Knäppa råd på TV

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Lobilina

Knäppa råd på TV

Inlägg av Lobilina »

Var det någon annan än jag som såg TV 4 morgon i morse, och den lilla frågestunden om barn, med Louise Hallin, någon barnpsykolog/barnmorska eller nåt.

En mamma ringde in och frågade hur hon skulle hantera lilla tösen, 4 mån, som blir alldeles ifrån sig när mamma går ur rummet. Svaret löd: Bär runt på flickan! Bär henne med dig överallt! Hon vill inte vara själv, och ska inte behöva vara det heller, hon visar tydligt att hon vill vara hos mamma.

Jag ville bara skrika neeeeeej, gå in på annawahlgren.com istället så får du världens bästa råd. Det är ju inte riktigt klokt, att ett sånt råd ges i TV. Hur ska den lilla nånsin bli trygg i sig själv och trivas med sitt eget sällskap? Och mamman, hon kommer ju bli dödstrött på att ha flickan så nära sig hela tiden, och därmed irriterad, vilket inte är rätt mot barnet. För att inte tala om hur förstörd ryggen blir.

Hå hå ja ja. Tur att JAG har hittat hit i alla fall.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, man kan undra :roll: Från och med den egentliga födelsen, vid ca tre veckors ålder, är navelsträngen definitivt avklippt och barnet börjar vända sig utåt i alla bemärkelser. Men detta är förstås lätt att motarbeta genom att bära, sela, sjala. Och det kan man ju göra, om man tycker livmodersymbiosen ska förlängas. Och det kan man ju i sin tur stå för och kalla närhetsbehov (frågan är vems :roll: ).

Men då bör man inte klaga, nej, när barnet vid fem månaders ålder bryter samman så fort man inte bär det eller befinner sig i omedelbar fysisk närhet, den man själv orättmätigt har nödvändigförklarat. "Utan mamma är du hjälplös." Vilket i och för sig är sant (om nu mamma är den enda överlevnadsgaranten) men den sanningen ska inte omsättas i något mammaegotrippat hjälplösförklarande av barnet.

Jag hörde bara en annan fråga - angående en liten tiomånaders som sov dåligt. Och det gängse fullständigt absurda (ursäkta :oops: ) svaret utgick: barnet befann sig i "första närmandefasen". Och måste därför klistras vid sin(a) ömma i princip 24 timmar om dygnet.

FÖRSTA NÄRMANDEFASEN. Smaka på frasen. Vad är det för kvalificerat trams :?: Ungen "närmar" sig sina ömma omedelbart efter födelsen, precis som vilken ankunge som helst. Den anknyter, den söker sin tillhörighet, vilket betyder varken mer eller mindre än överlevnad. Big deal :?: Sant, enkelt och tydligt att se för var och en som har ögon i huvudet och känslor i kroppen.

Men "första närmandefasen" skulle inträffa vid 8, 9, 10 månader :?: Och då skulle barnet behöva krypa tillbaks in i livmodern :?: :!:

Ordbajs :evil:

Barnet behöver lugn och ro, rutiner och förutsägbarhet, trygghet i sig själv och sitt eget sällskap.

Och god och tillräcklig sömn, i fred. Och god och tillräcklig mat, i fred.

Och diverse skratt vareviga dag :lol:

"Första skrattbehovsfasen" skulle man kanske kunna kalla det :wink: :lol: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

annawahlgren skrev: ... Men "första närmandefasen" skulle inträffa vid 8, 9, 10 månader ...
Jag har fått en känsla av att nästan allt kan förklaras med en närmandefas. Det verkar inte spela någon roll hur gammalt barnet är... Finns det kanske hur många närmandefaser som helst???

Den som vill höra fler "grodor" kan gå in på Knattetimmens hemsida.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Såg också frågestunden igår och gör det ibland till frukosten och häpnas alltid över något!

En annan mamma hade problem med en fyra-åring då mamman hade tvillingar, nio månader tror jag de var. Rådet var att mamman skulle göra två saker; dels se till att få vara själv lite varje dag med fyra åringen och dels sätta gränser och förklara för fyraåringen att nu måste mamma ägna sig åt tvillingarna. Tänk om mamman hade kunnat fått lite råd om social delaktighet istället :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag tycker bara att det är så himla skrämmande att folk ute i stugorna anammar Hallins råd. För hon är ju verkligen verbal och duktig på att förmedla det hon vill ha sagt, och verkar väldigt kunnig och säker i sina svar. Föräldrar kan nog lätt få uppfattningen att hon förmedlar någon sorts absolut sanning, och kanske inte tänker på att det finns olika teorier/tankesätt/metoder.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Lobilina, tyvärr tar nog många till sig hennes råd :(

