Gravid 2005: Prinsessa. Gravid 2007: Monster. Normalt??

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
katilonia

Gravid 2005: Prinsessa. Gravid 2007: Monster. Normalt??

Inlägg av katilonia »

Min första graviditet 2005 var underbar':D'. Hett efterlängtad låg bebisen i magen, jag mådde lite lätt illa några veckor, men minns mest att jag omedelbart blev vacker och stark och lycklig. Orolig var jag, visst, men kroppen mådde finfint mest hela tiden. Pappan och jag var så lyckliga och såg fram emot att bli en familj.

Nu har jag kommit en liten bit i min andra (överraskande!) graviditet och det är HELT annorlunda. Har mått riktigt jobbigt illa sedan i påskas, är trött och ARG mest hela tiden, bråkar och är negativ, vågar inte glädja mig eftersom allting ändå kan gå snett ännu. Har fortfarande lite konstig molande värk i underlivet (är i v 11) och tarmarna krånglar. Har bara blivit småfet och ful och mår pyton. Pappan och jag är fortfarande lyckliga längst inne, men de senaste månaderna grälar och gnatar vi mest och är trötta och sura. :evil:

Hur kan det bli så olika i samma kropp? Är det verkligen normalt? Kan det vara så att något är fel?? Finns det någon med liknande erfarenhet? :roll:

Tacksam för lite stöd...

/Katilonia :D
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Kara du!

Inte ar jag expert pa graviditeter, ar just nu i vecka 20 pa min andra. Men detta kan jag saga: Med min lille kille var jag en glad smartfullt kack person, Jag madde visserligen nagot illa de forsta tre manaderna men det var overkomligt. Jag gick upp 25 kg och at allt, var pa lysande humor, jobbade in i det sista, tranade och umgicks mycket med mina vanner..

Denna graviditet borjade bra men vid vecka 5 borjade jag ma sa illa sa jag blev sangliggande i 10 veckor, kunde inte rora mig och inte titta pa tv, starka monster fick mig att krakas, jag gick dessutom ner 3 kg. Nu har illamaendet gatt over, men jag ar arg som ett bi, snaser at maken och ar ofta pa taskigt humor. Vill absolut inte ha nagon kroppslig kontakt och ar ganska pessimistisk. Men allt ar bra med bebisen och aven om jag itne gatt upp lika mycket som forra gangen sa vaxer jag som jag ska. Jag har fortfarande molande mensverk av och till och det kan man ha hela graviditeten sags det.

Det ar verkligen helt normalt att graviditeterna ser olika ut, hade varit oerhort intressant att fa hora en snabbversion av Annas 9 graviditeter, kan nastan lova att den ena inte varit den andre lik.....

Kram
3 fina...2005, 2007, 2010
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

En sak till, nar det galler mensverken sa har jag fatt foljande forklarat for mig:

Livmodern vaxer hela graviditeten och det kanner vissa kvinnor som en molande mensverk. Denna kan paga hela graviditeten mer eller mindre, den kan komma och ga i perioder och kan kannas som mensverk, stickande kanslor, hugg, varme etc etc. Det ska dock itne gora jatteont, da far man kolla upp det med en lakare for sakerhets skull, men lite ont kan det absolut gora.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Inget onormalt alls! :D
Min första graviditet mådde jag toppen! Det enda som var krångligt var att de sista 2 veckorna var mina ligament så uttöjda att jag hade smärtor på sidorna av magen, + att vätska i kroppen kom då. Men detta var alltså DE SISTA 2 VECKORNA! INGET alls innan det!

Min andra graviditet mådde jag illa HELA vägen tills hon kom!
Kunde inte äta alls innan c:a 16.00 på dagarna.
Ligamenten började konstra och göra ont redan i 2:a månaden, vätskan kom redan 3:e månaden (michelingubbe :roll: )+ massa annat elände. Mådde verkligen skitdåligt! :cry:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kattklo

Inlägg av kattklo »

NEEEJ
Det här låter ju inte kul... :lol:
Jag längtar efter en ny graviditet, inte bara för bebisen :lol: utan också för att jag mådde som en drottning.
Framförallt mentalt. INGEN kunde sätta sig på mig. INGEN kunde stressa upp mig.
JosseS

Inlägg av JosseS »

Kattklo; Jag hade en fantastisk graviditet nummer ett och kände precis som du beskrev! Nu är jag gravid igen och vi har bf i slutet av maj. Jag mår minst lika bra den här gången :-) Säkert mycket tack vare AW och våra rutiner. Jag får vila tillräckligt och älskar att vara hemma med dottern. Mår helt enkelt strålande :D Synd att inte alla får göra det :(
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

kattklo skrev:NEEEJ
Det här låter ju inte kul... :lol:
Jag längtar efter en ny graviditet, inte bara för bebisen :lol: utan också för att jag mådde som en drottning.
Framförallt mentalt. INGEN kunde sätta sig på mig. INGEN kunde stressa upp mig.
Lugn, det är inget som säger att andra graviditeten blir sämre. Dom kan vara olika helt enkelt.
Jag mår lite bättre nu under andra än jag gjorde första. Men det beror nog mest på att jag sluppit stressa. Första gången hade jag stressigt jobb. Annars känns det rätt lika, men har lite mindre fet rumpa den här gången. :) Då gick jag upp 26 kg, bara 15 kg hittills den här gången. Men nu blir det väl lite vatten också.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,visst är det konstigt egentligen att man kan må så olika i sina graviditeter!
Med Jacob mådde jag helt ok faktiskt jämfört med nu med Liw.Jag mådde bara illa dom 3första månaderna och jobbade sedan till slutet nästan.
Med Liw var jag sjukskriven 7månader av 9 så det var lite skillnad.Illamående,trötthet(sängliggande dom första veckorna),halsbränna,foglossning.Det största problemet var att jag hadde så otrolig halsbränna så jag kräktes hela graviditeten och därför inte kunde jobba.Jag vaknade på natten och fick gå upp och kräkas.Så fort jag böjde mig lite lite grann fick jag halsbränna.
Men nu är det över och jag skulle absolut göra det igen.Nu har jag nästan glömt bort själva känslan att man inte mådde bra,vet bara att man inte gjorde det och det är ju det som är meningen oxå säger dom som vet.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Ulrikaj, skönt att höra att någon annan haft det som jag har det nu. eh, jag menar, synd att du hade det så... :oops: också... Jag mår visserligen MYCKET bättre nu än de första 3 månaderna, men jag kräks fortfarande och mår jävulskt illa emellanåt. Är JÄMT sjuk, får alla infektioner som man kan tänka sig och jag som i vanliga fall kan gå flera år utan ens en förkylning...
I mitt fall beror det tyvärr inte på för lite vila eller för mycket stress eller för dålig mat utan antalgigen på hormoner. Men som sagt, det är absolut inget som säger att man måste må dåligt andra graviditeten, vad jag har förstått går de allra flestas illamående över efter vecka 14... Och, som sagt, man glömmer ju så fort sen!! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"