv nästa år.. Det jag tänkte på med "gränser" i den frågan är t ex om min pojke frågar mig om han får åka till sin tremänning och leka, men han vill det bara om jag är med t ex, och jag säger att det inte går för jag har andra saker som jag måste göra och han då "bryter ihop". Då känns det ju inte bra: att han för att han inte vill vara själv(något som han ju säkert upplever som jobbigt) inte kan leka som han vill. Där blir det en "kluven situation" för mig, som jag tycker är svår...

När det gäller den sociala delaktigheten så har vi kommit en liten bit på väg, men min pojke har svårt att acceptera att han ska behöva hjälpa till, men idag har han städat på sitt rum och dammsugit i köket, och han var arg på slutet men sedan märkte man att han även kände sig nöjd. Min 5-åring städade toaletterna m. pappan och min 3-åring skar kokad potatis som skulle stekas, så det kändes bra. Fler tips på hur man får med äldre barn som ej är vana att hjälpa till emottas gärna :lol:

Sen har vi det här med attityden/uppförandet, och det känns som att det är en del som vi inte är så bra på, och jag håller med dig Åsa när du skrev att det luktar skuld!! Det är inte heller bara barnens pappa som kan vara hård på fel sätt utan även jag. Jag känner det själv, men jag vet inte hur/vad jag/vi skall göra för att komma ur det. Just det här om min 8-åring härmar 5-åringen och 5-åringen blir arg, så ber man den äldsta sluta och han inte gör det. Då går det till en viss gräns och sedan blir jag jätte-arg och sur och då blir min äldsta arg för att jag är arg och så är man inne i en cirkel... :? Det känns som sagt som att vi skulle behöva stärkas som familj/flock tillsammans. Våra barn kivas med varandra alldeles för mycket, och jag förstår ju att det ligger på mig och min man att se till att det inte är så. Hur gör man då :? :? Är det någon som har haft det likadant med större barn, (som hittat AW "lite för sent" som vi)som har några råd? Jag har ju fått lära mig i Bb att det går att backa bandet så det ska vi göra nu :!: :!:
Kramar från Mariapia
-04
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Vad kul att du gillade tråden! Nu ska jag snart krypa till kojs igen, men skriver lite kort..
:!: Inget är försent! Att du tänker och reflekterar och ser saker är det allra bästa man kan tänka sig, fantastiskt för din familj :D !
Vad kan ni göra för att stärka familjen? En idé är att medvetet söka trevliga stunder tillsammans. Se till att ni får en rolig/mysig stund varje dag :D ! Den behöver inte vara jättelång, men de där korta stunderna är tillsammans med annat ni gör (social delaktighet) hela kittet! Busa, skratta, kittlas, sätt på musik, vad som helst! Anna W skriver om skrattet till godnattet, det kan ni absolut ta fasta på trots att barnen är större!

Om syskonbråk: här handlar det nog om att killarna behöver ta ansvar för sin egen relation. Du kan "så ett frö", tala om för dem att de älskar varandra och behöver varandra och att du vet att dom är så viktiga för varandra. Uppmuntra dem när de är sams! Varje dag! "Ååå vad mysigt ni verkar ha det tillsammans!" Du kan faktiskt välja att inte se deras kiv, jag tror det ganska snabbt kommer visa sig rätt ointressant för dem att kivas om reaktionen uteblir från er vuxna. Självklart får man inte göra sin bror illa, jag menar inte att ni ska strunta i våld om det förekommer. Men jag tror ni kan vinna mycket på att helt enkelt betro dem med sin egen relation, som grundfilosofi.

Om frågan med om han skulle vilja leka hos en kompis men bryter ihop när du säger att du inte kan följa med:
Se det som en stund för att verkligen ta reda på hur han känner. Låt honom berätta, lyssna, bekräfta, försök tillsammans komma fram till en lösning som känns bra för honom. Nu fabulerar jag ett samtal:

"Det verkar som om du inte riktigt vet vad du vill..".
"Nä jag vet inte om jag vill åka, åå hur ska jag göra??"
"Är det så att du tycker det är lite läskigt att åka själv.."
"Ja jag tycker att det är långt bort"
"Aha, du kanske tycker att det är läskigt att vara långt hemifrån"
"Ja"
----Så kan samtalet hålla på ett bra tag om hur det är kan känner sig. Du bekräftar hans känslor här alltså, inga värderingar!---
"Vet du, kan du säga, vill du att jag ska berätta om en gång när jag var liten och sov över hos en kompis?"
"Ja, vad hände då?"
Och så kanske du berättar om nåt som har med saken att göra som du har upplevt som han kan känna igen sig i. Det får honom att känna att han faktiskt inte är ensam här i världen med att känna sig lite rädd ibland.---

Därpå kan du fråga honom om hur han vill göra med utflykten. Han kanske fortfarande inte vet, då kan du komma med ett förslag. Eller så har han ett förslag på hur han vill göra, som du kan stötta. Det kan ju tänkas att det är själva "transporten" som är jobbig, eller att åka i en annan bil, eller att familjen har en hund som han är rädd för. Det är därför lyssnandet är så viktigt! Om han inte får chans att utveckla sina tankar är det svårt för er att förstå vad som rör sig i hans huvud. Det måste också vara OK att vilja stanna hemma!

