lilla Egon är nu nästan 10 månader och envis som synden. Vi får honom inte att sova utan rörelse. På dagarna sover han 2 tupplurar i vagnen, men bara 30 minuter av sig själv, sedan måste vagnen dras eller gungas fram och tillbaka. Vi fick ordning på nätterna för ett tag sedan och då sov han 19.30-06.30, ibland ända till 07.30. Efter en sväng av kräksjuka som höll i sig i 3 dygn är vi tillbaka på ruta ett igen. Ramsar vi -börjar han skrika hysteriskt av ilska, solfjädern - då vrålar han och tvingar sig upp på alla fyra, ska han ligga kvar måste jag tvinga honom genom att hålla nere honom vilket resulterar i massa ledsen gråt tills han kräks. Det enda som fungerar är att bära honom i liggläge i famnen 2 st "sov du lilla videung" och sedan lägga ner honom, fortsätta sjunga och buffa honom tills han somnar. Det tar allt mellan 15 - 45 minuter och han ligger inte still mer än ett par minuter utan ligger först med huvudet åt vänster, suckar vänder till höger, suckar vänder till vänster eller kanske försöker vända sig till rygg. Så håller han på tills han utmattad somnar för att vakna med ca 2 timmars mellanrum hela natten. Buffar man honom inte tills han är nere i djupsömnen vaknar han ordentligt och skriker och gråter i upp til 1 timme.
Pappan kan inte lägga honom över huvudtaget, barnvakt är inte att tänka på och numera somnar han inte ens i vagnen när vi gått bort på middag. Igår fick jag åka hem med honom vid 22 tiden och han somnade inte i bilen som han brukar eller förens vi var hemma i vårt sovrum.
Jag har precis börjat jobba, kan det ha med det att göra? Hur ska vi få bukt med herr envis som för övrigt även matstrejkar. Han är inne på 3:e dagen av bara välling. Inget annat går. Hans redan från början trögta mage vill naturligtvis inte heller fungera som den ska trots 10ml Lactulos om dagen.
Så här ser han schema ut, eller såg ut när han sov och åt som han skulle:
ca 06.30 Gormorgon, välling 220 ml
09.00 Frukost, 1-1/2 dl fil med mamma, vill helst äta från min tallrik
10.00-11.30 Tupplur
12.00 Lunch - 1/2 burk - mer går inte i, en riskaka eller rån med smör
14.00 välling 150-220 ml
14.30-16.00 Tupplur
17.30 Liten portion gröt och kanske ett rån m leverpastej
18.30 Bad och pyamas
19.00 Nattslurk välling 220 ml
19.30 Godnatt
(03.00 ev välling 150-220 ml)
Han äter helst inte genom att bli matad om han inte har något tex ett lock att greja med, utan vill helst äta saker han kan hålla i även om det mesta spottas ut.
Tacksam för alla råd och tips
Mvh Frida