Flaskmatad 8-veckors sov -och vakentider

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
KING MARY

Flaskmatad 8-veckors sov -och vakentider

Inlägg av KING MARY »

Hej

Har precis blivit medlem och vill presentera mig och min lille son samt söker svar på ett par funderingar.
Sedan Theo föddes 27/1 2007 har vi tillämpat standardmodellen. (lånade barnaboken av min mor :) ). Theo är 8 v på lördag och en stor kille på snart 7 kg. Jag har verkligen tillämpat principen mat, mat och mera mat, så mycket han vill ha.

Jag skulle gärna ha feedback på det schema som vi nu har använt i en vecka. Till saken hör att jag pumpar och han flaskmatas sedan 3 v ålder vilket jag antar gör sitt till att han äter väldigt snabbt = mkt aktivitet i vakentiderna = trött Theo redan efter en och en halv timmes uppetid. Schemat har vi satt mkt efter hans rytm som jag fört bok på tidigare. Han är dessutom ganska morgontrött. Bör kanske också tillägga att han sover på mage med larm och att vi inte använder napp. (försökte någon gång men den stör mer än den hjälper).

06.00-07.00 morgonmål, ombyte etc
07.00-09.00 sova
09.00-10.30 vaken
10.30-12.30 sova
12.30-14.00 vaken
14.00-15.30 sova
15.30-17.00 vaken
17.00-18.30 sova
18.30-20.00 vaken, kvällsrutin etc
20.00-06.00 sova natt
22.00 mat i sömnen
02.00 mat i sömnen

Igår gick dagen jättebra. Behövde dra sammanlagt tre tag med vagnen. Idag är det lite sämre och jag har fått vagna en del. Vad som inte funkade igår (och tidigare dagar) var insomningen kl 20 :? . Vid kl 21 var han otröstlig och vi gav honom en kristilldelning mat :oops: . Har inte gjort detta tidigare utan fått honom att lugna sig med vagning men det blir mkt vagning det sovpasset generellt.

1. Har jag ett för snuttifierat schema?

2. Om det är så, hur håller jag lillemannen vaken längre än en och en halv timme? antingen blir han jättekinkig eller så somnar han helt sonika om jag försöker hålla honom uppe längre. Skall jag istället förlänga sovpassen?

2. Har någon här någon idé kring varför han har så svårt att komma till ro kl 20? Tilläggas skall också att han även vaknar vid kl 5 och behöver vagnas några gånger :( . De andra läggningarna funkar ju bra.

3. Sedan han var nyfödd har han fått 2a målet i standardmodellen precis innan han skall sova (dag som natt) (numer ingen "påfyllning" på natten). Han läggs inte längre sovande i vagnen på dagtid utan bökar runt en del för att komma till ro. Har förstått att maten skall ges inom en timme men är lite orolig för att ändra nu. Är det något jag skall ta strid om? Han äter bra. (150-250 ml per (dubbel)mål).

Ytterligare några frågor.
4. Han sover i ett ljust rum på dagtid (för att skilja natt- och dagsömn). Är det fel?

5. När kan vi ta bort 2-målet på natten?

6. Hur gör jag nästa vecka, då vi både skall till min barnmorska för efterkontroll, läkarbesök samt gå på babysim för första gången och dessa tider inte "stämmer" med Theos schema? Exempelvis börjar simningen mitt i ett sovpass. Skall jag förskjuta hela dagen eller bara låtsas som om det regnar och rycka upp honom mitt i sovpasset som vi får försöka ta igen senare?

Tacksam om någon orkar svara på alla mina funderingar.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej King Mary och välkommen :lol:

en 2 mån skall sova 16 timmar/dygn, och kan sova upp till 8 timmar/natt utan mat.

Du har 1 timme för mycket sömn på schemat. Jag känner igen allt som du skriver om din lille kille i att Tor också bara orkade vara vaken 1,5 timmar i stöten och jag fick verkligen jobba på att hålla honom vaken den tid han skulle. Men det gav med sig efter en tid :wink:

När Tor var 11 veckor såg hans schema ut så här. Det är ett ganska typiskt SM schema tror jag. Kanske vill du ha första sovpasset 2 timmar istället för 1,5 eller så.

7.00 morgon, mat (från båda brösten)
8.30 sova 1,5h
10.00 mat (från båda brösten)
12.00 sova 2h
14.00 mat (från båda brösten)
16.00 sova 1,5
17.30 mat (från båda brösten)
19.00 kvällsslurk (båda brösten)
19.30 natt
ca. 3.30 (vaknar han 3 eller senare får han mat och har han inte vaknat själv tar jag upp och matar honom senast 4) (från båda brösten inom 20 min)

Bra riktmärken att ha i bakhuvudet, är att det är vanligast med 1,5 timme till första sovningen och minst 2 gärna 2,5-3 timmar till natten (här kan man ge 5 min lurar som inte påverkar schemat, TOPPEN!). Detta befrämjar nattsovningen tror jag bäst.

1. Nej det tycker jag inte, bara 1 timme för mycket sömn. :wink:

2. Man får jobba lite extra på det en tid men det kommer att bli bättre, han är ju inte 2 mån riktigt än så du har några dagar till på dig att känna efter.

