Liten matkrånglare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tove79

Liten matkrånglare

Inlägg av tove79 »

Ivar är 11 månader och krånglar en del med maten. Han är standardmodellad med 4 stora mål per dag +vällingslurk på kvällen.

Frukost och mellis funkar utan gnissel men vid lunch och middag tycker jag han uppför sig rätt märkligt...detta sen ca 2 månader tillbaka.
Först är han glad och nöjd. Första skeden går bra, sen börjar han kasta med huvudet, gnälla, grina och yla. Han får oftast äta själv numera, eftersom det i princip är det som gör att han får i sig någonting - men frågan är hur mycket. Köket ser ju ut som kriget efteråt och det gör ju ingenting, men hur mycket har landat i lilla magen?
Tjurig är han alltjämt, mellan tuggorna grimascherar han och gnäller. Han slänger sig också för att få tag på allting annat på bordet, andras mat vill han ha men inte det han själv har på tallriken (vilket numera oftast är i stort sett det samma.)
Framförallt blir måltiderna ganska jobbiga eftersom han låter så mycket, kastar sked och tallrik i frustration och skriker argt. Vad vill han, kan någon översätta? :wink:
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

heeeej! :D

Gullegrisen då! :heart:

Fjällmors översättning:
:arrow: MAMMAAAAA!!! Rör inte min mat - jag kan HELV! ALLTID! :twisted: :lol:

Fjällmors recept:
:arrow: Duka tillsammans, ät tillsammans, koncentrera dig på din mat och att konversera om vädret 8) Städa tillsammans efter..
:idea: Är han hungrig hamnar maten i munnen :!:

Hojta om du vill ha handlingsplan för tallrikskastandet...

Pussa busmagen från mig! :lol:

Kramar i massor...
/Fjällmor
tove79

Inlägg av tove79 »

:lol: :lol: :lol:

"Kan helv!" Jo, så är det!
Han äter så fint med skeden tills den hamnar på golvet eller någon annanstans.
Vi lagar, dukar och äter alltid tillsammans.
Ska kanske inte oroa mig, han verkar ju rätt nöjd mellan målen så han får väl i sig något.
Prata om vädret...ja, om det går att göra sig hörd...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"