Nytt försök... Vet inte var det jag skrev tog vägen...
Tack för råd
Lilla klumpen sover eftermiddag 12.30-14. Det tror jag inte är för sent, men det kan bli senare på helgerna....
Angående social delaktighet så VET jag att det är viktigt. Vi har bara inte orkat tagit tag i det (heller)

Den stora ligger på soffan och säger "jag vill inte" till det mesta som jag föreslår.... och fortsätter med sitt "dataspel"

Men så igår kväll: "Ska jag visa dig hur man sätter ihop strumpor" sa jag. "Ja, visa!" säger han och släpper det han gör. Sen satte vi ihop strumpor en lång stund...

Jag visade och han provade och var jätteduktig. Sen hjälpte han till med brorsans leksaker OCH dukningen utan ett gnäll
Att det ska vara så svårt att få in i våra trånga skallar att barnen ska vara med på det vi gör. Att de behövs hela tiden

Att Jakob dukar hjälper ju mig OTROLIGT

Han har dåligt tålamod (undar VEM han ärvt det av?) och tröttnar fort på en aktivitet, men nu har jag läst massa inlägg här på forumet och förstår att det bara är att inte ge upp, utan fortsätta engagera
Till lilla klumpens sovande hör att det nog blir väl ljust i rummet på morgonen. De sover i samma rum. En vill ha kolmörkt och en vill ha strålkastarbelysning....

Jag vill INTE flytta isär dem, utan när vi köpt en ny bäddmadrass ska stora omkuras från hallen (med mig på bäddmadrass). Jag ska också involvera lilla klumpen mer. Han gör faktiskt mer än Jakob redan. Han hänger tvätt, diskar, skriver handlingslista och tar ut grejor i kylskåpet åt mig, men vi ska ju jobba ihop alla tre (fyra).
Tack, i alla fall, för råd och tips. Här ska ramsas, paktas och jobbas tillsammans. För visst är det väl aldrig försent att börja med social delaktighet?
/E