Har precis blivit medlem och vill presentera mig och min lille son samt söker svar på ett par funderingar.
Sedan Theo föddes 27/1 2007 har vi tillämpat standardmodellen. (lånade barnaboken av min mor
Jag skulle gärna ha feedback på det schema som vi nu har använt i en vecka. Till saken hör att jag pumpar och han flaskmatas sedan 3 v ålder vilket jag antar gör sitt till att han äter väldigt snabbt = mkt aktivitet i vakentiderna = trött Theo redan efter en och en halv timmes uppetid. Schemat har vi satt mkt efter hans rytm som jag fört bok på tidigare. Han är dessutom ganska morgontrött. Bör kanske också tillägga att han sover på mage med larm och att vi inte använder napp. (försökte någon gång men den stör mer än den hjälper).
06.00-07.00 morgonmål, ombyte etc
07.00-09.00 sova
09.00-10.30 vaken
10.30-12.30 sova
12.30-14.00 vaken
14.00-15.30 sova
15.30-17.00 vaken
17.00-18.30 sova
18.30-20.00 vaken, kvällsrutin etc
20.00-06.00 sova natt
22.00 mat i sömnen
02.00 mat i sömnen
Igår gick dagen jättebra. Behövde dra sammanlagt tre tag med vagnen. Idag är det lite sämre och jag har fått vagna en del. Vad som inte funkade igår (och tidigare dagar) var insomningen kl 20
1. Har jag ett för snuttifierat schema?
2. Om det är så, hur håller jag lillemannen vaken längre än en och en halv timme? antingen blir han jättekinkig eller så somnar han helt sonika om jag försöker hålla honom uppe längre. Skall jag istället förlänga sovpassen?
2. Har någon här någon idé kring varför han har så svårt att komma till ro kl 20? Tilläggas skall också att han även vaknar vid kl 5 och behöver vagnas några gånger
3. Sedan han var nyfödd har han fått 2a målet i standardmodellen precis innan han skall sova (dag som natt) (numer ingen "påfyllning" på natten). Han läggs inte längre sovande i vagnen på dagtid utan bökar runt en del för att komma till ro. Har förstått att maten skall ges inom en timme men är lite orolig för att ändra nu. Är det något jag skall ta strid om? Han äter bra. (150-250 ml per (dubbel)mål).
Ytterligare några frågor.
4. Han sover i ett ljust rum på dagtid (för att skilja natt- och dagsömn). Är det fel?
5. När kan vi ta bort 2-målet på natten?
6. Hur gör jag nästa vecka, då vi både skall till min barnmorska för efterkontroll, läkarbesök samt gå på babysim för första gången och dessa tider inte "stämmer" med Theos schema? Exempelvis börjar simningen mitt i ett sovpass. Skall jag förskjuta hela dagen eller bara låtsas som om det regnar och rycka upp honom mitt i sovpasset som vi får försöka ta igen senare?
Tacksam om någon orkar svara på alla mina funderingar.