Väcka sov-bäbis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillamolntuss

Väcka sov-bäbis?

Inlägg av Lillamolntuss »

12 dagar gammal. Sovit 12 timmar nu... Tagit upp honom och "tvångsammat" två gånger. Går det inte lite väl länge mellan gångerna annars??? Borde vi ha väntat?

Fick ersättning igår kväll och var proppmätt. Vaken mer-eller-mindre mellan 20-02 igår. Sov typ hela dagen.

Låta honom bestämma helt, eller försöka styra lite? Hur?

(Detta är fjärde gången jag försöker skriva samma inlägg. Det bara hänger sig här. :twisted: )
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mitt tips är att ställa honom så ljust som möjligt dagtid, även när han sover. Helst rakt i solen. Då brukar de pigga på sig ordentligt och få ordning på dygnet rätt fort. Men så klart rikrigt mörkt om natten. Annars brukar gamla kloka barnmorskor säga att ett längre sovpass på 6-8 timmar per dygn är ok, men inte fler, då ska man väcka och mata.
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Tack för tips!
Ska genast fixas!

Underlig typ, den där lilla... :lol: Verkar sova långa pass och även vara vaken långa pass...

Borde man kanske bada & göra andra saker som får honom att vara vaken lite på de tider man vill...? *hmmmm*
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
indra

Inlägg av indra »

Ett bad kanske hjälper :D . Jag började med schema när min son var ca 1 månad, då var han oxå lite vaknare. men det var lite krångligt att hålla vaken i början../ indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"