Ser att jag finns redan här med mina två underverk (Tack, Jenny!)

så då kan jag hoppa in på riktigt också...
Du skall inte oroa dig. 8) Dt kommer att gå bra! Hugo var mitt i förtrotsen när lillasyster blev verklig för honom

(cirka en månad efter födseln) och det var visst lite stormigt, men det gick ju att hantera - med rätt verktyg - och nu är han ALLTID snäll mot sin syster!
Om amning kan jag tyvärr inte råda dig

men säger bara: vad du än bestämmer dig för - ha inte dåligt samvete!

Det är en energitjuv som heter duga, och en väldigt onödig gäst i huset!
Mina stalltips:
var snäll mot dig själv direkt efter förlossningen
ha inte dåligt samvete även om du placerar 18-månaders barnet framför TV;n lagom till att det är amningsdags.
Standardmodellen var ett kanonhjälpmedel för mig! På den tiden då jag ammade

hade jag faktiskt bara två pass under vilka båda barnen var uppe samtidigt och det skulle ammas:
först på morgonen fick hon äta innan brorsan gick upp
efter hans ensamlek åt hon, och då satt jag på golvet så att han kunde ha mig tillgänglig - han pysslade vanligen bredvid med något eller tittade på Molly Mus...
sedan åt hon när han sov middag
och en gång till på eftermiddagen då han var med
sedan kom pappan hem, och kunde ha full fokus på Hugo så att jag kunde amma ifred!
Så egentligen var det bara under två pass under dagen som Hugo behövde "vara med" när det ammades!
Man tror ju att det är mer, men oftast inte! Har du ensamlk, kan du ju också använda den stunden till "lugn-och-ro"-amning!
Vad gäller anekteringen var jag så borta och chockad (akutsnitt) när jag kom hem (dag tre, rekommenderas ej...

) att det blev inte så mycket av den; hon sov i vaggan första gången han träffade henne, så skulle jag få göra om det, så skulle jag göra det så här:
lillasyster har vaknat och fått mat
storebror leker i vardagsrummet
jag går dit, och placerar bebisen nära honom med ett glatt; titta! Här är bebisen nu!

Och så skulle jag avvakta. 8) Vad gör han? Och vara med, förstås!
Det sista stalltipset är att få till detta med utevistelse: viktigt för dig och äldre barnet! Jag gjorde så i början att vi gick ut när Sofia sov i vagnen, och då kunde han spatsera omkring på tomten, och jag följde med, lite, med ett vaköga mot vagnen.
Du skall se att det kommer att gå bra!