Ängel förvandlad till monster!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Clara

Ängel förvandlad till monster!

Inlägg av Clara »

Hej!

Jag har två små barn, en pojke på 2,5 år och en flicka på 1,5 år. Pojken kurade jag vid 6 mån ålder och har alltid sovit 12 timmar på natten och sedan 1,5 timme på dagen. Flickan sover 11 timmar på natten och 1,5 - 2 timmar på dagen. Hon är aldrig kurad för när jag bestämde mig för att sluta amma på natten så sa hon ingenting utan bara somnade om. Kanon tyckte jag.

Sedan några månader tillbaka, egentligen när vi ställde om klockan i mars, fungerar ingenting :( . Ja... var ska jag börja...
Barnen vaknar vid sju, halv åtta på morgonen och flickan sover sedan mellan 10 och halv 12 medan sonen sover mellan 12.30 och 14.00.
Sedan lägger vi dem kl 19.15 för att de ska somna vid halv åtta men det fungerar inte längre :( . Vi sover allihopa i samma rum eftersom vi inte har så stor lägenhet och det har fungerat bra innan. Nu står de och hoppar i sängarna och snackar med varandra, sonen sätter fötterna mot väggen för att kunna skjuta spjälsängen ut från väggen och mot fönstret. Sedan står han och sliter i rullgardinen, kastar ut allt som finns i sängen och har jättesvårt att slappna av. Flickan bara skrattar åt allt. Till slut somnar de men då är klockan mellan 21.30 och 22.00.

Jag är så frustrerad över detta, vet inte vad jag ska göra. Våra kvällar är bara bråk och skrik för jag är bara arg och sur vilket gör att jag varken är en bra mamma eller en bra hustru. Detta påverkar också mitt humör dagtid. Känner mig alltid på dåligt humör. Sover också dåligt och drömmer konstiga drömmar om barnen. Jag står helt enkelt inte ut med mig själv :evil: !!

Jag har testat olika metoder, har lagt flickan först och låtit henne somna innan sonen läggs. Då blir det lite lugnare men han somnar inte fortare för det. Jag har försökt ignorera det och inte gå in i rummet (vilket gör att jag får ont i magen av ilska). Jag försöker att prata med dem men det slutar alltid med att jag skäller på dem att lägga sig ner. De bara skrattar åt mig och respekterar inte vad jag säger. Detta gör mig så frustrerad att jag bara vill slå på något :evil: . Det är det som är så jobbigt också... min pappa var rätt argsint och kunde ibland slå till mig och mamma så jag har ju den genen och jag är dödens rädd för att jag ska göra så mot mina barn.

Vilken idiot tänker ni nu men ni ska veta jag mår fruktansvärt, fruktansvärt, fruktansvärt dåligt. NÄr jag skriver detta trillar tårarna...
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra :?: :?: :?:

Sonen har varit väldig svartsjuk på lillasyster de sista tre månaderna så vi fick ta hem honom från dagis och det har lugnat ner sig hemma. Vi har dock problem med att gå bort för då river han hela stället. Antar att han kommit in i trottsåldern, kan det påverka sömnen också? Tror ni att han klara sig på bara 10, 11 timmars sömn om dygnet :?:

Kan ju tillägga att sonen har ingen respekt för min man heller. Vad gör man åt det :?:

Kramar Clara
- En väldigt ledsen mamma som undrar var i uppfostran det gick fel...
Linnsan-06

Inlägg av Linnsan-06 »

Hej!

Känner verkligen med dig och jag är ingen expert på ämnet men jag vill verkligen att du skall veta att jag förstår dina känslor och stöttar dig. Jag får känslan av att du är ensam i dina funderingar och expriment med barnen. Hur är det med din man? Är han med på banan? Kan han göra mer?

När ni sätter er ner och bestämmer er för en strategi som båda går med på, och håller er till det några dagar, så tänker jag att barnen kommer att förstå vem det är som egentligen håller i verksamheten.

Anna sriver mycket om den egna attityden och själv har jag brottats mycket med den. Min dotter har alltid haft en bestämd uppfattning om hur hon vill ha det och det är inte alltid den överensstämmer med hur jag tänkt. De gånger som varit har det hjälpt att vara bestämd och att hämta stöd hos min man. De gånger det inte fungerat har vi vuxna varit oense och min attityd varit vacklande med resultat att Linn inte sover eller liknande...

Hoppas att det löser sig, och att du får många bra konkreta tips....

Sandra
mamma till Linn,19/2 -06 + Ella, 13/3 -08 båda gångerna i havandeskapsförgiftning.
Clara

Inlägg av Clara »

Hej,

Tack för förståelsen, det behöver jag :) .
Behöver dock konkreta tips. Jag har läst barnaboken både framlänges och baklänges många gånger men jag känner nu att jag behöver råd som gäller bara MIG.

Min man är också frusterad men inte lika mycket som jag. Han jobbar mycket och ser inte så mycket av det som försegår hemma. Han tycker mer att vi ska låta dem stå i sängarna så somnar de ju så småningom. Då känner jag mig ännu mer frusterad :twisted: .

Sedan en vecka tillbaka vill sonen inte riktigt sova på dagarna heller. Något som han glatt kunde göra både två och tre timmar innan. Men jag väcker honom efter 1,5 för jag hoppas ju varje kväll att han ska somna kl halv åtta. Just nu lever han rövare i sängen sedan nästan en timme tillbaka. Är han verkligen pigg eller är han så övertrött att han inte kan komma till ro :?: :?: :?:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Clara :D!

Och välkommen!

Det här har du ju en gång fått styr på, så det ska du absolut se till att få igen. Med lite benägen hjälp härifrån, förstås :wink: .

Du har kurat killen, men inte tjejen, skriver du. Men har du ramsa på båda ändå? Isf kan det räcka med en liten minikur där ramsan får sätta sig ordentligt. Om du inte känner dig helt påläst i ämnet, det är ju ett tag sen du kurade den stora, så kan du förstås läsa på här lite innan. Men det viktiga är förstås att du får ett VERKTYG att hantera uppvaken med. Läs gärna den här länken, till att börja med, och återkom sedan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Sedan lite mer konkreta, praktiska tips:

Killen sover sannolikt för mycket dagtid för att vara tillräckligt trött mot kvällen. När min stora började strula vid insomning (och så gjort ett tag) kortade jag middagssömnen från 1,5 tim till 45 min. Då försvann stöket på en gång. Det är jag inte säker på att det gör för dig, men det är steg nr 1. Och har du sen 12 tim natt för honom, vilket han behöver MÅNGA ÅR TILL, blir det nog lättare att ha det för tösen också. Och då räcker 1,5 tim middagssömn för henne. Har de dessutom samma tider på natten, kan man ramsa dem över en kam, oavsett vem som sätter igång - och det tar på båda. Mycket praktiskt :wink: .

Ni kan förstås sova i samma rum, om det inte går att göra en egen vrå åt dem (eller er) någon annanstans i lägenheten. Det behöver inte vara ett eget rum, men en egen hörna, men mörkläggningsdraperi runt, minst 50 cm ut, så att man inte kan rycka tag i det. Oavsett vilket är det synintrycken som stör när det blir svårt att sova eller man vaknar till för tidigt. Så om ni bara mörklägger ordentligt (finns fler tips här på forumet om du söker) så har ni kommit en bra bit på vägen. De ska vare sig se er, eller varandra. Och för det krävs att det är ordentligt mörkt. Skulle det behövas får man mörklägga emellen barnen också, eller skärma av.

Gör sen upp fasta tider och håll dem både vad gäller middagssömn och nattsömn. Låt inte barnen väcka er, eller bestämma när morgonen blir. Väck SAMMA tid varje dag (går utmärkt att använda väckarklocka som signal för att morgonen startat) så att inte BARNEN känner att de måsta skrika sig upp, eller hålla koll på tiderna. Det är på så sätt de blir sina egna klockor, till slut. Och glöm för all del inte skrattet till gonattet! Men det där tror jag du har koll på!

Återkom om du behöver mer konkreta råd eller lite pepp!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "