Min 6-månaders vill bara amma

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Sidda75

Min 6-månaders vill bara amma

Inlägg av Sidda75 »

Började lite försiktigt redan vid fyra månaders ålder med smakisar men det var ingen hit. Trodde det skulle bli bättre med tiden och att min tjej skulle börja äta lite mer successivt men icke. Hon ratar både purèer och gröt. När jag lägger söt fruktpure på spetsen på skeden går det att få i henne lite men inte mycket. Inte ens en fjärdedels liten burk purè lyckas jag få i henne vid förmiddagsmålet och när det gäller gröten är det inte ens i närheten av en smakportion.

Skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag kan få henne att börja äta bättre!

Hon vill bara amma och verkar vara nöjd och belåten på det men vid sex månader börjar de väl behöva lite mer näring? Dessutom börjar jag själv tröttna lite smått på att amma så mycket O:)

Som det ser ut nu ger jag purè (ex palsternacka/majs och potatispure) vid mål 2 (kl 11) och gröt vid mål 4 (kl 16.30). De övriga målen ammar hon enbart då det ju går så knöligt med ätandet. De målen hon får purè och gröt ammar jag efteråt då hon ju inte kan bli mätt på det lilla hon äter. Vill ju att hon ska sova bra på natten :D .

Tar tacksamt emot synpunkter hur jag kan få henne att äta annan mat bättre. Kan tillägga att hon inte tar flaska så välling är inte heller något alternativ :?
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Oj, ser att jag lagt det under fel rubrik! Skulle legat under mat, mage...

Någon som vet hur man flyttar?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ta det lugnt. Hon kommer att börja äta, men vissa ÄR långsammare. Man säger ju att man ska introducera mat någon gång mellan 4-6 månader. Eller som nu, att man gott kan helamma i sex månader om man vill och sen börja med smakisar. Hon KAN behöva extra, men det finns gott om ammande barn som inte äter så mycket annat förrän de är mellan 8-10 månader, och ändå går upp fint. Det ser du på vikten.

Ett alternativ är att sluta amma och framhärda med flaska, om det är viktigt för dig att sluta amma. Hon tar den till sist, om hon är hungrig nog. Inga barn svälter sig om de får mat och är hungriga. Men det brukar inte vara kul att göra så...
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Såvida du inte verkligen bestämt dig för att du vill dra ner på amningen för DIN skull, ta det lugnt. Min lilla är inte heller särskilt intresserad av mat, men lite då och då hittar vi nåt hon gillar. Just nu är det bara pulvergröt, hemmakokt havregröt, banan och majskrokar (barnvänliga). Det nya vi upptäckte idag är torrt bröd att gnaga på. Det smular nåt vansinnigt men hon gillar det! :lol:

Min erfarenhet med de andra barnen är att en dag så åt dom! Hux flux... Och hade liksom tröttnat på bröstet som huvudsakligt käk.

Fast om man verkligen VILL sluta amma tror jag hetaste tipset är hunger. Var extremt noggran med att det går en tid mellan målen och att den vanliga maten alltid, alltid serveras först och med glada tillrop. Det man serverar måste framstå som den självklaraste sak i världen.
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för era svar!

Är ju inte akut att jag måste sluta amma, tänkte mer på att det kanske inte är tillräckligt för henne. Dock verkar hon ju nöjd och går upp bra i vikt. Är ju samtidigt lite mysigt också O:)

Det där med att framhärda med flaskan och att hon äter när hon är tillräckligt hungrig, är jag nog för svag för :roll:

Attityden saknas säkert en hel del vid det här laget! Ska prova med mer självklar attityd och vara 8)

Då jag råkade placera detta inlägg lite fel har jag även lagt det under mat, mage, barnakropp som TorpSara redan upptäckt. Har ju fått en del bra tips även där :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"