4-åring med mardrömmar-men inte hos pappa

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jessica

4-åring med mardrömmar-men inte hos pappa

Inlägg av Jessica »

Halloj!
Om ca en månad fyller gossen fyra år, och om lika lång tid får han ett syskon.
Han bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa. Hos oss sover han i sitt rum i sin egen säng och hos pappa delar han säng och rum med faderskapet. Där sover han gott och länge, inga problem alls. Här däremot vaknas det varje natt av mardrömmar, samt att han vaknar alldeles för tidigt. Hur sjutton ska jag få ordning på detta? Det kommer ju bli världens cirkus om han inte börjar sova ordentligt innan bebisen kommer. Snälla, hjälp mig nån, för jag är värdelös på att vara valen dygnet runt!
Tusen tack!
Jessica
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jessica :!:

Är han kurad?
Har det nyligen börjat?

Det bästa vore såklart att han hade egen säng även hos pappa, har ni pratat om det?

Berätta gärna lite mer, och vad du gör när han vaknar :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jessica

Inlägg av Jessica »

Han kurades när han var drygt ett år. Har han drömt brukar jag gå in och stoppa om honom, men inatt gick det upp för mig att han inte alls har drömt nåt läskigt, han har bara vaknat och vill ha underhållning......han är törstig, hungrig, kissnödig och allt möjligt.
Strulet började egentligen i höstas, när han slutade med blöjor på natten. Då skulle han upp och kissa. Efter tips härifrån ställde vi in en potta och fixade nattlampa. Pottan är borta men lampan kvar. Ska vi ta bort den?
Pappan tänker inte i lägga gossen i egen säng, det funkar ju så bra där.....
Inatt fick han gå upp och kissa och efter att ha testat allt möjligt kom han på den briljanta idén att han måste ha nässpray, han kunde inte andas, vilket jag, min mes gick på........
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror du själv är inne på helt rätt spår - gossen vill ha lite underhållning på nattkröken - och du har gett honom det :wink:

Så ta och strama upp det hela nu, är mitt tips!
Mina förslag:
:arrow: släck lampan - man sover bättre i mörker!
:arrow: INGET alls händer på natten - då sover ni!
:arrow: Kissa kan han sköta själv, och vatten kan ni ställa in på kvällen så att han kan dricka!
:arrow: Svara allt med ramsan (nässpray osv :wink: )!
:arrow: Tre nätter, sen sover han!

Och OM du tror att han t ex blivit sjuk, tassa in och kolla honom när han somnat, för att lugna dig själv!

Lycka till :D

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tusen tack Miar!
Jag ska göra precis som du säger!
Glad påsk på dig!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Glad påsk själv, och hoppas sömen infinner sig nu :sleep: :!:

Berätta gärna hur det går sen :wink:

Kram :heart: Mia
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen Miar (eller någon annan klok)!
Men om hag vaknar inatt som vanligt då och hojtar om att han har drömt, hur gör jag då? Det känns ju taskigt att bara ramsa åt honom om han verkligen har drömt......
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Jag har själv en fyraåring, som varit orolig i perioder. Och jag tycker jag hör på henne när det är mardröm - då går jag in, lägger ner henne och lugnar. Inte en massa prat, bara lugn och stilla, och sen när hon tystnat, går jag och säger min nattiramsa, högt och lugnt!
Det viktiga är att du inte dröjer dig kvar vid sängen, eller tar upp, eller börjar diskutera, utan lägger ner och lugnar :!:
Många av gångerna har min tös inget minne av det som hänt, hon är precis i gränslandet sömn/vaken.

/Mia
Jessica

Inlägg av Jessica »

Tack snälla du, för ditt snabba och braiga svar!
Godnatt med sig nu!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

*nyfiken* :oops: :lol: Hur har natten varit? Berätta om du har lust :!:
Kram Mia
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej!
Han sov här bara natten till fredag, han har varit hos sin pappa och kommer idag, äntligen! Den natten sov han hyfsat bra, vaknade en gång, sa att han drömt, och somnade om direkt efter omstoppning.
Inatt så kör vi iallafall! Vi har plockat bort nattlampan (får väl säga att den är trasig eller nåt). Han brukar vilja ha dörren på vid gavel, men tänkte att han ska få ha den på glänt istället, vad tror du (Mia) om det? Antar att det lär protesteras en hel del ikväll, mot både lamplöst och dörr.....
Tack och kramar Jessica
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej!
Han sov här bara natten till fredag, han har varit hos sin pappa och kommer idag, äntligen! Den natten sov han hyfsat bra, vaknade en gång, sa att han drömt, och somnade om direkt efter omstoppning.
Inatt så kör vi iallafall! Vi har plockat bort nattlampan (får väl säga att den är trasig eller nåt). Han brukar vilja ha dörren på vid gavel, men tänkte att han ska få ha den på glänt istället, vad tror du (Mia) om det? Antar att det lär protesteras en hel del ikväll, mot både lamplöst och dörr.....
Tack och kramar Jessica
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, kör du både lamplöst och gläntdörr på en gång - lika bra att ta alla förändringar på ett bräde!
Och vänta inte på hans bekräftelse, handla precis som om det här nya är ALLDELES självklart, vilket det ju också är :!: Och inga diskussioner, lugnt och fint - det här går hur bra som helst :D

Kram Mia
Jessica

Inlägg av Jessica »

Halloj!
Här kommer en rapport om hur det gått....
Första kvällen var det såklart protester mot att nattlampan var borta och att dörren skulle stå "bara" på glänt. Natten sov han rakt igenom.
Andra natten frågade han bara efter nattlampan. Inga protester.
Under natten vaknade han en gång och ropade att han drömt, varpå jag gick in och stoppade om. Vattnet i glaset var slut, så det ville han ha påfyllt, vilket trött mamma gjorde, men kom på på vägen tillbaka, att det ska ju inte springas och serveras på nätterna.....well,well, har förklarat att jag inte kommer att hämta vatten odyl. på nätterna nåt mer, han får klara sig till på morgonen eller hämta själv.
Inatt ska jag vara mer alert och komma ihåg att ramsa!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är helt säker på att det här kommer att gå finfint i natt :!:
Du kommer att svara på hans frågor hur säkert som helst :wink:

Sov gott!
/Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "