8 månaders ångest

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Veronica

8 månaders ångest

Inlägg av Veronica »

Jag vill inte.... :cry:

Usch, jag minns hur det var med första barnet. Skrik 60 % av den vakna tiden, vaknanden flera gånger per natt i flera månader... ledsen, ledsen pojke :(

Jag vill inte göra om det, kan man inte bara hoppa över? :x
Kuren har ju satt sig så fint, sömnen var så perfekt, dagarna och nätterna så lugna! Igår kväll var första kvällen på 1 år (!) som jag o maken vågade ut tillsammans efter barnen somnat, och så kommer jag hem och hör i trapphuset hur hon gråter, som tur var kom vi precis när hon började.

Hon har inte gråtit på nätterna alls på flera veckor, och idag är det andra natten i rad, och på dagarna likadant. Gråter för alla som råkar titta på henne, stackars människor :) Hon är som natt och dag, förvånadsvärt stor skillnad tycker jag.

Med mitt första barn varade det i ca 3 månader, hoppas det går fortare nu!

Hur länge varade era barns 8 månaders ångest? Påverkades sömnen mycket? Vid vilken ålder började det? Min skrutt blir 8 månader den 17:e.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

För min son var det frågan om en månad: start vid 7,5 månad och över rätt så exakt en månad senare...

Vad jag kommer ihåg så gällde det för mig att

hålla mig absolut lugn och visa en positiv attityd utåt - allt är bra, jättebra, previs som vanligt - även då världen stormade ordentligt omkring bebisen... :roll:

inte åka på besök med bebisen just då, och inte anlita barnvakt just då... övergående period på cirka en månad, tänkte jag!

hålla bebisens vardag så igenkännbar som någonsin möjligt, så lite förändringar som möjligt, och så lite nyheter som möjligt. övergående period... :roll:

Han kunde bli ledsen därför att

:arrow: jag skulle hämta en kopp the från köket; jag fick prata mig dig och därifrån...

:arrow: för att legoburken inte sade "klonk" på exakt samma vis när man knackade på botten som på sidorna... :roll:

:arrow: för att grannen hade en matta i skrikiga färger...

Ja, du fattar. Nätterna var inte så särskilt skakiga - någon gång grät han vill jag minnas, och jag fick ramsa - men ensamleken var lite katastrofal just då, och jag fick minimera den rejält. Tänkte att sedan när det är färdiggnölat kan vi ju förlänga tiden igen - och det gick hur bra som helst.

Hoppas att det här kan ge dig lite input! :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Precis som för Hugo varade Leias åttamånadersångest ca en månad. Vi märkte det på följande sätt:

:arrow: Ledsna och ibland utdragna nattningar

:arrow: Ilsket/ledset dunkande med huvudet mot matstolen

:arrow: Ledsen vid besök, en gång satt jag i i flera timmar och sjöng "Trollmors vaggvisa" med Leia i knäet medans tre andra mammor med bebisar fikade i andra änden av vardagsrummet...

Päivis råd om att hålla sig stencool oavsett barnets agerande kan jag bara instämma i till fullo :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vi kacklade en massa i vår Våg tråd ang. 8-mån ångesten (under kackelforum) men bäst är att läsa på i BB tycker jag. Det är fint skrivet där! :thumbsup:

Här kommer sammanfattningen till 8-mån ångesten ur BB...

