Hej!
Min son som fyller 6 i september vill leka att han är bebis. Ofta flera gånger om dagen och jag tycker att det är jättejobbigt. Han kryper omkring på golvet och säger gaga eller ligger på rygg och suger på tummen.... Sen har jag märkt att om det händer något som gör honom ledsen så börjar han ofta leka bebis, det är så han gör för att bli glad igen. Naturligtvis har jag då tröstat och pratat med honom men att bli bebis är ändå något som han ofta "blir" för att ta sig ur det ledsna.
Jag vet inte hur jag skall hantera detta. Jag tror att jag blir speciellt irriterad eftersom jag vet hur mycket han kan egentligen och att då ha en bebis på morgonen som ligger och säger gaga och inte kan klä på sig själv...
Så kan man säga, skall vi se vem som kommer först ner? Och två minuer senare har han alla kläder på sig och är hur pigg och glad som helst.
Hur skall jag göra med detta?
Jag har pratat med honom om detta och han säger att det är roligare att vara bebis än att vara 5,5 år.
Tacksam för hjälp!
/Eva
5,5 åring som leker bebis
5,5 åring som leker bebis
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
Tillägg...
Vill tillägga att jag försöker att ignorera detta och tex säga: - Kan du prata vanligt, jag förstår inte. Men ibland är det svårt för mig att bara ignorera, speciellt om man har bråttom iväg någonstans.
Han har en lillasyster som fyller 3 i maj och de leker oftast jättebra ihop. Ibland är han då bebis och syster är mamma. Ibland är syrran bebis, ibland leker de "mamma, pappa, barn" med dockor som bebisar. Han leker också bebis på dagis ibland, men det är inget som personalen har kommenterat.
Det kanske är vanligt att man vill leka bebis och han kanske gör det extra ofta eftersom jag inte lyckas dölja att jag ogillar det.
Som sagt, tacksam för lite inputt.
/Eva
Han har en lillasyster som fyller 3 i maj och de leker oftast jättebra ihop. Ibland är han då bebis och syster är mamma. Ibland är syrran bebis, ibland leker de "mamma, pappa, barn" med dockor som bebisar. Han leker också bebis på dagis ibland, men det är inget som personalen har kommenterat.
Det kanske är vanligt att man vill leka bebis och han kanske gör det extra ofta eftersom jag inte lyckas dölja att jag ogillar det.
Som sagt, tacksam för lite inputt.
/Eva
-
Lua
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja, gå i pakt. Lek bebis själv. Gör likadant fast lite mer, om du förstår. Ta dig tid. Osh se vad som händer
Låter kanske både löjligt och enkelt, men prova. Han behöver känna sig förstådd (även om du inte förstår alls), inte mästrad. Han behöver se att också du kan känna dig liten ibland och vilja och behöva det.
Och det gör vi ju. Alla.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nu har jag också varit bebis
Hej!
Nu har jag (mamman) lekt bebis. När sonen ville leka bebis sa jag att jag också ville det... jag tror inte att jag "spelade över" utan jag gjorde ungefär som han gör. Han verkar tycka att det är mycket obehagligt när jag är bebis och vid andra tillfället gick han i väg och satte sig i vår trappa.
-Jag vet varför du leker bebis, sa han. Det är för att du vill att jag skall sluta leka bebis....
Vad säger man då?
Njae, sa jag... jag tyckte att det skulle vara lite mysigt att vara bebis....
Fast han har faktiskt inte lekt så mycket bebis sedan dess...
Det är inte helt lätt det här alla gånger att vara förälder minsann. Det är underbart att det finns ett sån't här forum! Tack!
Nu har jag (mamman) lekt bebis. När sonen ville leka bebis sa jag att jag också ville det... jag tror inte att jag "spelade över" utan jag gjorde ungefär som han gör. Han verkar tycka att det är mycket obehagligt när jag är bebis och vid andra tillfället gick han i väg och satte sig i vår trappa.
-Jag vet varför du leker bebis, sa han. Det är för att du vill att jag skall sluta leka bebis....
Vad säger man då?
Njae, sa jag... jag tyckte att det skulle vara lite mysigt att vara bebis....
Fast han har faktiskt inte lekt så mycket bebis sedan dess...
Det är inte helt lätt det här alla gånger att vara förälder minsann. Det är underbart att det finns ett sån't här forum! Tack!