Leah 18 månader rejäl sömnfnurra....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Australien mamman

Leah 18 månader rejäl sömnfnurra....

Inlägg av Australien mamman »

Hej söta mammor!

Nu hoppas jag få lite tips från er. Jag håller på att gå in i väggen snart. Leah har sovit jätte dåligt senaste månaden med flera uppvak. Ibland somnar hon om direkt men ibland kan det ta 1 1/2 timme innan hon somnar om ordentligt. Hon har varit förkyld och hostig ungefär 1 1/2 vecka, inatt vaknade hon flera gånger än nånsin men då märkte vi att hon hade feber. Vet att sjukdom försämrar sömnen men hon sov dåligt redan innan hon blev sjuk. Från att ha sovit i stort sett hela nätter har det helt förändrats. Vi kör en ramsa till henna som går: Leah sova natti x 4. Måste erkänna att vi inte har kurat ordentligt då någon varit vaken hela natten utan det blev att nån steg upp och ramsade så fort hon frågade. Ibland funkar ramsan som sagt och hon somnar om direkt men ibland inte. Hennes schema är: Vakna 07-07.30 Sova 19-19.30 Sovlur 12-13.30-14. Dagsluren funkar bra däremot tar det ibland längre tid för henne att somna på kvällen ( ibland upp till en halvtimme ) . Frågan är om jag ska bara ha en dagslur på 1 1/2 timme och inte 2 timmar? Kan det vara förtrots? Vi är ute två gånger om dagen, 1 1/2 timme på förmiddagen och 2 timmar på eftemiddagen. Vi utövar social delaktighet. Ensamleken många frågor många frågor från att ha funkat bra i 45 minuter går det bara knappt 10 minuter. Köpte en grobag igår, jag vet att Leah vaknar ibland och fryser men somnar om direkt när jag lägger täcket på. Någon som har erfarenhet av grobag? Vi ska testa ikväll.

Tacksam för lite feedback.

Kram Kram from a winter Australia
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Lite kort bara såhär innan jag ska äta frukost :wink:
Läs den här klistrade tråden om ramsan, jag tror du kan få lite aha-upplevelse där :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Återkom och berätta vad du tyckte :D

kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Australien mamman

Aha...Tack Miar70 för den givande tråden. Tack även Ms Sophie! Den tar jag tacksamt emot. Vet att vi har trafikerat för mycket i rummet och inte tryckt på med ramsan men nu ska det ändras! För en stund sen frågade hon men jag gav mig inte utan ramsade på och hon somnade om. Det kändes så skönt! Ramsan som jag har: Leah sova natti x 4 tycker du den är ok?

Solfjädern har inte vi anammat. Vi brukar hålla handen på ryggen ( då det är kriiis ), hon somnar på sidan. Ska man börja med solfjädern tycker du? Hon vänder sig gärna till mage i sömnen.

Har du något svar varför inte ensamleken fungerar alls? Jag har 3 lådor som jag alternerar med men nu är allt väldigt ointressant. Varierade lite idag med att ge en kastrull med grejer i + äggförpackning fylld med saker..men frågorna kom efter 10 minuter igen...Känns så trist!

Tack igen! Läst många av dina trådar och jag tycker du alltid kommer med bra svar!

Kram Marie

:D
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Skickar dig två jättebra länkar om ensamlek, tror du kan hitta mycket intressant där (är själv dålig på organiserad ensamlek :oops: så har inga jättebra tips själv om det...)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11480 och

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=ensamlek

Visst kan du använda dig av solfjädern, vid kris (du har ju redan använt dig av den, fast lite modifierad :wink: )! Det viktiga är att du inte fastnar hon henne, utan går när hon är lugn och sömntung, och då går du med ramsan!

Och TACK :heart: för dina varma ord :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Australien mamman

Rapport kommer här...

Det går riktigt bra nu. Leah har sovit bra de senaste nätterna. De nätterna hon vaknat har ramsan funkat galant :D En fråga bara: Det tar fortfarande ca en halvtimme innan hon somnar för kvällen. Vi brukar lägga henne vid 18.45..Hon är inte ledsen utan hon ligger i sängen och pratar m.m men som sagt det tar ungefär en halvtimme innan hon faller till ro. Jag brukar gå in när hon står upp och lägga henne ner och ut med ramsan. Men så fort jag går ut reser hon sig upp och busar och flinar...Vi har två rejäla utepass om dagen så jag vet att hon är trött. Tips?

Kram Kram
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej MarieK :D

Om ensamlek: tipsar om liten "synt" :thumbsup: Finns jättebra på Toys R Us för ca 140 kr tror jag. Sen är kortlek roligt också. Serietidningar och reklamblad kan man både bläddra i och riva i småbitar...

Om kvällen: tycker inte att du skall gå in och lägga ner henne även om hon står upp. Det kan faktiskt fördröja kvällen, hon tycker inte att det är dags att sova förrän mamma gjort sin lilla runda in och lagt ned...

Ibland tar det en stund för småfolk att somna, precis som för oss vuxna. Blir det ledsna undringar svarar du med ramsan. Berätta gärna hur det går framöver :!: :D

Hälsningar från Nancy
Australien mamman

Hej igen söta mammor!

