MPR-vaccination

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

jennymaria

MPR-vaccination

Inlägg av jennymaria »

Nu är sonen 1,5 år och det är enligt BVC dags för vaccination mot mässling, påssjuka och röda hund. Efter att ha läst lite grann om vådan av denna vaccination i relation till sjukdomarna det gäller, funderar vi på att skjuta upp den ett halvt till ett år. Men jag har inte bestämt mig helt och hållet.
:?: Är det någon av er andra som har funderat på att skjuta upp eller hoppa över denna vaccination? Hur har ni resonerat? Hur bestämde ni er för att göra till slut? :?:
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, vi har skjutit upp den vaccinationen.

Anton har reagerat väldigt illa på sina första 3 vaccinationer. Otröstligt ont, över 40 i feber efter alla 3 sprutorna och svullnad som en tennisboll på benet. Lillasyster har dock knappt märkt att hon blivit stucken :roll: :lol: - så så olika kan det vara. Men eftersom han inte ska vare sig ut på några vidlyftiga äventyr i världen, eller börja dagis har vi tänkt att vi inte har någon brådska utan kan vänta tills det ska umgås i lite större sammanhang :D. Detta har jag diskuterat med BVC-sköterskan och hon ser inga som helst problem med det. BVC-läkaren har dock hållit storförhör kring orsakerna. Och efter de kontakter vi haft nu i snart 3 års tid med honom har jag dock aningens mindre respekt för honom än för henne, om man säger. Så har vi resonerat och för oss har det känts säkert att avvakta.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
För min lilla tjej så sköt vi upp sprutan ca 1 år. Kort innan den skulle tas så läste jag en artikel i ämnet och fick en olustig känsla. Först flyttades den fram några månader pga sjukdomar. Sedan resonerade jag med BVC sköterskan och hon tyckte inte det spelade någon roll om man väntade.

Min tanke var dock att ta den hela tiden - fast just att vänta lite. Vi reser också en hel del hit och dit.

:D :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu vill jag gärna veta det ni redan tycks veta :!: Vad är det för negativt att ge vaccinationen nu när barnen är 1,5 år :?: Jag kan ju förstå att man vill skjuta upp den om barnet blivit sjukt av de tidigare vaccinationerna men om de inte varit något problem varför skjuta upp den då :?:

Emil har fått en kallelse till vaccination och läkarbesök den 15 maj så innan dess måste jag ju ha all information i denna frågan :) så jag kan ta ställning.
Han har dock inte reagerat det minsta på de tidigare vaccinationerna, ingen feber, inga svullnader och faktiskt inte ens tyckt att sticket varit speciellt obehagligt.

Så snabba puckar nu, jag vill ha mer information :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan man skjuta på den, men hoppa för guds skull inte över den! Det är ovanliga sjukdomar, eftersom nästan alla barn ÄR vaccinerade, men allvarliga bisjukdomar finns, och förekommer.

För att vi ska hålla viruset till alla dessa, en gång dödliga sjukdomar, stången krävs att tillräckligt många barn är vaccinerade. Ett virus muterar lätt om de får fäste i en population, och då hjälper inte längre de vaccin vi har. Det krävs inte speciellt måna ovaccinerade barn för att få en epedemi. (Jämför med rädslan för fågelinfluensan, som handlar just om virusets inneboende mutationkraft)
De som får lida mest för det är barn med nedsatt immunförvar etc, som drabbas värst av följdsjukdomarna. Det finns till och med barn med så klent immunförsvar så att de inte KAN vaccineras. Dessa barn är beroende av att våra barn inte blir smittbärare för att de ska kunna leva ute som vanliga barn, eftersom de skulle kunna bli allvarligt sjuka av våra vanliga barnsjukdomar.

DESSUTOM ska man ha i huvudet att en "vanlig" virussjukdom ibland följs av en kraftig bakterieinfektion när immunförsvaret är nedsatt, och vi vet ju alla hur det ser ut med antibiotikaresistens.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Håller med dig TorpSara och jag har för avsikt att vaccinera Emil nu när han har tid i maj. Däremot är jag intresserad av vad andra "vet" och "har hört" som gör att man skjuter upp vaccineringen.

Som jag tidigare sagt har jag full förståelse att man skjuter upp vaccinationen om barnet fått biverkningar av de tidigare. Men jag antar att alla har för avsikt att vaccinera, eller :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kan ju då förtydliga att vi inte tänkt AVSTÅ - bara just AVVAKTA till senare tillfälle. Så visst ska han få vaccinationen, bara inte just nu :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi har valt att avvakta.

Tycker att alla sprutor å så de får det första året och fram räcker för en stund. För det måste ju onekligen påverka kroppen på ngt sätt med så mkt.

Vår bvc sköterska tycker inte alls det är något problem överhuvudtaget att vi valt att VÄNTA, eftersom våra barn inte kommer att börja på dagis i första taget.

Pga olika omständigheter fick vi lov att vänta med 2:a sprutan för Lisen, den de ska ha vid 5 mån. Den fick hon inte förrän vid 8 mån. Och det var heller absolut inga problem. Jag var orolig för att det skulle "förstöra" att intervallet inte blev rätt, men det var inga problem.

Så vi har valt att vänta med MPR, så kroppen får bli lite starkare att kuknna ta emot det. Men kommer absolut inte att avstå.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Jag tycker att det finns en bra sammanställning av negativa effekter på vaccinationer och hur man kan tänka i frågan i Peter Wilhelmssons bok Friskare barn. En kort-kort sammanfattning:
:arrow: vaccinationer innebär att man skickar in smittämnen direkt i blodomloppet och det kan provocera fram andra sjukdomar och om immunförsvaret inte är på topp kan det på sikt leda till autoimmuna sjukdomar
:arrow: det finns ett samband mellan allergier och vaccinationer
:arrow: vissa vaccin innehåller skadliga ämnen (t ex metaller och formaldehyd) som kroppen kan reagera negativt på

Enligt Wilhelmsson är det klokt att skjuta upp vaccinationer från 2-4 månaders ålder till 9-12 månaders ålder, eftersom barnets immunförvar då är bättre rustat att ta hand om de negativa effekterna. I Japan såg man en tydlig minskning av antalet vaccinationsskador och antal fall i plötslig spädbarnsdöd :!: när vaccinationerna sköts upp till efter 1 års ålder.

Min son går hos dagmamma, så det är inga mängder av andra barn han träffar. Efter att ha funderat lite har vi bestämt oss för att vänta med vaccinationen, men vi kommer inte att avstå. Om jag hade hittat den här informationen tidigare hade jag nog skjutit upp de tidigare vaccinationerna också.

Intressant att höra hur ni andra har resonerat. Tack :!:
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
J och Å

Inlägg av J och Å »

Det finns en forskare, Viera Scheibner som hävdar att plötsligspädbarnsdöd och vaccinationerna hör samman. Om jag inte minns fel så var det även hennes man Leif Karlsson som "uppfann" de andningslarm vi använder idag.

Jackie Swartz har skrivit "Vaccinationer - fördelar och nackdelar"

Finns en del att läsa på nätet om man söker. Men håller med Jackie Swartz som menar att man bör vänta till en treårsåldern ungefär eftersom kroppen är så känslig och håller på att bygga sitt egna immunförsvar och behöver få göra det utan "yttre" påverkan.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

De artiklar som jag läste är just det omdebatterade att MPR sprutan kan "orsaka" bla autism m.m. Det finns ju fall nu som är uppe i domstol. Jag vet inte så mycket fakta kring detta men har läst just några artiklar där föräldrar hävdar detta. Tror också att det var en läkare som skrev en medicinsk artikel för några år sedan. Tror dock att den drogs tillbaka senare.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Susanne: Ja, det stämmer. Men den "undersökningen" var så undermåligt gjord att han fick sparken. Efter det har man kontrollerat över 100 000 barn i hela världen och absolut inte hittat något bevis för attdet finns en koppling. Men DET är ju inte intressant för media att ta upp. Här kan man läsa lite mer sammanfattat om vaccinet och dess eventuella biverkningar.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/van ... roda-hund/
Hege

Inlägg av Hege »

Snabbt vill jag skriva lite i denna tråd, jag sitter på mitt jobb och har inte tillgång till det material jag har hemma, och mycket tid har jag heller inte.
Men:

1) MMR vaccinen är inte en, men TRE vacciner på en gång!!! Tre på en gång är lättast för BVC (givetvis), men det kan vara lite mycket på en gång när man bebis. Det går fint att be om att få dem i tre omgångar. Och med minst ett år mellan varje. Hade jag gjort om jag skulle vaccinera. Vilket jag inte skulle.

2) Det är skrivet mycket om MMR och autism, och när jag har en hemma med autism, så har jag satt mig in i det också.

Wakefield heter kirurgen och forskaren som upptäckte levande mässlingvirus i tarmen hos en del barn vars föräldrar sägar barnen blev autistiska efter MMR vaccinen, och skadar på dessa tarmar. Dessa barn hade aldrig haft mässlingen, och ända möjligheten till sådana virus i tarmen, måste vara genom vaccinen.

Dessa barn utvecklade nånting i sin mage( fortfarande oklart vad ) som gjorde att de blev intolerante för viss mat. Antingen vid att tarmen inte kunde bryta ner maten fullständig, eller vid att tarmen blev "läck", och att ofördöjd mat kunde komma in i blodomloppet. Detta fraktades via blodet till hjärnan, och ställde till mycket strul, bland annat mindre interesse för omgivningen, mindre språk, dårlig koncentration, dålig ögonkontact, dålig blåskontroll, inaktivitet och mycket mer som man förbinder med autism. De fick helt enkelt autistisk beteende. (Vilket inte enligt mig inte är det samma som autism... men jag kan ju ha fel.)

Man kan ju tänka sig myndigheternas reaktioner på denna upptäckt. De kunde ju föreställa sig erstatningskraven som skulle kunda komma i kölvatnet, nu som autism har ökat epidemiaktigt på sistone, iallafall i USA.

Så Wakefield fick sparken. Eller som han säger själv, blev bett om att gå.

Sen gjorde man andra undersökningar (många av dem intressant nog betald av de som tillverkar vacciner), där man demografisk undersökte om ökningen av autism hade varit större när man vaccinerade med MMR, än när man inte gjorde det. Det kunde man bl.a undersöka i Danmark, för tillräckligt många föräldrar där hade inte vaccinerad sina barn mot MMR.
Man hittade ingen slik ökning. Och konstaterte falsklarm från Wakefield.

Det man ska märka sig här att Wakefield har undersökt tarmar, demografiska undersökningar gör man från skrivbordet, där man undersöker vad det står på papper. Statistik och liknande.

Det finns också olika sätt att leta på, allt efter vad man vill hitta eller inte hitta. Tro inte att denna undersökningsbranchen bara består av gentlemen. De arbetar (som oss andra) för pengar. Undersökningar kostar en del pengar, och det är många som har komersiella interessen i att bevisa att Wakefield har fel.

Wakefeld tror att de som är disponerad för "leaky gut" eller intolerans för viss mat på grund av skadad tarm, kan få triggad utvecklingen av detta om de får en så massiv dos av mässlingvaccin när de är små. Han anbefaler att dela upp vaccinen i tre.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för den infon, Hege :D.

Har läst en hel del om det innan, och hört från tidigare grannar med autistisk pojke, men det var ett tag sen och mycket fakta har slunkit ut ur systemet :roll:.

Då ska jag höra med mitt BVC om man, så småningom, kan få vaccinet i 3 separata omgångar.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jaha, så mycket för det försöket då :?. Var på BVC med lilltufsan idag och passade då på att fråga hur jag gör om jag vill ge vaccinet uppdelat i separata omgångar. Min väldigt trevliga BVC-sköterska visste inte men skulle ta reda på det. Hon ringde just, efter att ha fått svar av enhetschefen för Helsingborgsområdet. Svaret: Det går inte :shock:. Enligt utsago finns inte uppdelat vaccin att få tag på i Sverige. Och troligen inte heller i våra grannländer. Och i "de flesta andra europeiska länder ger man vaccinet redan vid 12 mån" hade sköterskan fått veta. Så, jaha. ÄR det så eller tycker de bara att man är jobbig som överhuvudtaget har synpunkter - någon som vet?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"