Och, om delaktigheten...Jag tycker det ska bygga på lust! Om ni talar om som den största händelsen denna vecka, att han ÄNTLIGEN är så stor att han kan få bidra lite i hemmet, och visar största tilltro till hans förmåga att fixa sina sysslor, och gör detta IHÄRDIGT, så tror jag att det kommer ge med sig. Att barnen själva får föreslå vad dom vill göra är jättebra! Han kanske ser som sin livsuppgift att ge blommorna vatten. Då får han göra det. Det handlar om att på ett positivt sätt visa honom vad han behöver bidra med för att hemmet ska funka!

Några tankar från mig..
Lycka till,
Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Vad kul att du gillade tråden! Nu ska jag snart krypa till kojs igen, men skriver lite kort..
:!: Inget är försent! Att du tänker och reflekterar och ser saker är det allra bästa man kan tänka sig, fantastiskt för din familj :D !
Vad kan ni göra för att stärka familjen? En idé är att medvetet söka trevliga stunder tillsammans. Se till att ni får en rolig/mysig stund varje dag :D ! Den behöver inte vara jättelång, men de där korta stunderna är tillsammans med annat ni gör (social delaktighet) hela kittet! Busa, skratta, kittlas, sätt på musik, vad som helst! Anna W skriver om skrattet till godnattet, det kan ni absolut ta fasta på trots att barnen är större!

Om syskonbråk: här handlar det nog om att killarna behöver ta ansvar för sin egen relation. Du kan "så ett frö", tala om för dem att de älskar varandra och behöver varandra och att du vet att dom är så viktiga för varandra. Uppmuntra dem när de är sams! Varje dag! "Ååå vad mysigt ni verkar ha det tillsammans!" Du kan faktiskt välja att inte se deras kiv, jag tror det ganska snabbt kommer visa sig rätt ointressant för dem att kivas om reaktionen uteblir från er vuxna. Självklart får man inte göra sin bror illa, jag menar inte att ni ska strunta i våld om det förekommer. Men jag tror ni kan vinna mycket på att helt enkelt betro dem med sin egen relation, som grundfilosofi.

Om frågan med om han skulle vilja leka hos en kompis men bryter ihop när du säger att du inte kan följa med:
Se det som en stund för att verkligen ta reda på hur han känner. Låt honom berätta, lyssna, bekräfta, försök tillsammans komma fram till en lösning som känns bra för honom. Nu fabulerar jag ett samtal:

"Det verkar som om du inte riktigt vet vad du vill..".
"Nä jag vet inte om jag vill åka, åå hur ska jag göra??"
"Är det så att du tycker det är lite läskigt att åka själv.."
"Ja jag tycker att det är långt bort"
"Aha, du kanske tycker att det är läskigt att vara långt hemifrån"
"Ja"
----Så kan samtalet hålla på ett bra tag om hur det är kan känner sig. Du bekräftar hans känslor här alltså, inga värderingar!---
"Vet du, kan du säga, vill du att jag ska berätta om en gång när jag var liten och sov över hos en kompis?"
"Ja, vad hände då?"
Och så kanske du berättar om nåt som har med saken att göra som du har upplevt som han kan känna igen sig i. Det får honom att känna att han faktiskt inte är ensam här i världen med att känna sig lite rädd ibland.---

Därpå kan du fråga honom om hur han vill göra med utflykten. Han kanske fortfarande inte vet, då kan du komma med ett förslag. Eller så har han ett förslag på hur han vill göra, som du kan stötta. Det kan ju tänkas att det är själva "transporten" som är jobbig, eller att åka i en annan bil, eller att familjen har en hund som han är rädd för. Det är därför lyssnandet är så viktigt! Om han inte får chans att utveckla sina tankar är det svårt för er att förstå vad som rör sig i hans huvud. Det måste också vara OK att vilja stanna hemma!

