Jag har gått över till att enbart ge min son ersättning efter enomt kämpande med amningen. Men ibland (oftast) får han för sig att han inte ska äta mer än 110-120ml och de gånger JAG nöjer mig med det blir nätterna så jobbiga. Ibland lirkar jag som en galning med flaskan efter rapningen så att efter en timme får jag i honom resten (gör en flaska på 200ml). De dagar han lirkats i ca 200 ml varje mål blir nätterna längre...men det känns så taskigt att hålla på med honom. Att inte låta honom vara ifred efteråt när han vill det (trots att jag vet att han inte står sig så länge). KOmmer han snart äta så mkt av sig själv och är det dumt att hålla på och lirka? Ibland blir han blir gansla arg....speciellt om jag tar fram flaskan direkt efter raparna (och de är många...han sväljer ganska mkt luft och gjorde även så då jag ammade). äfr det okej att ge honom resten efter en timme eller matpasset för utdraget?
Till nästa fråga: De dagar han ätit mkt står han sig från runt kl 20 till ca kl04-05. Jag sätter i nappen och gör ordning flaskan, när jag kommer tillbaka sover han och jag ger flaskan till honom sovandes. Så natten tll idag tetade jag att sätta in nappen och inte ge någon mat...han sov till 07,00 (förvisso oroligt). men vaknade på ett strålande humör och verkade inte vilja äta.....ojoj tänkte jag. nu har jag bedövat hans hungerkänsla genom att låta honom sova hungrig ett tag. Så jag fram med flaskan och trugade i honom 100 ml....sen ville han inte ha mer...men efter 20 minuters trugande åt han restaerande 100ml. Kan tillägga att han gärna väntar 5-6 timmar med att äta frukost då jag gett flaskan vid kl04-05. Förstår ni mitt "problem"? Är det dumt att ge nappen om han somnar om med den? Och varför sover han oroligt...hungrig eller? Men varför vaknar han med ett jätte smile på munnen kl 07,00 när han inte ätit sen 20,30 kvällen innan? Han verkade inte heller särskilt hungrig då jag gav honom flaskan vid 07,30 och små åt 100 ml. Ska jag våga vänta till han säger ifrån fast det gått så många timmar?
mattrugningsfråga och en ang sömn
mattrugningsfråga och en ang sömn
Elias född 070108!
en sak till
då han äter 200ml per mål blir det endast 4 mål per dygn....vågar jag ändå somna om honom då han vaknar vid kl 04 -05? Har hört att 3-månadrs ska äta minst fem mål per dygn.
Elias född 070108!
-
Gäst
Jag ser att ingen hunnit svara här, jag tror det delvis beror på att i ditt inlägg finns liksom svaren på dina funderingar
Vill du ha bra nätter då ser du till att han äter, och trugar så mycket det bara går inom timmen
det främjar också atiten till nästa mål...
Du skriver själv att nätterna blir jobbiga om du inte trugat
så du har liksom svaret där.
Han vet inte att han inte kommer att stå sig så länge på lite mat, men det vet ju du
och då tar du ju hand om det, och trugar på så mycket som bara går inom den hela timmen du har på dig, trasslar han mycket finns ömma järngreppet, och hiva upp för rap sisådär hundra gånger och lägga till igen, tills han börjar suga. (kämpar själv med värsta mattrasllaren här
)
Jo snart kommer han att äta mer själv, och snart är det väl dags för lite annan mat oxå.
Jag känner mig osäker att svara på den andra frågan, om att sätta in nappen
Märkte jag däremot att min lilla stjärna kunde sova till sju, utan mat, då skulle jag haka på honom och evetuellt börja vagna om och när han i alla fall skulle vakna, men som sagt jag känner mig osäker här...någon annan kanske kan svara.
Nej jag tycker inte att du ska vänta tills han säger i från
, du ska vara ett steg före, förutse och han ska lita på dig, så han slipper skrika sig till sig det han behöver
Jag har ingen aning hur många mål en tremånaders ska äta, jag vet bara att bebin ska storkan av mättnad efter varje mål. jag tror att 4 mål räcker gott och väl, de flesta har ju ett schema men jusst 4 mål...
lycka till
Vill du ha bra nätter då ser du till att han äter, och trugar så mycket det bara går inom timmen
Du skriver själv att nätterna blir jobbiga om du inte trugat
Han vet inte att han inte kommer att stå sig så länge på lite mat, men det vet ju du
Jo snart kommer han att äta mer själv, och snart är det väl dags för lite annan mat oxå.
Jag känner mig osäker att svara på den andra frågan, om att sätta in nappen
Märkte jag däremot att min lilla stjärna kunde sova till sju, utan mat, då skulle jag haka på honom och evetuellt börja vagna om och när han i alla fall skulle vakna, men som sagt jag känner mig osäker här...någon annan kanske kan svara.
Nej jag tycker inte att du ska vänta tills han säger i från
Jag har ingen aning hur många mål en tremånaders ska äta, jag vet bara att bebin ska storkan av mättnad efter varje mål. jag tror att 4 mål räcker gott och väl, de flesta har ju ett schema men jusst 4 mål...
lycka till
-
TorpSara
Du har fått bra svar av Sonica!
OCH: Jag skulle absolut följa honom om han visar att han kan sova så länge, då ska han få lov att göra det. Ibland kan han behöva påminnas om att han "kan" det, men då gör du det med vagnen. Du ger samma förutsättningar varje dag, i form av MASSOR utav mat!
En liter ska du truga i, och precis som Sonica säger så svarar du dig själv. Maten är nyckeln! Han äter sig nöjd, din uppgift är att se till att han bli MÄTT och står sig! Även om han tycker att det räcker.
Fyra mål och en skvätt precis innan natten brukar funka bra från tre månader ungefär.
OCH: Jag skulle absolut följa honom om han visar att han kan sova så länge, då ska han få lov att göra det. Ibland kan han behöva påminnas om att han "kan" det, men då gör du det med vagnen. Du ger samma förutsättningar varje dag, i form av MASSOR utav mat!
En liter ska du truga i, och precis som Sonica säger så svarar du dig själv. Maten är nyckeln! Han äter sig nöjd, din uppgift är att se till att han bli MÄTT och står sig! Även om han tycker att det räcker.
Fyra mål och en skvätt precis innan natten brukar funka bra från tre månader ungefär.