Föräldrapenning och SGI - att vara hemma läng

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MarieH

Föräldrapenning och SGI - att vara hemma läng

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag lovade att återkomma med en sammanfattning av FK-reglerna, eller snarare de undantag som finns, som gör att man kan stanna hemma länge. Nu vi haft flera helgers ettårskalas (får ju göra det ordentligt när man ändå håller på :lol: ) och jag har börjat jobba, så tyvärr har jag inte ens hunnit in och titta på forumet på ett tag.

Efter påminnelse från andra vara-hemma-entusiaster (tack, J & Å) :oops: så har jag i alla fall samlat ihop mig något.

Sammanfattningsvis är det så här (enligt FK's expertis):
Grundregel:
Under barnets första år behöver man inte ta ut någon dag med föräldrapenning (FP). Efter barnets ettårsdag måste hemmavarande förälder ta ut hel FP fem dagar per vecka, eller arbeta de dagar där FP inte tas ut.

Undantag:
Om man byter förälder senast på ettårsdagen behöver den förälder som tar över inte ta ut någon dag med FP under de första tre månaderna. Därefter gäller grundregeln.

Ersättningsnivån i föräldrapenningen förändras inte om den förälder som först var hemma med barnet återgår i arbete (med samma lön?) under en sammanhängande period om minst sex månader, och därefter återgår till att vara föräldraledig. Detta gäller oavsett hur länge denna förälder är hemma, så länge kravet på uttag av minst fem dagar per vecka (efter den initiala tremånadersperioden) uppfylls.

Det spelar ingen roll om du tar ut föräldrapenning med lägstanivå eller med sjukpenningnivå, båda nivåerna skyddar SGI.

Viktigt:
Om den förälder som först var hemma med barnet stadigvarande är det vid barnets tvåårsdag, utan att ha skyddat sin SGI, reduceras ersättningsnivån i föräldrapenningen till garantinivån.

Bakom denna sammanfattning finns naturligtvis massor av regler, men varje FK skall ha tillgång till någon som kan besvara alla frågor som gäller föräldrapenning. Enligt min erfarenhet är det inte speciellt vanligt att man på det enskilda kontoret har så bra koll, så be att få prata med någon som har detta som specialområde.

Lycka till med hemmavarandet!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Halloj Marie!!

Skönt att höra från dig. Var har du fått tag på detta?? Något tips dit man kan kontakta?

Om du läser mitt inlägg "föräldrapenning" så skriver ngn om att det inte finns några undantagsregler?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Louise

Inlägg av Louise »

Hej marie H
Nu har jag fått de undantag du beskrivit bekräftade i ett mail från FK. Så här ser deras svar ut:

SGI vid barnets ettårsdag är som du har skrivit , uttag av Föräldrapenning ( sjukpenning eller lägsta nivå dagar) minst 5 dagar/vecka.
Eller arbete + Föräldrapenning = 5 hela dagar
Om man vid barnets ettårs dag inte uppfyller dessa krav ändras Sgi till 0 kr eller till hur mycket man har i lön på deltidsarbetet.
Arbete jämställs med studier eller anmäld som arbetssökande.
Om man är tjänstledig eller slutar arbetar har man en efterskyddstid på tre månader oavsett vad man gör ( föräldraledig, vistas utomlands osv.).
FGI dvs.. föräldrapenningen är oförändrad i två år därefter ändras även FGI till 0 kr eller motsvarande arbetsomfattning ex 75%.
Har man 0 kr i Sgi kan man ta ut Föräldrapenning enligt grundnivån (180 kr) eller lägstanivå (60 kr ).

Så himla bra!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Om man får sänkt sgi, höjs den sen upp när man jobbat heltid 6 månader och sen vill vara hemma?
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Kort svar före maten...
Åsa - jag har mailat dig.

Patrik - ja, när du har jobbat sex månader får du den SGI som motsvarar den lön du haft under de sex månaderna.

Och dessutom behöver du inte ta ut FP de första tre månaderna du är hemma.

Lousie - jo, visst är det bra! Ju mer vi kan vara hemma desto bättre :D
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Marie, såg precis, ska läsa nu!!! Tusen tack.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"