I gårdagens sändning verkade föräldrarna riktigt lättade över hennes svar. Den stackars ömma modern går nog och bär runt på sin tös idag och får ont i ryggen....
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men det finns motkrafter även mot henne, hon fick inte lite skit för sin åsikt om att byta hemmaförälder vid åtta månader. Tror att "expertskylten" blev rätt smutsig då. Men tyvärr har ju inte alla föräldrar hört den debatten...
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag har inte följt den debatten, men det var skönt att höra att hon fick skit för NÅNTING.
Miani

Inlägg av Miani »

Jag har slutat titta på denna "rådgivning", jag blir bara arg... :evil: Det är som sagt mycket sorgligt att många föräldrar ute i stugorna troligen anammar dessa "råd". Stackars barn.
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Lobilina skrev: Föräldrar kan nog lätt få uppfattningen att hon förmedlar någon sorts absolut sanning, och kanske inte tänker på att det finns olika teorier/tankesätt/metoder.
:D Ack ja, det är precis vad som brukar sägas om mig på andra forum (om än inte lika välformulerat alltid :roll: ) :!:

Så en liten varning här - när vi talar om namngivna personer ska vi så konkret som möjligt hålla oss till sak. Åsikter som uttryckts, råd som getts - men inte gå till skuggan av personangrepp (så jag har städat lite i ett annat inlägg här).

:wink: :!:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klok Anna... :oops: :D
Sommar

Inlägg av Sommar »

Håller med er andra, ska nog ta och maila TV4 och föreslå en annan expert :D Tänk vad bra det skulle kunna bli Anna om det var du som satt där i soffan istället :heart:
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja, kloka Anna! :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så rara ni är :heart:

Det är många, många som föreslagit mig som rådgivare genom åren, t o m till egen "show" à la dr Phil...

Smickrande och hedrande, men mer blir det inte än förslag som ingen TV-kanal nappar på. Varför vet inte jag, men den banala förklaringen är förmodligen att jag inte är med i etablissemanget, ingen del av Systemet som agerar på order uppifrån. Då vet man väl inte var man har mig, bevars. Jag kan ju rentav sitta och säga åt folk att lägga små barn på mage :shock: 8)

Nu är det inte så vansinnigt åtråvärt för mig att sitta i TV till varje pris. Jag vill göra nytta. Just i morgon den 20 var jag t ex inbjuden till Malous "champagnefrukost" i Efter tio på TV4. Jag såg ett par sådana programinslag och tackade sedan nej med motiveringen att jag inte ville sitta och flamsa, prata i mun och vara trevlig i den där sortens underhållande ytlighet som inte ger tittaren något mer än möjligen lite nöje för stunden.

Det var då på tal om att jag skulle få vara huvudgäst, och det tackade jag för - då finge jag ju chansen att både tala till punkt och säga något klokt. Men då ville man ha med Bibban och det skulle pratas - ja, man kan ju bara gissa. Kärlek mellan kvinnor (med sex mellan raderna, sex som vi då skulle få "dementera") :?: Vad annars :?:

Inte barn, i alla fall. Det kan man nog lugnt utgå ifrån =;

Så det bidde inget. Bibban var rörande överens.

:mrgreen: :x :mrgreen:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Ja, det är ju fasiken att man så gärna vill läsa saker mellan raderna som inte finns för att göra lite härlig skandal eller saftigt lördags nöje enligt expressen. J :evil: :evil: ag blir så trött. :(

Min mamma sa till mig häromdagen när jag ringde till henne för att berätta att det kommer en barnabok :P hem i hennes brevlåda att hon läst en sådan fantastisk artikel om Anna häromdagen (hon är ju själv en av de som tidigt hoppade på Annas diskussioner om dagis och drog ut mig med buller och bång) hon sa högtidligt att det var en artikel om att Bibban och Anna som hade träffats på en bokmässa (?) och det hade uppstått blixtar mellan dem, de mådde så mkt bättre av sin nya vänskap sa mamma, och så avslutade hon med att säga att - "men det handlade inte om sex utan om äkta kärlek mellan människor" - "det är så typiskt Anna Wahlgren" sa mamma, "Det är så fint och det är så sant, kärlek mellan människor, men de kommer de där kvällstidningarna aldrig att fatta, de VILL att det ska handla om sex". (jag visste ju redan allt om den här artikeln, men mamma var så entusiastisk och glad för Bibban och Anna, så hon fick hållas)
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"