3. Förmodligen inte trött nog då han sovit för tätt inpå natten.

4. Om 1 timme känns för lite så sikta på 1,5 en tid, då ett vaken pass är 2 timmar. Då är det i alla fall 30 min tills han skall sova.
Han behöver lära sig att somna och böka lite själv bara :)

5. Nej det är helt ok att skilja så, väldigt bra.

6. Detta har jag kallt fått erfara den HÅRDA vägen (därav vår signatur med omvägar.. :roll: ) Man bokar helst inte tider MITT i en sovning om man kan undvika det. Men är det något som absolut inte går att ändra så blir det en gång ingen gång som gäller.
Babysim, försök att hitta en tid som inte krockar med schemat eller se till att göra ett schema som inte krockar med simmet är mitt råd och AW. Går inte att göra regelrätta undantag till schemat när de är så här små, tro mig jag försökte och gjorde i 10 veckor till tandagnissel. :cry:

Läs gärna mera om tider osv. här:

sov timmar http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52
massa schemaförslag http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Återkom gärna om du har fler frågor.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Tack så jättemycket Tors Mamma.

Skall se över schemat och "ta bort" en sovtimme. Kanske kan man korta sista sömnpasset innan natten men som sagt då blir det ingen glad unge vi lägger, är jag rädd. Skall klura lite nu så får du en rapport hur det gått när det nya schemat satt sig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du!

Precis som TorsMamma tror jag att det vore bra om lilla livet inte sov så länge som 1,5 timme på kvällen. Jag gjorde så också med Kejsarinnan, och hej-å-hå... :roll:

Jag brukar ha som riktmärke "inte sova längre än 45 minuter efter klockan 17.00". Då kanske det blir tidigare natt istället :?: Vore det katastrof?

Och du - om du känner att det är kris på kvällen med bara en 45-minutare, har du tänkt på att schemalägga dit en 20-minutare också? Det ahde jag att tag, och det funkade jättebra!

Grunnar lite:

7.00 morgon, mat (från båda brösten)
8.30 sova 1,5h
10.00 mat (från båda brösten)
12.00 sova 2h
14.00 mat (från båda brösten)
16.00 sova 45 minuter
16.45 mat (från båda brösten)
18.15 - 18.35: 20 minutare
19.15 kvällsslurk (båda brösten)
19.30 natt

Hör av dig! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

... fast nu glömde jag att du hade en timma för mycket sömn. :roll: Hur var det nu, hur länge är ni uppe på natten? Hur lång tid tar matningarna?

Kanske göra natt 20.00 ifall du lägger in 20-minutaren?
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan igen

nu har vi knåpat ihop ett nytt litet schema. redan igår väckte vi honom efter en halvtimme på sista dagsluren och höll honom vaken i 2,5 timmar med en 5-min-lur :shock: . det gick ju :!: och sedan sov han som en stock till efter 2 på natten och strulade inte på morgonkvisten heller. tack så jättemycket för era råd och tips. de hjälpte verkligen :).

Nya schemat ser ut så här:
06.30-08-00 vaken, morgonrutin etc
08.00-10.00 sova
10.00-12.00 vaken
12.00-14.00 sova
14.00-16.00 vaken
16.00-16.45 sova
16.45-19.30 vaken
sova natt. mat kl 22 och 02

nu skall vi köra det en vecka så får vi se hur bra det passar. det har funkat bra hittills :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Schemat ser JÄTTEFINT ut! :thumbsup:
Håll tiderna HÅRT första 3 dygnen så skall du se att det sätter sig ganska bra. :wink:
Tor 2006

KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej igen

schemat funkar hyfsat men nu har ett nytt orosmoln dykt upp på himlen. igår kväll, efter ca en timmes sömn, vaknar theo helt otröstlig. vagningen tar inte alls, buffningen funkar i någon minut mnen sedan blir han allt mer upprörd. tar till slut upp honom och när han sedan får lite mat lugnar han sig. det hjälpte dock inte bara att lyfta upp honom. det verkar dessutom som om han inte är riktigt vaken och efter en liten slurk somnar han om som en stock. skriket är klart annorlunda från de han tidigare uppvisat. han låter hjärtskärande ledsen och gråter riktiga krokodiltårar samt snörvlar. vad göra? vagningen brukar ta direkt men inte nu. jag kan ju inte bara låta honom ligga. samma sak hände nu i morse. vad gör jag för fel??? :cry:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

liet positivt har också hänt :) . theo sov över 2-målet inatt :o . vi fick en något tidig morgon men ändå. Jag är så stolt över honom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kära du, jag tror inte att du gör något fel. :heart: Han är ju född 27/1 eller hur? Då blir han ju två månader i dagarna nu. Ökningsfas - beställning av mera mat... Det kan bli några skakiga nätter nu, i och med att han "beställer mera." Jag gjorde som så att jag tog upp Kejsarinnan vid tio, innan jag själv gick och lade mig, och matade till lite extra för att få en lugnare natt. :wink: Hon var aldrig vaken, men åt... :!: Med förtjusning. När ökningsfasen var över kunde jag lugnt slopa det extra målet vid tio. Hon hade ju som sagt aldrig varit vaken.

Ge det en vecka och se vad som händer. :idea: Och mycket mat. 8) Mycket mer än någon vettig människa tror... :lol:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

theo får också en slurk (så mycket han vill ha) just kl 22. Han verkar ovanligt trött idag men jag tar dig på orden. Här skall trugas och ätas ordentligt under dagen.

Tack för peppingen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"