Vad ska jag göra?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Solglimt

Vad ska jag göra?!

Inlägg av Solglimt »

Tvillingarna är ett år, inom en mycket snar framtid, och har inte sovit hel natt i hela sitt liv. Jag har läst shn-boken utan och innan och hade helst velat kura dem för länge sedan. Här kommer problemet: Min man tycker det skulle vara för psykologiskt jobbigt att kura dem! ( JAG tycker det är för jobbigt att ha det som vi har det! ) Eftersom han inte är så motiverad tog jag kontakt med en shn-kurare, men då tyckte mannen att DET var fel, vi kunde klara detta utan att besvära en främmande människa. Han lovade att läsa på så vi kunde klara det ensamma. MEN det har han inte gjort. Jo, han har läst boken EN gång, ( valda delar av den ) Jag anser inte att det är tillräckligt. Jag har funderat på att kura dem själv, men betvivlar att jag klarar av att kura TVÅ barn samtidigt, ensam...Ledsen. Besviken. Vad göra? Har ni några konkreta tips hur man kurar två barn samtidigt? Eller har ni andra ideér vad jag skulle kunna göra?
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svårt att råda. Men jag har också en "kan själv"-man. (och min pappa är också en sån :roll: ). Mitt trick brukar vara att bara bestämma, rakt av, de få gånger det verkligen sitter fast, dvs när man varken snickrar eller ringer snickaren (bildligt). Bestämma a' la: "Nu tänker jag inte ha det så här längre. Till helgen så sätter vi upp panelerna. Jag har pratat med Byggare Bob, och han är beredd att komma hit." Här är det sen läge för Annas klassiska tystnad. Man väntar på svaret. Det brukar vara lättare att få fingrarna ur när man ställs inför faktum, av någon obegriplig anledning.

Men: Om han har läst boken en gång och du är stensäker på kuren: Markera "nu kör vi" kapitlet och KRÄV att han läser det. Sen hinner du nog instruera löpande. Sen kan du dessutom kräva kort repitition dag två och tre.
Lua

Inlägg av Lua »

Usch! Jobbig situation...

Jag skulle nog ändå göra allt för att få till en kur. Sätta mig ner med maken och Lathunden som finns här på sidan. Gå igenom tillsammans. Jag tycker inte att han behöver kunna lika mycket som du. MEN han måste vara MED, inte mot. Du kan vara arbetsledare och han anställd, typ.

Kanske kan du börja med att skriva ut Lathunden och lägga in den på dass?

Fler med ideér?

Kram Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Samtidigt, TorpSara... och ganska samstämmigt också! :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Solglimt :!:
Är inne på TorpSaras linje - ta tag i det du, annars händer nog lite eller ingenting :!:
Jag TROR (obs! tror) att i de allra flesta kurarfamiljer är det mamman som stått för pluggandet, schemaläggandet, planerandet och även själva kurandet! Inte alla, alls, men övervägande! Och eftersom jag inte har nn erfarenhet alls av tvillingar, så har jag svårt att svara dig om det, men kanske vore det en bra idé med en dipl. kurare som kan komma och hjälpa dig de två första nätterna? Jag tycker du allvarligt ska överväga den möjligheten, och få din man att förstå det!
Ge honom alternativ:
:arrow: läsa på HELA boken, och sätta sig in i allt!
:arrow: ta hjälp av en kurare!

Lycka till
kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

....många hjälpsamma är vi :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Med motsvarande erfarenhet ](*,) :wink: så är mitt råd att ta tag i saken nu! Printa (som sagt) ut det viktigaste och KRÄV att han läser och sätter sig in i det. Anser han ännu efter detta att det blir för tungt, så kom överens att ni tar hjälp av en diplomerad kurare. Detta måste han ju gå med på om han anser att det blir för tungt för er att göra det själva :roll: :!:

Jag förstår din situation - och vågar också påstå att det är DU som måste ställa kraven nu och se till att det blir gjort. Du är inte den enda vars partner funkar på detta sätt - och du är inte ensam här :wink: Och med tanke på att det är tvillingar så... ja, jag skulle nog ta hjälp av en kurare faktiskt.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja här gäller det att slå näven i bordet eller på något annat lämpligt ställe :!: Barnen behöver sova, under sömnen växer man och immunförsvaret stärks och utvecklas. Ni föräldrar måste sova, även Pappan, fastän ni inte växer längre så är god sömn ett måste även för vuxna. :)

Du kan ju börja med att säga att jag har bjudit in/tänker bjuda in en Dipl SHN-kurare så kan vi diskutera saken tillsammans i lugn och ro. Kanske kommer ni fram till att ni klarar av att kura barnen tillsammans eller så kan den Dipl SHN-kuraren finnas med personligen de två första nätterna eller fler om det behövs.

Pappan måste vara med på det hela, han behöver inte kunna allt men ju mer påläst han är desto positivare kommer han att vara. Nu finns det ju även en Dipl SHN-kurare som är man med vilken din man skulle kunna prata med eller maila med.

Du vet var jag finns.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nåååååå, hur går det :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
fjällström
Kontakt:

hårt mot hårt

Inlägg av fjällström »

Knepigt läge :?
Ta tag i din man och gör klart för honom att du "säger upp dig"! Du orkar inte med detta längre och är villig att ta itu med nätterna. Om han inte är med på noterna så får väl han ta nätterna i fortsättningen. Du tänker iallafall sova :wink: Vi hade samma bekymmer här ett tag. Inte vid kurningen men när det strulade till sig vid ett antal tillfällen. Min man tyckte då att vi skulle ta upp henne ur sängen och ge välling :shock: Jag svarade att visst, plocka upp henne du men då är det du som tar striden kommande nätter :evil: (Hon kom inte upp ur sängen)

Ingen mår bra av att inte få sova :!:
Lycka till :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Min sambo är inte så pigg på att läsa. Han hade inget emot att vi kurade, men han ville inte sätta sig in i det. Så jag gjorde det själv, han tog hand om det han kunde under tiden. Matningar och sånt.
Att jag skulle ha tvingat på honom att läsa skulle inte funkat alls, det hade bara blivit dålig stämning och bråk = dålig attityd :) , sånt smittar ju, inte bra för kuren.
Det kröp fram mycket senare att han hade tyckt att det lät för bra för att vara sant. :roll: Kanske därför han inte ville engagera sig.

Att kura två barn låter svårt. Det vore ju bra om du kunde få hjälp av en "kurare" ändå.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Att kura två barn ensam menar jag. Dom kanske behöver solfjäder samtidigt.
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Hej!
Tack för svar! Ni har alldeles rätt, jag måste ta itu med detta NU! Han har fått sin chans att läsa på, nu ska jag ställa honom inför fullbordat faktum! ( Här ville jag ha en smiley som slog näven i bordet men hittade ingen...) Om han trivs med den nuvarande situationen kan han ju ställa sin väckarklocka varannan timme på natten i forsättningen, barnen och jag ska sova! :sleep:
PS: Kommer skicka ett pm till en av er alldeles strax...DS
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt, Solglimt :D
Det här kommer att gå sååå bra, äntligen ska ni få sova gott hela högen :sleep:
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "