Hej!
Här kommer vi till vårt andra "problem". Vår ena tvillingkille är så stressad vid maten. Jag försöker mata både honom och hans tvillingbror samtidigt och det är ett evigt kaos då. Brorsan äter i lugn och ro, men den här killen skriker sig igenom hela matningen. Han skriker extra mycket när jag matar brorsan. Det är precis som om det inte går fort nog. Ger jag bara "skrikhalsen" mat så är han supernöjd. Men jag måste ju försöka sammata dem om jag skall hinna med övrigt i hemmet. Vi har haft det så här sen de var 4 månader då jag började med smakportioner och jag trodde väl i min enfald att han skulle vänja sig, men icke....det är likadant fortfarande.
Det enda som är någorlunda lugnt är när han äter macka, då riktigt trycker han in maten i sin mun. Vad skall man göra? Har testat lite plockmat, men det finmotoriska funkar inte helt ut än, så eftersom han inte får i sig något så blir han ändå mer arg. Är det någon som har något tips!?
Matproblem med 9 månaders tvillingkille
-
Mamma Nilla
Hej Kia.
Jag har också tvillingkillar men de 1½ år. Jag känner igen ditt problem med mat situationen. Det är inte lätt att ha en lugn mat stund med två hungriga killar. Vi har från de var 8 månader gett dem all mat direkt på bordet, alltså inga tallrikar eller bestick. Maten delar vi i lagom bitar för små munnar & händer. Ge mat som de tycker om och kan äta lätt i början, sen kan du avancera till lite "svårare" mat. Börja lunch/middag med att ge lite grönsaker typ majs, ärtor eller kalla skalade räkor (favorit här hemma) då kan du passa på att dela och lägga upp mat till de små. Bestick och tallrik lär de sig med tiden att använda..
Lycka till
Mvh Mamma Nilla
Jag har också tvillingkillar men de 1½ år. Jag känner igen ditt problem med mat situationen. Det är inte lätt att ha en lugn mat stund med två hungriga killar. Vi har från de var 8 månader gett dem all mat direkt på bordet, alltså inga tallrikar eller bestick. Maten delar vi i lagom bitar för små munnar & händer. Ge mat som de tycker om och kan äta lätt i början, sen kan du avancera till lite "svårare" mat. Börja lunch/middag med att ge lite grönsaker typ majs, ärtor eller kalla skalade räkor (favorit här hemma) då kan du passa på att dela och lägga upp mat till de små. Bestick och tallrik lär de sig med tiden att använda..
Lycka till
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
-
Gäst
Hej!
Oj, vilken hunger! Det är ju härligt att han vill ha mat i alla fall! Hur gör du när du matar bägge samtidigt, ger du varannan sked? Vid nio månaders ålder är det bra att börja träna på all typ av mjuka bitar, precis som Mamma Nilla skriver. Även om de inte får i sig så mycket på det viset så är det bra träning, testa med all typ av småtärnad mat (med smör på, gott!). Jag tyckte det var bra att barnet fick pilla med sina små matbitar, och ha en egen puré med egen sked i hand, samtidigt som jag smög in mer mat från sidan.
lycka till!
Åsa
Oj, vilken hunger! Det är ju härligt att han vill ha mat i alla fall! Hur gör du när du matar bägge samtidigt, ger du varannan sked? Vid nio månaders ålder är det bra att börja träna på all typ av mjuka bitar, precis som Mamma Nilla skriver. Även om de inte får i sig så mycket på det viset så är det bra träning, testa med all typ av småtärnad mat (med smör på, gott!). Jag tyckte det var bra att barnet fick pilla med sina små matbitar, och ha en egen puré med egen sked i hand, samtidigt som jag smög in mer mat från sidan.
lycka till!
Åsa
Våra damer är 9½ mån och glada i mat. Men då ska de finnas för dem att äta själva. Ex från idag, kalopps m ris som jag matar och ger dem varsin hög av, korv, macka, grösaker, banan, yoghurt mm, allt för att de ska kunna äta själva. Och så slinker jag in med skeden emellan. Man måste vara snabb och minne, för man försöker ju med varannan. Och så har vi 3 åringen som inte äter ngt, men är väldigt hjälpsam och dukar på och av(helst innan man är klar) men det är en annan story
Men ge dem massa olika att äta själva, det tror jag är melodin.
Men ge dem massa olika att äta själva, det tror jag är melodin.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
Fjällfolket
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Matproblem med 9 månaders tvillingkille
Där svarar du dig själv, för egentligen vet duKia71 skrev:Det är precis som om det inte går fort nog. Ger jag bara "skrikhalsen" mat så är han supernöjd.
"Det enda som är någorlunda lugnt är när han äter macka, då riktigt trycker han in maten i sin mun." Då ger du honom (eller dem båda) en macka, och matar under tiden. Fös bara undan lilla handen med mackan medan du stoppar in nästa sked.
Väldigt många små barn tycker helt enkelt matningen är tråkig därför att den tar så lång tid. Och så bryter de samman. Öka tempot och glöm aldrig mutans betydelse
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022