Dags att flytta fram middagsluren?
Dags att flytta fram middagsluren?
Hej!
Vårt schema:
07:00 Morgon, välling
10:00 Mellis, lite frukt
11:45 Lunch
12:15-14:15 Sova
15:00 Mellis
18:00 Middag
19:30 Sova
Problemet: Tar lågt tid på sig att somna både dag och kväll sen några veckor tillbaka, inte ledsen eller så, ligger och sjunger och pratar.
Borde vi flytta fram middagsluren? Eller blir det mer kvällssång då?
Läste Päivis tråd och den liknar ju denna massor, men Annie är ju bara 19 mån.
Kan detta tillhöra förtrotsen? Och ska vi i så fall bara låtsas som att det regnar?
tacksam för svar!
Kram Emma
Vårt schema:
07:00 Morgon, välling
10:00 Mellis, lite frukt
11:45 Lunch
12:15-14:15 Sova
15:00 Mellis
18:00 Middag
19:30 Sova
Problemet: Tar lågt tid på sig att somna både dag och kväll sen några veckor tillbaka, inte ledsen eller så, ligger och sjunger och pratar.
Borde vi flytta fram middagsluren? Eller blir det mer kvällssång då?
Läste Päivis tråd och den liknar ju denna massor, men Annie är ju bara 19 mån.
Kan detta tillhöra förtrotsen? Och ska vi i så fall bara låtsas som att det regnar?
tacksam för svar!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Hej Emma!
För ngr månader sedan hade vi det precis som ni har det nu. Jag såg det som en del i förtrotsen och då om något är det viktigt med fasta rutiner. Se det som att du ger henne förutsättningarna att somna och sova gott och sedan är det upp till henne. Fortsätt med samma schema utan att ifrågasätta hennes behov av sömn så kommer snart Annie att komma på banan och bli en Skalman igen
Vill bara tillägga att för oss pågick det till och från under 1 1/2 månad med nu sover han som en stock igen
Kram Elle
För ngr månader sedan hade vi det precis som ni har det nu. Jag såg det som en del i förtrotsen och då om något är det viktigt med fasta rutiner. Se det som att du ger henne förutsättningarna att somna och sova gott och sedan är det upp till henne. Fortsätt med samma schema utan att ifrågasätta hennes behov av sömn så kommer snart Annie att komma på banan och bli en Skalman igen
Kram Elle
Flyttar upp den här tråden igen eftersom problemet kvarstår kvällstid
A kan ligga och prata och sjunga i upp till 1 h innan hon slutligen somnar, igår ramsade jag efter ½ h och då tog det bara några min innan hon somnade, men det känns som att jag inte kan hålla på med det heller, kan ju lätt bli en vana tänker jag.. Typ "mamma ska ju ramsa en gång till innan jag somnar"!
Hon är fortfarande aldrig ledsen, bara sjunger och pratar, men JAG blir så irriterad
Vill ju att hon ska sova såklart!
Vad ska vi göra?
Kram Emma
A kan ligga och prata och sjunga i upp till 1 h innan hon slutligen somnar, igår ramsade jag efter ½ h och då tog det bara några min innan hon somnade, men det känns som att jag inte kan hålla på med det heller, kan ju lätt bli en vana tänker jag.. Typ "mamma ska ju ramsa en gång till innan jag somnar"!
Hon är fortfarande aldrig ledsen, bara sjunger och pratar, men JAG blir så irriterad
Vad ska vi göra?
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Flyttar upp den här tråden igen eftersom problemet kvarstår kvällstid
Vill ju att hon ska sova såklart!
Vad ska vi göra?
Kram Emma
Vad ska vi göra?
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Hej Emma!
Låt henne vara, det är väl hennes sätt att komma till ro. Min juvel
har också kvällar när han ligger o pratar o går igenom dagen en låååång stund innan han somnar, men det är ju upp till honom
Så om jag vore du så skulle jag inte servera ngn andra ramsa, den behöver hon ju egentligen inte. Lägg som vanligt och sysslesätt dig med annat
/Elle
Låt henne vara, det är väl hennes sätt att komma till ro. Min juvel
/Elle
Krångel vid middagsluren
Flyttar upp den här tråden igen...
