LÅNG tid att somna på kvällen

Skriv svar
mammaT

LÅNG tid att somna på kvällen

Inlägg av mammaT »

Hej!

Här har vi att göra med en säker sovare på snart 2,5 år. Vi har natt mellan 19-7. Sover middag i 45 min. Han är trött och lägger sig gärna på dagen och är svår att väcka då. Men på kvällen.... kan lätt (och nästan alltid) ligga 1-1,5 h trivsamt pratande i spjälsängen. Han har verkligen trevligt i sin ensamhet och klagar aldrig eller ropar på oss.
Hur ska man bäst göra? Korta ner natten? Är det i så fall svårt att ta tillbaka 12 timmars natt när dagsömnen tas bort? Korta ner dagsömnen till 20 min?

Hur gör man smidigast för att behålla vanan med vila (fast utan att sova) när det väl är dags?

Hjälp mig tänka!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vi hade faktiskt precis samma problem när Vera var drygt 2,5. Så vi slopade middagsluren. Hon förlorade mer sömn på att sova middag än på att sova 12 timmar natt.

I början kunde hon få sova 1,5 timme kanske en gång i veckan, men när det blev så sällan så påverkade det inte kvällen alls.

Nu kan hon sova enstaka gånger, kanske en gång i månaden, men då är det oftast för att hon somnar i bilen eller så. Men normalt är hon såpass pigg på kvällarna fram till sovdags, så hon har inget behov av middagsvila eller middagslur.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag tycker inte du behöver bry dig om han ligger och snackar och är nöjd. Det du kan tänka på är att hans vila inte är försent på eftermiddagen. De behöver ofta vara vakna en stund längre på eftermiddagen än förmiddagen. Så sova mellan 12- 12.45. Hans vakentid blir då 6 1/4 h innan natten.
När det sedan är dags att bara vila så brukar det vara poppis med att lyssna på saga. Då kan de välja om de vill somna eller bara vila lite. Kanske är ngt du ska införa redan nu, så kanske han sover lite kortare av sig själv. Min tjej är tre och hon sover ibland och ibland är hon nöjd med att bara ligga och lyssna.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag förstår ditt inlägg helt Susanne och håller med dig. När det gäller Vera var det dock så att hon inte låg och vilade på dagen utan hon skulle säkert kunna sovit i tre timmar om det varit så. MEN hon somnade inte på kvällen.

Så jag valde att låta henne vara vaken på dagen och sova på kvällen. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för era svar!
Nu ligger sonen verkligen och storskrattar i rummet intill!
Det är bara två veckor kvar till semestern. Kanske då helt enkelt ska köra vaken vila tillsammans med bok eller skiva i våran stora säng. Jag jobbar på förskola och är van vid och gillar att vila efter maten...
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Låter väl bra att införa saga till semestern.
Jag skulle dock haft kvar vilan i spjälsängen istället så att ni vet var ni har honom om ni oxå behöver vila :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"