En lur vid 9 månader?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillstrumpan

En lur vid 9 månader?

Inlägg av Lillstrumpan »

Efter en tid med ett toppen schema som suttit som smäck har det börjat strula en del. Tar tid innan hon somnar vid lurarna och kvällen.

Vårt schema nu efter en del meck är
6.30 - morgon
9.25 - 9.45 - sova 20 min
12.30 - 14.00 - sova 1 ½ h
18.30 - natti natti

Problemet nu är att det tar tid innan hon somnar där på morgonen, mycket hojt hojt, så 9.25 känns lite tidigt. Men om vi lägger den luren senare kan hon inte somnna 12.30 redan. Och lägger vid 12.30 luren senare så somnar hon inte 18.30 :? knepigt värre. Jag tycker ju att 4½ timme innan kvällen är mycket vaken tid men det tar ändå kanske 15 minuter innan hon somnar så det känns som om hon nästan skulle greja 5 :shock: . Jag får liksom då bara ihop det så att det skulle kunna bli en lur men det känns ju på tok för tidigt.
Hon har alltid legat lite i underkant (kanske 15 min) mot de antal sömntimmar som är rek.
Är det någon som har nåt tips, jag är helt snurrig nu....
Stora 0630 Lilla 0903
carin73

Inlägg av carin73 »

Oj! Ni närmar er allså en lur! Min lille är ju också 9 mån men vi har fortfarande 3! :shock: 9-9.45, 11.45-13.45 och 16.30-17 (då han förvisso somnar efter 20 min) och så natt 19.15-06.45.

Inga tips dessvärre. 4,5 timme skulle min lille aldrig greja, 3 är max. :wink: Det kanske inte ÄR för tidigt med en lur så länge hon får ihop sina nödvändiga timmar? Att det tar 15 min innan hon somnar behöver ju inte betyda att hon inte är trött dock. Man behöver ju lite tid för att varva ner, njuta av ensamheten och så. Bättre det än att hon är övertrött inför läggning, skulle jag säga. :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du får förstås känna efter vad som är vad - men FÅ 9-mån klarar sig på endast en lur. DÄREMOT brukar det kunna bli en del sömnstrul i samband med Åttamånadersångesten - känner du igen att hon är där nu? Sömntrubblet därikring är övergående, om man som öm förälder står för vad som gäller med en klar Attityd av Självklarhet :wink: :D. Och 15 minuters insomning tycker jag inte är något att bekymra sig över. Det har mina haft (och har) i perioder utan att jag sett det som att jag behöver korta eller ta bort lurar. Du vet, huvudsaken är inte att de sover varje minut, utan att de har förutsättningarna 8)!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"