Vi har sen typ två veckor tillbaka tagit bort nappen vid middagsluren, damen har haft napp enbart på middagsluren och aldrig någonsin annars. En dag så glömde vi nappen och sen dess har hon fått vara utan. Nu har hon börjat krångla en hel del vid luren. Dels kan det vara arga skrik vid insomnandet, kan ta upp till en timma innan hon somnar ibland, dels kan hon vakna upp jätteledsen mitt i luren, oftast somnar hon då om vid ramsa. Eller som idag, då hon kastade ur kudden ur sängen och sedan skrek hysteriskt efter den... Då gick jag in och gav henne kudden och talade om att nu kastar du inte ur den igen för jag kommer inte och ger den till dig någon mer gång. Sen dess ligger hon tyst, men jag hör henne i babyvakten så hon sover inte.
Hur ska jag bete mig? Beror det enbart på att vi tagit bort nappen? Vi har inte brytt oss så mkt om henne utan mest låtsats som det regnar. Ska vi fortsätta så? När hon är hos mina föräldrar en dag i vecka så krånglar hon aldrig, sover sina 1½-2h utan problem. Och igår sov hon också som en stock här hemma, då tänkte jag att nu har det gett med sig, men tydligen inte!
Jättetacksam för råd här!
Kram Emmma
Ps, Nu sover hon
Vi har sen typ två veckor tillbaka tagit bort nappen vid middagsluren, damen har haft napp enbart på middagsluren och aldrig någonsin annars. En dag så glömde vi nappen och sen dess har hon fått vara utan. Nu har hon börjat krångla en hel del vid luren. Dels kan det vara arga skrik vid insomnandet, kan ta upp till en timma innan hon somnar ibland, dels kan hon vakna upp jätteledsen mitt i luren, oftast somnar hon då om vid ramsa. Eller som idag, då hon kastade ur kudden ur sängen och sedan skrek hysteriskt efter den... Då gick jag in och gav henne kudden och talade om att nu kastar du inte ur den igen för jag kommer inte och ger den till dig någon mer gång. Sen dess ligger hon tyst, men jag hör henne i babyvakten så hon sover inte.
Hur ska jag bete mig? Beror det enbart på att vi tagit bort nappen? Vi har inte brytt oss så mkt om henne utan mest låtsats som det regnar. Ska vi fortsätta så? När hon är hos mina föräldrar en dag i vecka så krånglar hon aldrig, sover sina 1½-2h utan problem. Och igår sov hon också som en stock här hemma, då tänkte jag att nu har det gett med sig, men tydligen inte!
Jättetacksam för råd här!
Kram Emmma
Ps, Nu sover hon
Mamma till Annie 051020
Hej Sommar!
Du ska bete dig precis som vanligt 8) Glad och hurtig ramsa efter att du lagt henne, därefter andra ljud i huset. Nappen är och förblir borta - den behöver hon VERKLIGEN inte längre
Som du själv skriver är det upp och ner, så nu måste du bara ge detta lite tid och stå fast vid era rutiner i handling. Var noga med den sociala delaktigheten och skratta även innan dagslur. Odla attityden! Det är den som är avgörande. Och kom ihåg att en arg tös inte ska ramsas. Det är som att kasta bensin på elden. Ramsar på nytt gör du när hon är LEDSEN. Annars får hon lösa sina små kriser själv 
Du ska bete dig precis som vanligt 8) Glad och hurtig ramsa efter att du lagt henne, därefter andra ljud i huset. Nappen är och förblir borta - den behöver hon VERKLIGEN inte längre
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack Sagalinda för svar!
Jag behåller attityden och kör på som vanligt!
Har ökat utevistelsen och sociala delaktigheten radikalt idag, med följden att hon somnade som en stock och jag fick väcka... Summa sumarum: mitt fel att hon strulat....
Man lär hela livet!
Tack igen!
Kram Emma
Jag behåller attityden och kör på som vanligt!
Har ökat utevistelsen och sociala delaktigheten radikalt idag, med följden att hon somnade som en stock och jag fick väcka... Summa sumarum: mitt fel att hon strulat....
Tack igen!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn