Två lurar, eller annat förslag?

TorpSara

Två lurar, eller annat förslag?

Inlägg av TorpSara »

Edvard har den senaste veckan börjat strula lite med alla sina lurar OCH kvällsinsomningen. Han kapar lurarna efter 1, 15 respektive 20 minuter, och det tar runt 20-30 minuter att komma till ro på kvällen.
Han sover (förväntas sova) just nu:
1,5 (funkar hyfsat)
1,5 (blir 1,15)
45 (blir max 20, svårt att komma till ro)
11 timmars natt.
Som ni ser ligger han en kvart underkant i sömntid, så att kapa sömnen är inte alkuellt. Jag ser inte hur vi kan göra annat än förlänga natten och ha två lurar? Han är rasande pigg, och får anstränga sig en del för att somna in ibland. Och framförallt på kvällen ligger han och suckar och vänder på sig... :shock:

Synpunkter?
duggan

Inlägg av duggan »

Som du sa till mig när Hugo tjorvade vid 6 månader, gå ned på två lurar :lol: Funkade fin -fint för oss!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker nog att du ska lugna dig med att minska antalet lurar. Åtmistone en månad i alla fall. Men det är min känsla.

Däremot skulle du ändå kunna köra 12 timmar natt, en lur på 1,5 timme och två på 45 minuter. Och om den långa på förmiddagen fungerar så kan du behålla den, korta mittenluren och behålla den sista. Du kan ju justera tiderna så att det blir jämt fördelad vakentid. Det blir exakt 15 timmar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

/LO: Jo. Det konstiga är att det är mittenluren som har varit bergfast sen han var en månad... Det känns halvtrist att byta bort den... Men jag kanske bara är sentimental... :?
Finns det ett egenvärde i tre lurar?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Finns det ett egenvärde i tre lurar?
Jepp, du hinner vara inne på forum 3 gånger på lurarna istället för 2 :lol: =D>

Personligen hinner jag snabbt sträcka mig en kort sekund och preppa inför nästa vakenperiod lite bättre. Ibland även äta ett litet mellis med socker i som jag inte vill dela med mig av. :wink: Ringa ett och annat samtal osv.... Jag gillar fler lurar än längre lurar. :wink: 8)

(men jag kan avslöja att kapa 2 timmars luren mitt på dagen satt HÅRT inne, men efter det rätade ALLA lurar upp sig mycket bättre.)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag längtar tills Isak kan ha två lurar :!: :wink: För mig passar det mycket bättre med ordentliga pass, både vaken- och sovpass. Jag tycker det är ett elände när de ska sova hela tiden.

Kram Lua. :heart:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag tror du kan gå ner på två lurar. Man kan snarare se det som att mittenluren och kvällsluren är de som är kvar och morgonluren försvinner.
Jag behöll den längsta luren så att den var ungefär lika lång som middagsluren varit och kvällsluren förlängdes något.
Lurarna kan man lägga som man tror passar barnet.

T.ex.
8.00-11.00
11.00-13.15 sova
13.15-16.15
16.15-17.00 sova
17.00-20.00
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Jag och duggan skrev ungefär samtidigt.
Det var absolut inte min mening att säga att hon hade fel - jag såg ju inte vad hon svarat. :)

OM du väljer 3 lurar och lägger långlur på förmiddagen så sumpar inte det alla chanser i framtiden att ha en långlur mitt på dagen.
Så för den sak behöver du ju inte vara sentemental.

Men om du tror att det passar er bättre så är det klart att ni kan gå över till två lurar och 12 timmar natt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

/LO: Ingen fara tror jag. Det var ju just olika synpunkter jag vill ha! :D Gärna fler!

Men nu lutar det åt två lurar så småningom. Vi kör ett par dagar till och ser om det rätar ut sig. Sambon har laborerat lite med schema i exel (!) och fått ett som inte är så väldigt annorlunda än dagens. Framförallt är mattiderna de samma. OCH inte minst, det blir lätt att sen anpassa efter ett minskat sömnbehov. (jag avskyr att behöva ändra tiderna... :roll: )
duggan

Inlägg av duggan »

LO, ingen fara, jag tar inte år mig... :D
Vi får ju alla ha olika uppfattningar och det kan visst vara så att man bara behöver justera om schemat lite och fortsätta med 3 lurar, men jag trivs så ofantiligt mycket bättre med 2 lurar. Det känns mycket mer fritt, Mellan lurarna kan man med lätthet lämna hemmets trygga vrå och ge sig ut på nöjen om man vill :lol: ..ps, även om vi nästan aldrig gör det så har vi möjligheten..

Vårt schema nu:
07.00 God morgon :lol: Amma direkt
08.30 Gemensam Grötfrukost
10.00 - 12.00 sova 2 h
12.30 Lunch
15.30 - 16.00 sova 30 min
16.30 Middag
18.30 nattslurk
19.00 sova natt :sleep:

(Hugo är en 30 minuters kille)
Vi har ganska glest mellan måltiderna men för oss passar det super och Hugo äter med goood aptit!