Och, om delaktigheten...Jag tycker det ska bygga på lust! Om ni talar om som den största händelsen denna vecka, att han ÄNTLIGEN är så stor att han kan få bidra lite i hemmet, och visar största tilltro till hans förmåga att fixa sina sysslor, och gör detta IHÄRDIGT, så tror jag att det kommer ge med sig. Att barnen själva får föreslå vad dom vill göra är jättebra! Han kanske ser som sin livsuppgift att ge blommorna vatten. Då får han göra det. Det handlar om att på ett positivt sätt visa honom vad han behöver bidra med för att hemmet ska funka!

Några tankar från mig..
Lycka till,
Åsa
mariapia

Barnvaktsdilemma

Inlägg av mariapia »

Hej igen!

Har precis skrivit ett låångt inlägg som jag lyckades radera :evil: , så nu gör jag ett nytt försök :D Tack Åsa m. 2 för nya bra tankar; ska plantera ett frö hos mina pojkar........

Nu haremellertid ett nytt spännande vägskäl dykt upp: i helgen är jag och min man bjudna på bröllop. Tanken är att barnen skall vara tillsammans m. mormor o morfar vid deras sommarstuga som ligger inom rimligt avstånd fr. festlokalen, vilket gör att vi kan åka dit på småtimmarna e. festen. Detta känns bra m. tanke på att vår "storis" inte gärna är själv nu.., jag tror också att han tycker att det ska bli kul för det är bra "fiskevatten" där :) .

Jag tänkte dock att vår minsting på tre år kanske skulle få vara hos sin farmor och farfar istället, dels för att det är lättare för mina föräldrar att ha två barn ist. för tre+ att det kanske kunde vara bra för pojkarna att få vara tillsammans lite själva, sen tycker jag att det skulle kännas tryggare just med tanke på att mina föräldrar inte är så vana att ha våra barn. De har aldrig varit intresserade av att riktigt lära känna sina barnbarn, vilket känns tråkigt för mig ända sedan vårt första barn föddes. Jag har också försökt att prata med min mamma om detta men hon förstår inte, och nu har jag fått acceptera att mina barn tyvärr inte har någon djupare relation till sina morföräldrar. (När jag frågar om barnvakt så sa hon vid ngt tillfälle - Det är klart att vi ställer upp..) För ngn månad sedan så var hon barnvakt åt alla tre själv och då kivades dom med varandra och lyssnade inte alls på henne, vilket såklart inte alls var kul.

Nu tycker dock mina svärföräldrar att det inte är ngn bra idé att dela på barnen. Dels för att "storingen" först sa att han inte ville att "lillan" skulle vara hos farmor och farfar ifall hon blir ledsen(efter ett tag så började han dock fundera på hur vi kan göra för att det ska gå bra för henne hos f+f.), och så funderade dom hur det skulle kännas för "lillan" när pojkarna sedan berättar för henne vad dom gjort.

Jag förstår hur dom tänker, men är inte detta att skapa problem ist.f a göra ngt bra av det? Saken är ju såklart den att om man talar om för "lillan" att pojkarna(och även vi) ska sova i mormor och morfars sommarstuga så vill ju förmodligen hon också göra det. Men man kan ju lägga fram det på ett positivt sätt utan att berätta att vi andra ska åka bort tillsammans. Än så länge är det bara vår äldsta som vet att vi ska bort i helgen. Vår mellankille kommer förmodligen att tycka att det blir kul att få fiska hos mormor o morfar Hur tänker ni kära forumläsare kring detta? Har mina svärföräldrar rätt? Kram Mariapia :)
-04
mariapia

Vill inte börja skolan

Inlägg av mariapia »

Hej igen! :)

Anknyter t.denna tråd igen; min 8-årige pojke som inte trivdes i skolan förra vårterminen har nu kommit på att skolstarten närmar sig... Ikväll grät han och sa att han inte ville börja igen, att han hatar sin fröken.. :cry:

Slutet av förra terminen ville han inte heller gå till skolan och han ville att vi skulle vara med honnom. Jag har ett ganska flexibelt jobb så jag åkte förbi honom på skolan efter att jag lämnat hans syskon på dagis. Jag stannade inte mer än 30 minuter, men det gjorde att han tyckte att det då kändes ok. Nu ikväll frågade han igen om inte jag el. hans pappa kunde vara med i skolan. Jag svarade då att vi har ju våra jobb som vi måste sköta också(jag vet inte heller hur länge till jag kan vara flexibel) Det känns ju som att han måste kunna gå till skolan själv utan oss. Jag frågade honom vad det är som gör att han inte vill gå till skolan och han svarade sin frökens namn. Jag sa att när jag hade varit i skolan så tyckte jag ändå att hon verkat vara bra. Då sa han: -Ja när det är ngn förälder där ja...

