Ledsen vid babysimmet.

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Willes mamma

Ledsen vid babysimmet.

Inlägg av Willes mamma »

Wille är en glad skit :lol: Han skrattar från det han vaknar till det att han lägger sig.
Han har heller inga problem med andra människor utan låter sig glatt tas om hand av andra famnar närhelst någon vill, han bara ler och studerar.
Vi har nu börjat på babysim för att han ska vänja sig vid vatten (ännu mera, han älskar att bada hemma) och få "se" andra bebisar.

De få gånger vi varit där han han dock blivit väldigt ledsen :roll: han är inte rädd för vattnet (det märks) men efter ett litet tag så börjar han gny och efter ytterligare ett tag så gråter han.
Jag vet inte vad det kan bero på då han gillar folk och vatten.
Frågan är nu bara, hur ska jag hantera det?
Sist så drog jag mig lite undan och lekte med honom för mig själv i vattnet och då lugnade han ner sig.
Jag vill inte gärna avbryta babysimmet utan tänkte hänga i och hoppas att han kommer över det (vad det nu är?).

Har ni erfarenhet av detta? Hur ska jag bäst hantera det (så jag inte släpper in en "vattenvarg" :shock: )

PS. Wille är dryga sju månader.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Min erfarenhet från babysim är att det är är mycket intryck för de små. Det är bla annorlunda ljud och blir kanske helt enkelt blir förmycket för honom. :?:

I ditt läge hade jag antingen testat mjukt och försiktigt någon gång till, precis som du gjorde, eller avvaktat ett tag och provat senare. Vattenvargen släpper du bara in om du själv blir orolig eller "tvingar" honom att fortsätta fast han signalerar annat. :?

Tror absolut att babysim är mycket bra för vattenvanan men det är verkligen inte enda vägen. Av olika anledningar fick vi bryta efter bara någon gång på babysim men har sedan i äldre åldrar aktivit badat mycket med dem. :D

Så, problemet här hemma nu är inte rädsla för vattnet...utan rädsla för att gå upp. 8)

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag hade det precis så med första sonen. Det går över, för oss tog det ganska lång tid, men det var helt klart värt att fortsätta! :D
Tänk på att inte vara i för länge, en halvtimme är väldigt länge för små barn. Börja med kanske 5-10 minuter och öka sakta.
Gör som du gjorde och var vid sidan om, locka med leksaker och mys bara!
Gå upp ur basängen medans han fortfarande är nöjd och glad eller vänta tills han är glad igen om han varit ledsen.
Ammar du? I så fall får du gärna göra det i vattnet, ett bra sätt att få dem att känna sig lugna och trygga.
Det kan ta många gånger innan det blir helt bra och vi har haft återkommande perioder när han har varit lite ledsen, men jag är glad att vi har fortsatt. Nu är han fyra år och simmar själv sen ett år tillbaka, dyker och älskar vatten, lillebror simmar såklart också, med honom har det inte varit några problem, tror det är för att mamma har blivit lite coolare 8)
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Tack för svar.

Tvinga honom gör jag verkligen inte. Jag ska ta det varligt.
Det är säkert alla dessa intryck.
Det är ju 10 barn med två päron/st vilket blir ca 25-30 personer i plurret.
Kan förstå om det blir lite mycket.
Jag tar det lugnt med honom ett par gånger till så får vi se vad som händer.
Första gången var vi noi i 10 minuter effektiv tid, andra gången 15 minuter.
Det fixar sig nog... hoppas jag :)
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Om ni fortsätter är attityden väldigt viktig, de genomskådar snabbt om du blir orolig eller liknande. Det blir ju lätt en spiral att om barnet blir oroligt blir föräldern lite försiktig/orolig och så...
Jag skulle hellre sluta än att fortsätta om det fungerar halvdant.

För oss har det bara varit gnäll då vattnet helt enkelt varit för kallt.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag har en tjej som ÄLSKAR att bada - hemma ENSAM i sitt badkar.
Vi förökte med babysim - hon skrek värre för varje gång, så vi slutade ganska snart. Jag tror definitivt att det berodde på ljudet och intrycken i badhuset.

Några gånger ha jag förökt bada med henne i badkaret. Hon blir jättesur och gråter.
Eftersom det inte är nödvändigt så har jag inte brytt mig så mycket, så nu får hon hållas. Jag sitter bredvid på toastolen och skrattar åt hennes lekar. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"