skaffat en dålig ovana

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gunnar

skaffat en dålig ovana

Inlägg av gunnar »

Min son Felix 5 månader har inte kurats, dock hans äldre bror. Istället har vi tidigt övat att somna in själv, med blandat resultat på dagen men som fungerat utmärkt på kvällen och efter nattslurken. Felix har i princip sovit mellan 8-05 (med en nattaslurk vid 3) för att sedan behövt hjälp för att sova till 6. Men i värmen de senaste dagarna har han börjat vakna till under nätterna och jag har då dragit med vagnen ett par gånger vilket har fått honom att somna om. Tyvärr har jag också nu skapat en ovana - vakna ca varje timme och låta mamma göra en liten vagning. Nattaslurken har jag tänkt att ta bort helt nu (han var lite underviktig förut, men har nu återhämtat sig), och det tror jag inte blir något problem. Större problem blir hans små uppvakningar från ca 12 och framåt - har ni några förslag?
Vi har ingen ramsa till honom -det har inte behövts som sagt. Ska han kuras, eller?
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det är inte säkert att du behöver kura i stor stil. Men däremot skaffa verktyg som fungerar för er båda :wink:. Om man följer lathunden som en liten minikur, med tillrättaläggning, solfjädrande och ramsa (och första natten vagning eller buffning) tror jag att du rätt snabbt kan arbeta in ramsan. Den har man nytta av MÅNGA år framöver.
Se länken här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Ett tips är att använda samma ramsa som till storebror, så kan du ramsa dem över ett bräde i framtiden!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
gunnar

Inlägg av gunnar »

En liten lägesrapport: första natten gick någorlunda. Felix vaknade ett par gånger och jag ramsade och vagnade, med betoning på det första. MEn i natt var det hålligång. Han började vid 22.20, sen 1.40 och sen minst 1 ggr/h . Han vaknar aldrig på riktigt utan skriker bara. Jag har inte störtat ned när han börjat skrika utan låtit honom gå igång lite. Jag behövde visserligen inte ramsa och vagna så mycket för att han skulle somna, men det är det enda positiva jag kan säga om natten.
På dagen har han dock somnat in ovanligt bra, men sedan vaknat som vanligt efter 30 min och därefter varit sovsomnad. Önskar min man vore hemma, men tyvärr är han bortrest 7 dagar till.
Det där med solfjädring osv fungerar tyvärr inte så bra då Felix sover på rygg i vagnen även på natten. Jag har tänkt att flytta över honom till spjälsängen när pappa är hemma (några tips på hur flytten bäst ordnas?) då vi kan fixa Felix rum. Kanske börja lägga honom på mage då och sova både natt- och dagslurar i den och se om det hjälper?
Håll tummarna för i natt!
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"