Hans fröken är i 50-års åldern och (i mina ögon)väldigt torr och tråkig, ingen mjuk fröken att gå till om man är ledsen direkt.

Till saken hör att i ettan så blev denna fröken rejält arg på min son för att han enl. henne hade hånskrattat åt henne i en konfliktsituation dem emellan. Hon blev då jätte-arg och min son kom hem och berättede att hon hade knuffat in honom i ett bord. Jag blev väldigt förvånad och arg och åkte enast upp och pratade med henne, varpå hon erkände att hon gjort detta och också bad min son om ursäkt.

När vi sedan i våras skulle ha utv.samtal och jag och min man kom in i klassrummet satt vår son och grät. Han bberättade att han precis fått skäll av sin fröken för att han varit på fel ställe i klassrummet. Det visade sig då att vår son fått ut för ngt som en annan kille gjort.. Vi var då mycket upprörda och det verkade som att denne första konflikt med "hånflinet" verkar sitta kvar hos henne. Vi hade dock ett bra samtal och min son kände sig också lättad efteråt.

Vår son är en ganska osäker kille, vill gärna vara lite tuff, mycket känslig(blir illa berörd när fröken blir arg på andra i klassen också), har svårt att erkänna och se vad han själv gör för fel, har svårt att ta ett nej. Han har inga som helst problem med själva skolarbetet, är verbalt väldigt duktig att hålla i konversationer och mycket sportintresserad.

Ikväll sa han också att han ville byta skola... men skulle du vilja byta kompisar också då, sa jag, varpå han svarade -Ja, dom kan jag ju träffa ändå..(Han har också haft lite jobbigt med kompisar i klassen, för den kille som han helst är med har börjat vara mycket med andra också, och de är bara 8 pojkar i klassen så han har sökt sig till pojkar i andra klasser ist.)

Detta känns mycket svårt. Byter man skola så kan man ju inte gärna byta till en annan skola om det inte är bra där heller! Men min son måste ju trivas i skolan!! Vad har Ni för tankar kring detta? Enormt tacksam för svar...

Hälsningar Mariapia
-04
Ewa

Inlägg av Ewa »

Usch och fy :twisted:!!!!!! Vad ÄR det för en människa till lärare! Nog för att jag haft såna i mina dagar. Men jag trodde nog att den gamla stammen dött ut, för länge sen! En enstaka gång, hade väl varit en sak, men det har ju skett vid upprepade tillfällen, som DU känner till. Tänk då sonen, som ska genomlida detta VARJE dag! Nu har jag inte så stora barn ännu. Men dock en liten känslig sort, som låter lite lik din (kanske läste du den tråd du fick länkad, den handlade om min raring). Och jag tror att jag hade tagit ett seriöst samtal med rektorn, till att börja med. Nu har ni ju pratat med läraren vid flera tillfällen, men det tycks ju inte påverka hennes inställning nämnvärt. Så jag skulle absolut lyssna på vad din son säger - och vara STOLT över att han kommit fram till sin egen lösning! Man ska säkert inte byta skola i tid och otid, men här är det ju LÄRAREN som är problemet. Och det ni hittills gjort har inte hjälpt. Att gå och må dåligt hela terminen och inför skolstart ska INGEN UNGE behöva, anser jag. Risken att han skulle råka ut för en sån lärare igen torde (hoppas jag) vara minimal, men man borde kunna besöka skolan och få träffa läraren innan man börjar/byter, eller? Lite rörigt blev detta, men jag blev så upprörd å din sons vägnar. Men tänk, så klok han är, mitt i allt detta!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej och stort tack Ewa för snabba reflektioner!! :heart:

Jag och min son har inte diskuterat detta mera för han har inte fört det på tal igen. Jag har dock tagit till mig vad han sade och har börjat ringa runt och lyssnat på olika skolor som skulle kunna passa oss. Jag har fått veta att han kan få plats på två olika skolor utan problem, och två rektorer har jag inte fått tag på ännu. När jag vet exakt var han kan få plats så får vi ta ett seriöst prat tillsammans, jag, pappan och sonen, med utgångspunkt hur vi ska göra för att min son ska trivas i skolan.Vill han då fortfarande byta skola så känner jag att det kanske är det bästa. Det är ju jätte-viktigt att trivas i skolan. Jag tar gärna emot fler reflektioner kring detta svåra beslut!!!!

Kram Mariapia :heart:
-04
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Hej Mariapia!

