Jag hade nästan gett upp. Efter att ha visat Ville, 9 månader, ett hundratal gånger hur en bok ska hanteras utan att en enda gång fått gensvar (dvs att han själv "klappat fint" utan min hand till hjälp") utan han varje gång fortsatt knycklat till sidorna fick jag så i förrgår bekräftat än en gång att Ville väntar med att göra rätt till den dag han är 100% säker på hur man gör.
Jag ser hur Ville tar ner den finaste boken (Guiness rekordbok, stor, blank och guldfärgad) han vet, öppnar den och "klappar" sidorna, en och en, försiktigt och fint. Jag vänder mig emot Ville, ser honom i ögonen och säger glatt "Nämen, oj vad fint du kan klappa boken, det var duktigt gjort!". Ville blir så uppmuntrad av tonfallet att han börjar applådera sig själv, helt i extas, leendes med hela kroppen.
Det är fascinerande att titta på honom. Inse hur mycket han förstår och hur mycket övning som sker inuti den runda lilla bebiskroppen.
Hur man klappar fint
Hur man klappar fint
Ville född juli 2006, sover natt 12 timmar tack vare standardmodellen!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vi har två katter och mycken möda lades ner på att visa vår dotter hur man "klappar fiiint".
Nu är hon snart 1 år och mycket duktig på finklappande.
Och jag berömmer givetvis, varpå hon blir överlycklig, ger upp ett TJUT och bara är tvungen att banka lite på kökssoffan i ren glädje - men inte på katten!
(Att katten blir livrädd av allt bankande och flyr fältet är en annan historia...
) Andra barn klappas också fiiint, till stor förundran på öppnis. 
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.