Sova ett långt pass på dagen
Sova ett långt pass på dagen
Är det väldigt viktigt att barnen sover ett långt pass under dagen? Vi har försökt och försökt att få Elsa att sova längre än 1 timme, men det har bara funkat enstaka gånger. Om hon sover 11,5 timmar på natten, är det då ok att ha 4 1-timmarspass med sömn på dagen, istället för 2 kortare och ett längre (som vi hade tänkt från början och som de flesta verkar ha)?

Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej!
Det behöver inte vara ett längre pass, hon är så liten än.
Du drar ihop det till längre pass när hon är lite större!
Med Clara hade jag 2 st. 2 timmarspass 10-12 och 14-16, samt en 40 minutare på tidig kväll. Och 10,5 timmars natt.
När jag sedan drog ihop det blev det 13-16 middagssömnen.
Med Ida hade jag 1,5 timma förmiddag, 1,5 timma eftermiddag, och 1 timma på tidig kväll.
Viktigast av allt är bara att hon får det TOTALA antalet sovtimmar per dygn, inte hur du lägger upp det. Ska du ha schema, ska det vara samma tider varje dag.
kram anna
Det behöver inte vara ett längre pass, hon är så liten än.
Du drar ihop det till längre pass när hon är lite större!
Med Clara hade jag 2 st. 2 timmarspass 10-12 och 14-16, samt en 40 minutare på tidig kväll. Och 10,5 timmars natt.
När jag sedan drog ihop det blev det 13-16 middagssömnen.
Med Ida hade jag 1,5 timma förmiddag, 1,5 timma eftermiddag, och 1 timma på tidig kväll.
Viktigast av allt är bara att hon får det TOTALA antalet sovtimmar per dygn, inte hur du lägger upp det. Ska du ha schema, ska det vara samma tider varje dag.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.