Läste precis Anna77 tråd på säkrare sovare och precis så har vi det. Vi har gett efter och gett tillbaks kastade snutt snutt och stoppat om. Har nu försökt att inte gå in men när hon står och skriker och är jätte ledsen måste jag väl ändå gå in och solfjädra? Jag har aldrig fått henne och lägga sig ner själv när hon har stått upp...hm Vi har haft på tok för många uppvak den senaste tiden. Måste bero på att vi har gett efter och inte stått på oss, eller hur? Ramsan har inte blivit sista ordet :oops: Nu när jag la henne frågade hon mycket och jag ramsade på några gånger men sen blev hon jätte ledsen och blev tvungen att gå in och solfjädra och gå ut med ramsan. Tog bara en gång idag, det är bättre visserligen. Tar gärna emot lite feedback.

Kram Kram from downunder
:wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Gråta av ilska får man göra, men inte vara ledsen :(
Din ramsa ska gå igenom hennes skrik, den ska svara henne, så du måste TA I rejält med magen!
Ramsa när du känner att du skulle vilja gå in, rejält x4,6 eller 8 - vad du tycker behövs!
Om det blir megakris, DÅ går du in och lägger tillrätta, solfjädra henne lugn men inte sovandes, och ut raskt med ramsan!
Och på dagarna, kan ni träna er att sätta sig/lägga sig från stående, kanske utanför spjälisen medans ni leker? Så att du vet att hon kan :wink:
Och precis som du själv är inne på, så har ni inte gett henne klara besked, och hon är lite förvirrad! Så leta fram attityden nu, så fixar detta sig snabbt nog :!:

/Mia
Australien mamman

Hallå!

Leah blev sjuk här igen för några dagar sen, febrig, förkyld och hostig. Nu är det på bättringsvägen men de senaste nätterna har hon vaknat prick Kl. 22 och varit vaken från och till till Kl 12.00 :shock: Hon var helt hysterisk från och till och hostade så hon nästan kräktes. Gick in och solfjädrade och gav lite vatten och gick ut med ramsan. Hon lugnade sig en kvart sisådär och sen satte det fart igen. Men jag förstår inte dessa uppvak redan vid 22 och så svårt att somna om.
Så här har det varit i många nätter nu och det går ju bara inte. Hon sov sen till 06.30. Lät väckarklockan ringa vid 06.45 och gjorde morgon då. Vi har tränat henne på att stå, sitta ner och sen lägga sig ner och det går bra då vi gör det men icke sa nicke i spjälisen. Hon står fortfarande i spjälisen och skriker upp sig rejält så det slutar med att jag går in och solfjädrar. Någon kommentarer?

Kram Marie
Australien mamman

Vilket genombrott!!!!

Klockan är 19.20 här i Melbourne och jag har precis lagt Leah. Ramsade ut och några frågor ståendes i sängen men vips tar hon till sig ramsan och lägger sig ner på kudden och somnar så sött!! :shock: Jag är så glad! Första gången detta händer. Vi har alltid innan fått gå in och solfjädra för att hon ska lägga sig..Yipeeee Hoppas nu det vänder!

Puss Puss alla söta AW mums och stort tack till Anna W :heart: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D
Det där löste ni ju alldeles galant själva!
Kram!!!
Australien mamman

G´day! :D

Leah sov till 7 i morse utan ett endaste uppvak... :shock: Det var ett tag sedan! Dagluren sov hon lite mer än 1,5 h idag. Igår var dagluren 2 timmar. Brukar låta henne sova 2 timmar om hon vill men absolut inte mer. Det är väl ok? Nattningen idag gick också fint. Några frågor men hon somnade tillslut själv utan någon solfjädring. Hon somnade i för sig inte lika snabbt idag men men. Jag är bara glad att hon kan somna själv utan trafiken. Det känns som vi är på rätt väg!
Aptiten har har hittats tillbaks efter sjukdom och lite sömn :)

Lite från mig i vintriga Melbourne 16 grader och sol :?

Kram Kram
Australien mamman

Hallå igen!

Andra natten utan uppvak :D Skönt! Men idag var det dagluren som strulade rejält...Hon somnar vanligtvis Kl. 12 och idag låg hon i sängen och pratade och lekte till 13.50..sen somnade hon. Jag gav upplysningsramsa men icke sa nicke...Solfjädrade några gånger. I morse fick hon vattenkopp spruta, kan det har varit det eller? Eller bara för hon nu har sovit så bra de sista 2 nätterna att hon då ifrågasätter dagluren?

Kram :wink:
Australien mamman

Tredje natten utan uppvak :D Dagluren funkade fin fint idag. Tror det vara chicken pox sprutan som gjorde nåt galet men det gick bra iallafall. Hon somnade vid 13.50 och sov 1,5 h och sen somnade gott för natten.
We are back on track! :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Marie, och tack för rapporter :D
Har tänkt svara dig men forumet är inte riktigt samarbetsvilligt, det har varit otroligt seeeegt några dagar, vi får hoppas det blir bätte nu!
Skönt att alla fnurror blivit uppfnurrade, bra jobbat :thumbsup:
Ge lilla Leah en kram :heart:
/Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "