Tillbaka på noll igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Frippe

Tillbaka på noll igen

Inlägg av Frippe »

Hej,
lilla Egon är nu nästan 10 månader och envis som synden. Vi får honom inte att sova utan rörelse. På dagarna sover han 2 tupplurar i vagnen, men bara 30 minuter av sig själv, sedan måste vagnen dras eller gungas fram och tillbaka. Vi fick ordning på nätterna för ett tag sedan och då sov han 19.30-06.30, ibland ända till 07.30. Efter en sväng av kräksjuka som höll i sig i 3 dygn är vi tillbaka på ruta ett igen. Ramsar vi -börjar han skrika hysteriskt av ilska, solfjädern - då vrålar han och tvingar sig upp på alla fyra, ska han ligga kvar måste jag tvinga honom genom att hålla nere honom vilket resulterar i massa ledsen gråt tills han kräks. Det enda som fungerar är att bära honom i liggläge i famnen 2 st "sov du lilla videung" och sedan lägga ner honom, fortsätta sjunga och buffa honom tills han somnar. Det tar allt mellan 15 - 45 minuter och han ligger inte still mer än ett par minuter utan ligger först med huvudet åt vänster, suckar vänder till höger, suckar vänder till vänster eller kanske försöker vända sig till rygg. Så håller han på tills han utmattad somnar för att vakna med ca 2 timmars mellanrum hela natten. Buffar man honom inte tills han är nere i djupsömnen vaknar han ordentligt och skriker och gråter i upp til 1 timme.

Pappan kan inte lägga honom över huvudtaget, barnvakt är inte att tänka på och numera somnar han inte ens i vagnen när vi gått bort på middag. Igår fick jag åka hem med honom vid 22 tiden och han somnade inte i bilen som han brukar eller förens vi var hemma i vårt sovrum.

Jag har precis börjat jobba, kan det ha med det att göra? Hur ska vi få bukt med herr envis som för övrigt även matstrejkar. Han är inne på 3:e dagen av bara välling. Inget annat går. Hans redan från början trögta mage vill naturligtvis inte heller fungera som den ska trots 10ml Lactulos om dagen.

Så här ser han schema ut, eller såg ut när han sov och åt som han skulle:

ca 06.30 Gormorgon, välling 220 ml
09.00 Frukost, 1-1/2 dl fil med mamma, vill helst äta från min tallrik
10.00-11.30 Tupplur
12.00 Lunch - 1/2 burk - mer går inte i, en riskaka eller rån med smör
14.00 välling 150-220 ml
14.30-16.00 Tupplur
17.30 Liten portion gröt och kanske ett rån m leverpastej
18.30 Bad och pyamas
19.00 Nattslurk välling 220 ml
19.30 Godnatt
(03.00 ev välling 150-220 ml)

Han äter helst inte genom att bli matad om han inte har något tex ett lock att greja med, utan vill helst äta saker han kan hålla i även om det mesta spottas ut.

Tacksam för alla råd och tips
:)
Mvh Frida
Ärtan Eggon född 060607
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Frippe :!:

Jag tycker ni ska backa bandet, och göra en minikur, dvs läs på igen :wink: och kör kuren som vanligt! Egon ifrågasätter nu, efter sjukdom och strul, och jag tror inte han känner sig säker på vad som gäller längre! Nu ska ni ge honom de svar han behöver, dvs i sängen sover man gott heeela långa natten :!:

Följ schemat till punkt och pricka, det är ni som styr, inte han!

Och mat och sömn går ofta hand i hand, aptiten kommer att öka när sömnen är fixad. Ge välling morgon och kväll, som ni brukar, och servera mat och ge honom en chans att äta. Inget småätande mellan målen, bara vatten, för att inte sabba aptiten.
Och nattvälling behöver han inte längre, stora karln :wink:

Ni kommer att få ordning på detta, om ni bara hittar rätta attityden och inte vacklar, och kan ge lilleman svar på sina frågor! Såklart vill han sova, och nu behöver han er hjälp för att hitta dit igen! Fundera inte så mycket på vad som varit, eller varför, utan blicka framåt!

Lycka till, fråga på om det är nåt du funderar över, så finns det alltid någon som föröker hjälpa här :D

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Frippe

Inlägg av Frippe »

Tack för ditt snabba svar. Nu jädrar ska sjölvklarheten in igen - på natten sover man! Härligt :D Nu ska här sovas.

Vad gäller välling mellan målen får han det eftersom han är så grymt ointreserad av att äta. 1/2 burk går i på dryga timmen under distraktioner och det står han sig inte på så länge. Vi prövade den hårda vägen att inte ge ngn välling och tänkte att han skulle äta mer vid måltiderna, men icke. Han rasade bara i vikt och blev världens ledsnaste barn i 3 veckor. :( Däremot ska nattmålet absolut bort.

Tack för stöd, mvh
Frida
Ärtan Eggon född 060607
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Frippe!

Vad gäller matproblemen - det KAN vara så att du har fått en liten "kan-helv"-älskling :wink: :heart: . Och såna små rara låter sig inte matas [-X :wink:. En sån har jag. Min första gapade och det var bara att sleva in. Den andra sade det tvärstopp med när hon var 6,5 månad :^o . Inte en matbit fick komma från någon annans hand än hennes egen. Hade jag inte hajat det hade jag haft världens matvägrare på mina händer. Och för mig var det bara att tänka om. Ok- vad kan en sån här liten pilla i sig själv utan att det fastnar i halsen... :-k Nu är ju inte din så liten längre - och det underlättar ju. Visst blir det lite kladdigt när allt ska in med små nävarna (eller skeden, när de lär sig ratta den någorlunda), men hellre det än ilskna eller ledsna små älsklingar som känner sig fullständigt missförstådda när de inte får bete sig som man ska här i världen, dvs äta själva :wink: 8).

Det och minst 3,5 tim mellan målen brukar faktiskt kunna göra underverk med små mattrasslare - hoppas det kan vara något för er också :D!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Frippe

Inlägg av Frippe »

Jo det mesta vill han äta själv så det stämmer bra. Kruxet är att det verkar inte som att han gillar någonting efter kräksjukan. Han brukar få sleva och kasta fil m flingor och all annan mat men nu vill han inte ens försöka, inte ens med pizza kanter som tidigare var det mest populära. Han vänder bara bort huvudet och börjar gråta och vi fattar ingenting. Mat med bitar i spottar han absolut bara ut så vi har återgått till burkmat för mindre barn och det kan gå att lura i honom ett par skedar. Jag har prövat, ärtor, majs, blodpudding, mackor, äppelbitar, rån, majskrokar, riskakor och mackaroner. Det enda han gapar efter är Nestlés Mango med yoghurt efter att jag lurat i en sked. Men det går bara i 1/3 burk? Har du tips på annan mat som han kan plocka med? Funderar på att bara köra välling ett par dagar och sedan börja om för att se om det går bättre.

Kämpade i dryga timmen med att få honom att sova. Jag har tagit bort buffningen helt då det annars bara orsakar mersmak och längre ilska-gråt perioder. Han är verkligen bestämd så det gäller att man inte ger sig. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när han reser sig upp, först på alla fyra för att sedan sätta sig och sedan ställa sig upp? Om jag lägger ner honom hela tiden blir han bara argare och argare. Ska jag låta honom hållas tills han inte orkar stå upp eller ska jag lägga ner honom? Hoppas det blir bättre längre fram i nästa vecka.

Tacksam för alla fina råd och svar. :D
Ärtan Eggon född 060607
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Frippe :D

Vad bra att du hittat igen attityden :thumbsup:

Skickar dig en länk här om "ståbebis", vilket är väldigt vanligt!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ig&start=0

Tror du hittar bra svar där :wink:

Och här är några om matvägran:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... atv%E4gran

Som du ser har många liknande problem, läs igenom de här trådarna kanske du får lite tips :!:

(ps; det är jättebra om du skriver in i din profil när gossen är född, så ser vi som läser hur gammal han är :!: Gå på "profil" här längst upp, där kan du skriva in lite fakta :D :!: )

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Frippe

Toppen

Inlägg av Frippe »

Super toppen och kalas för alla bra tips och råd. Ska läsa igenom noga allt noga samt lägga in lite mer info i min profil så snart jag får en lugn stund. Frukost filen gick bra i morse tack vare egen sked och härligt vevande med den. :D

Pappan lovat att köra samma stil vid lunchen så får vi se. 1:a natten som vi klarade helt utan buffning :o men det var en hel del aktivitet så vi får se hur det fortlöper.

Frida :wink:
Ärtan Eggon född 060607
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt :thumbsup:

Lite tips på plockmat efterlyste du. Här kommer en del förslag:
avocado, makaroner och olika sorters pastabitar (dela om de är för stora), små korvbitar (falukorv brukar gå bra eftersom det inte är något skinn), köttbullar/frikadeller (dela), couscous (smuligt ÖVERALLT, men lätt att plocka i sig), majs, ärter, kokta/finrivna morötter, kokt blomkål, broccoli, banan, mangobitar (finns i frysdisken om du inte köper färsk), bär, rivet äpple/päron, melon, kiwi...

Och har han svårt att sleva i sig maten när det är bitar i nu efter magsjukan kan du ju prova att mixa det ni lagar och ha rejält med sås så att det blir lättsmält. Men låt honom ändå vara med och äta själv, tror jag. Med egen sked, förstås. Fy, magsjuka är inget roligt alls. Min lilltufsa har varit magsjuk nu i 5 dygn och nu först börjar hon få behålla något. Så hon är så trött, så trött :cry:.

Ha det gott! Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Frippe

vad bra

Inlägg av Frippe »

Toppen med så många bra tips :lol: Tusen tack Ewa. Idag gick som sagt filen i men ingen lunch och ingen middag. Lite välling på eftermiddagen och 4 teskedar gröt på kvällen. Just nu är det nattning på gång och jag hör pappan kämpa med storgråtande barn så hur det gick med natt slurken vet jag inte.

Bajset var som vatten idag så kanske är magbacillen kvar på något sätt. Tog i alla fall bort Lactulosen så får vi se hur det går i morgon. Känns svårt att gå till jobbet när jag vet att det är kämpigt hemma :cry: men vi kämoar på så gott det går. Vi sak till BUP i morgon - får se vad de säger om alla mat och sov problem. Skulle igentligen bara vara en positiv uppföljning men nu hoppas jag på stöd och uppmuntran att orka rida ut stomen.

Jag blir så himla glad :P av alla råd och ert stöd. Tusen, tusen tack

Frida
Ärtan Eggon född 060607
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vi har precis kommit över kräksjukan här också, och det tar faktiskt flera dagar innan aptiten kommer tillbaka! Först 3 dagar efter att hans diarre upphört började ungen äta som vanligt igen. Så var inte orolig... (Lättare sagt än gjort!) Se till att få i honom vätska bara, (osockrad saft, vatten). Han kommer att äta igen när magen är i skick, men så länge som han får kramper av maten, så vägrar han äta. Så smarta är de små liven!!

Lycka till!!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annaschedin

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Det låter som din lilla har problem med magen fortfarande. När jag var magsjuk åt jag också filmjölk, trodde att det var bra. Sen frågade jag min kusin som är läkare och hon avrådde mig bestämt från fil. Yoghurt var mycket bättre, eller speciell fil med nyttiga bakterier. Kanske kan vara nåt att testa? Även om det inte löser alla problem, så kanske det hjälper lite... :wink:

Hälsningar Anna
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"