Som mamma till en mkt känslig och försiktig pojke (även jag var ett mkt försiktigt barn under en ganska stursk fasad) har jag en lite annan tanke runt det här. Genom att i alla lägen tillmötesgå och bekräfta hans oro, farhågor och tveksamhet kan det i värsta fall snarare förstärka dessa sidor, tror jag. Att istället visa honom på en väg ut med en konsekvent och klar riktning, utan att pressa honom för hårt, tror jag är en bättre metod.
Det blir ju lätt så att man genom att oroa sig för alla eventualiteter får en självuppfyllande profetia.
Som du också säger så blir han ju också ångerfylld ibland och tycker att han fattat fel beslut som inte vågade/ville fullfölja det som var planerat. (Fotbollsträningen, t.ex. Var det inte så att han egentligen tyckte att det var riktigt kul men att rädslan för det nya tog överhanden?)

Det kanske vore bättre att du/ni stod fast mer vid det som var bestämt/planerat och inte lade över besluten till honom alla gånger.
Hur länge kommer han att gå kvar i samma skola, med samma lärare?
Kan man göra situationen bättre där han är nu genom fler samtal eller genom att rent av gå vidare, till rektor eller annan, med klagomålen om läget inte förbättras?
Är det säkert att han kan hantera de motgångar som med största säkerhet kommer att drabba honom även i nästa skola bättre där?
Att komma till en ny klass kan säkert innebära ett trauma i sig och han har visst inte alltid så lätt med kompisar eller kompromisser, om jag skall tolka dig rätt?

Man kan inte alltid undvika obehag och det som skrämmer en, och det är ju en hårfin balansgång mellan att pressa för hårt eller till varje pris undvika att få skavsår här i livet, om du förstår vad jag menar?
Gammal mamma till 2 gudasända (?), ljuvliga provrörspojkar födda feb. -01 och jun. -05.
mariapia

Inlägg av mariapia »

Hej Agneta och tack för dina reflektioner!

Jag förstår precis hur du menar, men i fallet med fotbollsskolan så känner jag i efterhand att det var helt rätt att låta min son bestämma, och att inte göra ngn stor grej av det. Precis som du skrev så tror jag också att han egentligen tyckte att det var jätte-kul, men just då fixade han inte att vara själv där, vilket jag respekterar. När det gäller skolan är det ju inget man kan välja om man vill gå till el. inte och det är ju såklart inte någon ideallösning att byta skola. Men eftersom min son haft ont i magen mer el. mindre hela vårterminen och inte velat gå utan gråtit och det har harit ett h-e att få honom att gå så känns det ju som att det inte är en lösning man tar till på en gång om du förstår hur jag menar.. Den fröken som han nu vantrivs med är han i princip rädd för, vilket gör att han inte kan vara sig själv i skolan. Han tar också åt sig när fröken skällt på ngn annan i klassen för att hon inte hittar en lapp som skulle lämnas till fröken, sedan kom det fram att det var fröken som slarvat bort lappen... Detta kanske inte berör andra barn så starkt, men min son vantrivs, och vi måste hitta en lösning..
Sen är det nog svårt att ändra på en persons natur, alla är vi ju olika, och vi passar bra el. mindre bra ihop, och hur skall jag pressa min son lagom mycket när han mår så dåligt över att gå till skolan? Fler reflektioner mottages tacksamt :!: :!: Fö pågår research över tänkbara andra skolor. Sonen frågade själv igår igen om det var möjligt att få byta skola... Jag lovade att undersöka saken! Godnatt, Mariapia :)
-04
mariapia

Skolbyte

Inlägg av mariapia »

Hej!

Vill bara tala om att vi nu har bytt skola och att det känns jätte-bra! Jag kollade upp vilka alternativ som fanns, sedan hade vi ett familjeråd tillsammans med sonen, vi bestämde att vi skulle göra ett besök på en annan skola, träffa läraren och "kolla läget", och sedan ta ställning.. Det gjorde vi och han ville byta skola efter det. Nu går han i en klass med en högst human och psykologisk manlig lärare i 55-års åldern. Klassen är trevlig och han leker med flera stycken och VILL gå till skolan. Sen kan det såklart bli bakslag men med en lärare som man känner förtroende för så känns allt mycket bättre. Jag träffade också på en lärare som jobbat som kollega till "den gamla läraren" och hon förstod oss helt och fullt sa hon, vilket också kändes skönt.. Ville bara tala om hur det gått för oss! :D

Kram, Mariapia :heart:
-04
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ljuvlig läsning, Mariapia :thumbsup: \:D/. Sonen kan skatta sig lycklig som har en sån klok familj och mamma! Må skolglädjen blomstra :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"