Kan det vara järnbrst?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Puffis
Kontakt:

Kan det vara järnbrst?

Inlägg av Puffis »

Jag måste höra med er erfarna mammor om en sak...

Det är så konstigt... jag är i vecka 16 (ungefär...) och är fortfarande sååååå trött. :roll: Håglös liksom och initiativlös. Kan ligga och tänka att jag måste hitta på nåt innan jag tråkar ihjäl mig, men ändå kommer jag inte på nåt. Det kan ju hända lite då och då i vanliga fall också, men nu är det så hela tiden. Det är både fysisk trötthet/sömnighet och tröghet i hjärnan, liksom.

På morgonen kan det vara lite bättre för att bli värre och värre under dagen. När min man kommer hem från jobbet är jag färdig för sängen.

Det enda jag kan komma på är järnbriskt som tydligen ska vara vanligt hos gravida. Fast förra gången jag var gravid hade jag bättre järnvärde än innan och det blev liksom bara bättre och bättre. Sist jag var och kollade mig så var det också bra. Men efter det fick jag ju en ordentlig blödning(skrämselskott-tråden...), så jag funderar på om det kan vara därför. :?

Vad säger ni? Har ni nån erfarenhet av det? Eller är det helt enkelt bara jobbigare att vara gravid OCH mamma till en ettåring... :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej du!
Jag tycker förstås du ska kolla, om du känner dig orolig.
Annars kan jag säga att jag själv stupade vid 19 varje kväll under min andra grav (iof under den första också :roll: :lol:), så jag har inte alls svårt att göra samma koppling som du:
Eller är det helt enkelt bara jobbigare att vara gravid OCH mamma till en ettåring...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jajja

Inlägg av Jajja »

Hej Puffis!
Jag är i v.13+ någonting..och för 2 veckor sen kände jag mig precis som du beskriver dig själv. Jag började ta järntabletter (Hemofer) och nu mår jag riktigt bra! :D Det sägs ju att man kan lida av järnbrist trots att det inte syns på några tester..och så sägs det ju att om man får i sig för mycket järn, så stöter kroppen bort överflödigt. Jag kände att det var en bra chansning att äta tillskott, och nu mår jag ju bra igen.
Men kolla med din barnmorska, så ger hon säkert bra råd till dig!!

Jajja 8)
En liten "Sladdis" i oktober 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror också att du kan testa med järn. Mitt järnvärde var aldrig under 125 under hela graviditeten, och ändå piggade jag på mig ordentligt när jag tog ett järntillskott i vecka 17-18. Eftersom jag har en trasselmage så slutade jag senare men tröttheten kom inte tillbaka.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Det låter ju bra! Och jag har aldrig haft problem med trög mage (tvärtom, enligt "skitlistan" får jag alltid "kletskiten" när jag är gravid :lol: :lol: jättedyrt blir det med toapapper... :lol: :wink: ) så det kanske hjälper på den fronten med... :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"