”- Tolka inte oväntade förändringar och hastigt uppkomna problem som tecken på att någonting nu har blivit allvarligt fel!
Avvakta.
Symptomen kan också vara fysiska.
Åttamånadersångesten viker (efter ca. en månad). Snart är barnet på väg att bli ettårstufft och tycker verkligen om sitt jag. Ännu känner barnet inte detta nya jag.
- Nätter som varit prydliga kan nu bli brutna. Gå efter tumregeln: en gång är ingen gång, två gånger en dålig vana!
Låt dörren stå på glänt och tala betryggande utanför den. "Nu skall du sova så gott, allt blir så bra, så bra. Vi ses i morgon!" Låt det lysa utanför dörren, men inte inne i barnets rum.
Återgå inte till napp och ta INTE upp barnet.
- Främlingsrädslan blir ofta markant. Respektera den! Barn i den här åldern tar ingen som helst skada av att inte träffa andra vuxna (eller andra barn.)
Låt ingen skrämma upp dig: "Han måste ju få träffa andra, annars blir han jämt så där rädd!" Det blir han INTE.
Det svåra sker i barnets inre. Låt det yttre vara sig så likt som möjligt.
- Svälj stoltheten, om och när den lille föredrar någon annan framför dig!
Du kan bli avvisad på ett ytterligt sårande sätt. Ge då lika fullt en kyss eller en kram och markera at du finns där med din kärlek, utan att för den skull vara påstridig. Vänta på bättre tider.
En nybliven mor kan hysa både kärlek och hat till sitt nyfödda barn, både liv och död i sina tankar inför barnet.
Motstridiga känslor fyller och plågar också barnet som fötts till ett jag.
- Bli inte rädd för eventuella aggressiva uttryck. Barnet måste få reagera på en förändring som är skrämmande. Men låt inte barnet slå dig, och inte någon annan heller.
Våld och destruktivitet ska bekämpas med kärlek. Ta de små händerna som slåss och låt dem i stället klappa, eller hål undan dem och kyss, smek själv. Visa lugnt och tydligt din egen oförtrutna kärlek. Gå sedan undan och låt barnet vara ifred!
Hindra barnet från att skada sig självt. Madrassera, skydda! Hindra däremot inte själva dunkandet.
- Överge alla eventuella planer på att byta människor och miljö för barnet under den här perioden. Sök till varje pris andra, lugnare lösningar!
Låt högsta prioritering gälla för oförändrat yttre i en tid av brutalt förändrat inre.
- Bemöt barnet som vanligt - underkänn det inte, dränk det inte i medlidande, "trösta" inte.
Behandla barnet som du skulle behandla en nyförlöst mor: uppmärksamt, men inte ömkande - beredd att avlasta påfrestningar och krav, men inte omyndigförklarande.
Precis som den nyblivna modern inrättar sig barnet som fötts till ett jag lättast efter sin nya livssituation, om vardagen är förtrogen och någorlunda enkel och omgivningen bjuder värme och lugn, inte oro.
Det psykologer kallar separationsångest tror jag alltså är REAKTIONEN på barnets födelse till det egna jaget ur det gamla, kända, där barnet var en del av ett omgivande helt, så som det i livmodern var en del av moderns kropp.
Jag tror inte det har mer att göra med rädslan att mista mamma än den nyförlösta kvinnans labilitet kan tillskrivas hennes rädsla att för att mista det nyfödda barnet.”

Lycka till och välkomna till den nyföddas värld!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej Veronica,
jag måste nog tyvärr säga att precis som för ditt första barn gick inte 8-månaders-ångesten över så snabbt för vår lillskrutta heller. Det började strax efter 7 månader och höll i sig åtminstone 3 månader, tror jag! Övergången till en mer harmonisk tjej var rätt flytande och det var inte så att hon var jättekänslig hela tiden, men definitivt inte lika nöjd som innan (dvs. jättenöjd). Men jag har nog ärligt talat glömt en hel del hur det var!
Eftersom vi hade helt ok nätter så tog jag inte tag i hela nätter förrän vid 7 månader :shock: och då gick det så bra så trots 8-månadersångesten. Visst var inte sömnen 100-procentig men helt ok ändå.

Sen är Lovisa en sk. känslig typ. Även nu när hon närmar sig 2,5 är det svårt att vara flexibel med sovtider (ibland somnar hon helt enkelt inte vid lunchtid och då kan det bli rätt kinkigt) och blir det för mycket umgänge så har hon svårt att "ta sig" pauser själv. Allt blir så intensivt och så "bryter" hon ihop efter ett tag. Vi måste hjälpa henne till pauserna genom att tex läsa bok tillsammans eller liknande. Det här har ju inte så mycket med 8-månadersångesten att göra, förutom att det nog är så att alla barn är olika och därför är 8-månadersångesten (liksom förtrotsen och trotsåldern) olika.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"