Det enda trissta med detta schema är ju att man troligtvis måste flytta långluren sen när det är dags för 1 lur, men det är ju ganska länge dit än.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Jag ändrade till 2 lurar då Sofia var ca 6 månader eftersom hon helt enkelt var för pigg för att sova 3 lurar (för kort vakentid). Vi har ganska tätt mellan måltiderna, men det funkar fint. Jag tycker det är bra o ha hennes måltider samtidigt som våra så denna är idealisk för oss!

7.30 ammas
8.45 grötfrukost
10.15-11.45 sova
12.15 lunch
14.45 mellis
15.15-16.15 sova
17.30 middag
19.00 amma
19.30 sova

(Sofia är 30-minutare).
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tjahaja, nu tjorvar vi vidare. Efter att ha kört på tre trassel-lurar ett tag till så ändrades det till två på sexmånadersdagen. Pappan labbade fram ett schema som blev så här:

07 morgon
9.30 sova 1,5
14 sova 2
19.30 sova natt.

Detta satt bra direkt, han var enligt uppgift trött första dagen, men sen har det varit bra. Vi flyttade in i spjälsäng på dagslurarna och det var nytt och konstigt men gav sig snart. Men de senaste dagarna har han vaknat "konstiga" tider. Detta är ju en klassisk 45-minutare, men nu är det 30 minuter och en timme som gäller, som längst 1,15. Oftast är han inte ledsen när han vaknar, men han somnar inte om utan bökar och stökar. I går hjälpte jag honom två gånger på långa luren (buffade till sömntung) då tidiga blev rumphuggen redan efter 30 minuter. Han somnade om, bara för att vakna igen efter 5 minuter.

Är detta ett tecken på att det var knas med två lurar ändå? Eller nått annat? Till saken är att han fick en kvart mer sömn än innan, men det borde ju inte spela någon roll?

Ett tillägg: Han är rätt "sur" ibland dagtid, men vi ser inga mönster i det. Vi har funderat på om det är trötthet, men det verkar inte riktigt så. Definitivt mycket frustrerad av att han inte kan ta sig framåt än, men även annars. Inte tröttknöl, utan mer om han inte har sällskap poch nått för händer/öron/ögon. Leka själv är pest, förutom ensamleken som funkar hyfsat i sina 20 minuter... :?

(den tidigare surigheten var öroninflammation, och denna är liksom mer gnölig...)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!
Jag tror inte att det är för att ni bytt till två lurar som sömnen har tjorvat..när vi bytte till 2 lurar när Hugo var 6 månader så bytte vi även till att ha lurarna ivagnen, vilket har gått super..idag så hade han premiär på att sova inne i spjälisen...ööh han sov 30 min av 2 timmar...aldrig hänt när lurarna låg ivagnen men i spjälsien så...jag hoppas det är övergående!

Hugo har också vart surare emellanåt sen han var 6 mån..började innan vi gick ner på två lurar så jag har då tänkt att det har med, ålning, finmotorik osv att göra..Och om ni inte upplever han trött så är han nog inte det heller :lol:

Jag har ju egentligen inget svar till dig men vi delar med oss av våra tråkigheter :wink:
Lua

Inlägg av Lua »

Mat :?:

Kram Lua :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack Duggan. Jo, jag tycker mest att han verkar frustrerad, lillplutten. Och vi får väl hålla ut med lurarna. Hans far funderar på om vi ska ändra till 12 timmar natt och kapa första luren till 45 min på sikt om detta fortsätter att trassla. Vi brukar ge trassel minst fyra dygn innan vi ändrar. Då ligger han en kvart mindre igen, men det gjorde han innan två lursbytet också, utan bekymmer. Och förhoppningsvis accepterar han det även nästa månad då han ju ska ha mindre sömn...

Lua: Ja, jag funderar ju på den saken. Hur mycket kan det gå ner? Idag bjöd jag lite extra välling, för ibland tror jag att han matgnäller. Då åt han 40 ml efter lunchen.
Jag ammar morgonmål vid 07, och då äter han lääänge, uppåt timmen. Sen sova innan lunch 11, och då går det ner 200 gram hemlagad mat och en hel frukt.
Ammar innan sena luren 13.30, så då borde han ju vara mätt, även om intresset inte är på topp alltid.. :roll: Gröt till middag och amning som kvällslurk. Men jag skulle troligen kunna fylla på med välling/frukt på morgonkvisten också. Och lägga lite mer krut på amningen innan eftermiddagsluren, vi är väl lagom entusiastiska båda två... Eller byta ut den. När han fått flaska av sin far har han kunnat dra 250 ml pumpmjölk, och det har jag nog inte i tuttarna längre.

Tack för att ni bollar! :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"