7 månaders med NY fnurra + tumsugning

Skriv svar
Sandy_7

7 månaders med NY fnurra + tumsugning

Inlägg av Sandy_7 »

Hej Alla.

:arrow: Vår lilla tjej har börjat med något nytt, som vi inte riktigt vet hur vi skall ställa oss till. Hon vaknar mitt i natten skrikandes. När jag hoppar upp har hon rullat runt och ligger på rygg och skriker. Jag lägger tillbaka, hon somnar 5 min, vaknar på rygg skrikandes igen. Så här håller det på några gånger per natt.

Min fråga: skall jag röra henne överhuvud taget? Ramsan biter inte på henne i detta skede för hon börjar skrika med överstämman direkt (tro jag det, efter den dunsen :( ). Hon har rullat från rygg till mage ett par få gånger, men jag tror inte att hon direkt "tänkter" på att hon kan detta själv, när hon chock vaknar på rygg. VAD GÖRA?

:arrow: Tumsugning. Hon suger frenetiskt på sin tumme under uppvaknandena på natten. Skall jag göra stor affär av detta, eller låta henne suga på (tummen har börjat se torr ut på sistone)? Dagtid suger hon på tummen medans jag tillagar hennes mat eller precis innan läggdags.

Mannen är redo för 5-min metoden (den fungerade väl på vår äldre flicka), men jag vill inte detta. Den lilla har drillats enligt BB från födseln och jag är nöjd och glad med det.

Råd mammor och pappor!!!!
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Sandy_7 :D!

Små ryggvändare känner vi igen :heart: :wink:. Och visst kan man bli lite förtvivlad där man ligger platt fall på skalet och inte kommer på hur man kommer runt igen :roll: :lol: .

Nummer 1: MYCKET magträning på dagen. Varje litet vaket ögonblick får man ligga och jobba på mage och då kan man gärna visa upp spännande tingestar så de vänder sig efter det och sen öva på att snurra runt igen. Ju mer hon får chans att träna på dagarna desto snabbare går nattakrobatiken över :wink: :D .

Vid uppvak finns två alternativ (som jag ser det):
:arrow: Lilla damen får fixa detta själv. Det hör liksom till hennes privata små kriser, som hon själv lär sig lösa - och snabbare går det om man inte hjälper till. Och då är det bara att ramsa på. Och vänta tills hon somnat och då vänder man tillbaka när det gått 10 min. Då väcker man inte - och stör inte heller.
:arrow: Lilla damen fixar det själv, men får ordlös, knappt märkbar hjälp som om inget hänt. Du går alltså in i mörka rummet, alldeles tyst och bara snabbt och effektivt vänder om. Ut utan ramsa - för det här har hon ju fixat själv. Typ :roll: :wink:.

Själv provade jag först det första men efter 45 min enträgen ilska orkade inte JAG mer utan gick in och vände helt sonika. Så fick jag göra ca 1 vecka till. Sen tog det slut. Men hon låg på mage i vaket tillstånd både inne och ute då, så hon fick mycket tid för det dagtid. Hur du väljer att göra beror på dig. Men med en attityd av självklarhet så fixar du det, garanterat :D .

Tummen - den är sötnosens högst privata angelägenhet, skulle jag vilja säga. Och med den gör hon som hon vill. Hon använder den när HON har behov av den. Till skillnad från napp - som används när vi föräldrar får för oss att de behöver den. Betydligt bättre, tycker iaf jag. Min sötnos har också hittat tummen, och den används när man är riktigt hungrig (om man inte vrålar: "när kommer maaaaaten :evil: !" istället :lol: ) och när hon ska sova/är trött. Och det är hennes sak, helt och hållet, resonerar jag. Tids nog får man väl hjälpa till med att sluta med tummen, om de inte gör det självmant. Men det är ett långt senare litet bekymmer :D.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Tack kära Ewa.

Skönt att höra att detta är övergående. Om jag minns rätt (och jag minns inte mycket) så hade vi samma problem med vår något större tjej. Henne satte vi i en sovsäck (en sån för barn) och la på mage. Hon trassalade då in fötterna och lyckades inte vända på sig :wink: Men detta var mitt i vintern, nu är det för varmt för att sova i sovsäck.

I natt tog mannen lillan med sig upp på övervåningen. Han var klart bestämd för 5-min metoden så så fick det bli. Efter ett par min efter att hon lagts ner vänder hon över och sätter igång att vråla. Tog bara 10 min så blev hon tyst (mannen stod utanför dörren och gjorde sitt). När han kommer in sover hon på rygg. :roll: Vi lät henne ligga kvar så, för att slippa hålla på och vända. Mannen har beslutat att det är upp till henne att bestämma hur hon vill sova. Men vi skall alltså vända över :?:

Vi gör precis som du säger, låter henne ligga på mage praktiskt taget hela dagarna. Hon har börjat krypa lite och sträcker sig efter storasysters leksaker på golvet. Härifrån har hon koll på vad alla gör. Vänder ibland över till rygg när mamma bjuder på en morot att gnaga på, men det är alltid vi som får vända tillbaka på mage. Det får vi sluta med nu.

Tack för råden...och vi låter tummen vara ifred. :D
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"