Kattlådan..
Kattlådan..
Hur har ni gjort med era små o kattlådan. Kattlådan är på toaletten o där är väldigt intressant för Teo öppnar o stänger toalett dörr o även skåpet på toaletten. Han har varit i kattlådan ett par ggr, när jag glömt av att ställa undan den. Vet att det finns någon slags dörrhake som gör att katten bara kan komma in, men samtidigt vill jag ej stoppa hans nyfikenhet att kolla allt i huset. Kattlåda med tak får ej plats på toaletten. Katterna kan gå ut, men har varit inomhuskatter förr, så dom är lite bekvämma av sig.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
När vi hade katt, hade vi kattlådan på övervåningen, där vi inte var på dagarna. Fast det går ju förstås bara om man har 2-vån hus.
Kattmaten sällde vi uppe på en bänk i köket. Katter är ju viga, och vet de bara vart sakerna står, anpassar de ju sig.
Bor ni i lägenhet, hoppas jag någon annan har en bra lösning.'
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej
Jag vill inte skrämma dig men var försiktig med barn i kattlådor.Det var på det viset antagligen Jacob fick sin blodförgiftning.Jag kom på honom en gång med händerna i kattlådan och han hadde bara ett litet litet sår på ena fingret som han sedan fick smuts i.Var noga med att tvätta efteråt med tvål och vatten och skulle det vara något sår på handen är det alsolsprit som gäller.
Jag vill inte skrämma dig men var försiktig med barn i kattlådor.Det var på det viset antagligen Jacob fick sin blodförgiftning.Jag kom på honom en gång med händerna i kattlådan och han hadde bara ett litet litet sår på ena fingret som han sedan fick smuts i.Var noga med att tvätta efteråt med tvål och vatten och skulle det vara något sår på handen är det alsolsprit som gäller.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej!
Vi har ocksåkatt, en bekväm kastrerad liten herre
Precis som anna skriver, så har vi kattmaten på bänken, dit inga småbarn når!
Kattlådan ställde vi på bron, när Alice var i värsta krypartagen, och sen belv det helt enkelt så att han slutade använda den - så kanske kan era missar också vänjag bort lådan?
Kan de gå ut som de vill, så behövs den kanske inte
Kram Mia
Vi har ocksåkatt, en bekväm kastrerad liten herre
Precis som anna skriver, så har vi kattmaten på bänken, dit inga småbarn når!
Kattlådan ställde vi på bron, när Alice var i värsta krypartagen, och sen belv det helt enkelt så att han slutade använda den - så kanske kan era missar också vänjag bort lådan?
Kan de gå ut som de vill, så behövs den kanske inte
Kram Mia
-
susanneethel
Jag har ställt kattlådan bakom hörnsoffan.
Det är inte så praktiskt. Men som sagt så finns det mycket otäckstyg där. Och det är äckligt-för äckligt för mig. Våra katter kan inte gå ut heller. Kattmaten har vi uppe i en sån där kattställning, som de kan klösa på. Det går ju att klättra upp där, men det gör inte så mycket, maten är ju inte precis farlig. Bara lite osmaklig. 
Bor i ett hus/lägenhet, har tyvärr bara en våning, skall tänka på att tvätta händerna på han om han råkar komma nära kattlådan. Tyvärr har båda katterna njurproblem så herrarna behöver kissa ofta tror jag. Den ena katten (birma) vill ej gå ut när det är kallt, han kom till oss när han var 10 år.Tack för svaren.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Ja,jag vet vad du menar indra.Har själv två birma och dom vill inte gå ut när det är kallt/vått i gräset
Dom ser lite roliga ut när dom spatserar omkring i gräset om det är lite vått ute.
Har ni någon möjlighet som nån annan oxå skrev gömma kattlådan/sätta upp kattlådan någonstans där han inte kommer åt?
ulrika
Har ni någon möjlighet som nån annan oxå skrev gömma kattlådan/sätta upp kattlådan någonstans där han inte kommer åt?
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Där sa du nåt Ulrika, min gubbe kan säkert snickra en hylla på höjden så Teo ej kommer upp.Kattskålen har vi redan ställt upp på köksbyrån ( han har även provsmakat den ). Hundskålen når han inte än för den är på en högre ställning, men jag vet att hundmaten var en delikatess för min systers dotter, stora goda knappriga bitar
.
Kram o tack igen för alla tips.
Kram o tack igen för alla tips.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Hej!
Jag har ett superduper bra tips
! Vi har själva katter och innan vi fick barn så tänkte jag jättemycket på dilemmat med kattlådan
!
Så här löste vi det:
Vi köpte en hallbänk från möbelkedjan Mio (se länk: http://www.mio.se/produkter/stolar/eken ... s_9332.jpg ). Sedan tog vi bort två stycken av pinnarna på kortsidan så att katterna kan gå in i bänken. Insidan av bänken klädde vi med genomskinlig mjukplast, sådan där som man lägger i kökslådor, och på golvet en tillklippt dörrmatta. Inuti bänken ryms en kattlåda på 30 cm i decimeter, vilket varit alldeles lagom stort för våra två missar.
Denna lösning har varit PERFEKT! Knappt ingen sand kommer ut på golvet i lägenheten, hur mycket missarna än gräver, och vår lille son kan inte komma åt sandlådan eftersom hålet på sidan är för trångt för honom och eftersom bänken öppnas som ett lock med gångjärn.
Denna bänk har även varit jättebra för på och avklädnad i hallen och det känns även väldigt fräscht att ha just kattlådan i hallen eftersom det ju luktar ibland och den lilla sand som kissarna drar ut på golvet från tassarna hamnar bland all den övriga grusskörden i vår hall
Lycka till!
KRAM!!
Jag har ett superduper bra tips
Så här löste vi det:
Vi köpte en hallbänk från möbelkedjan Mio (se länk: http://www.mio.se/produkter/stolar/eken ... s_9332.jpg ). Sedan tog vi bort två stycken av pinnarna på kortsidan så att katterna kan gå in i bänken. Insidan av bänken klädde vi med genomskinlig mjukplast, sådan där som man lägger i kökslådor, och på golvet en tillklippt dörrmatta. Inuti bänken ryms en kattlåda på 30 cm i decimeter, vilket varit alldeles lagom stort för våra två missar.
Denna lösning har varit PERFEKT! Knappt ingen sand kommer ut på golvet i lägenheten, hur mycket missarna än gräver, och vår lille son kan inte komma åt sandlådan eftersom hålet på sidan är för trångt för honom och eftersom bänken öppnas som ett lock med gångjärn.
Denna bänk har även varit jättebra för på och avklädnad i hallen och det känns även väldigt fräscht att ha just kattlådan i hallen eftersom det ju luktar ibland och den lilla sand som kissarna drar ut på golvet från tassarna hamnar bland all den övriga grusskörden i vår hall
Lycka till!
KRAM!!
AW-dyrkare och megastolt mamma till en vargunge född december 2005.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022