magknip

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
fjällström
Kontakt:

magknip

Inlägg av fjällström »

Det går både framåt och bakåt :roll: Igår lyckades jag få i henne bra med mat. Under vår två-timmars promenad blev jag dock tvungen att stanna och amma på ett skoterspår :? Tur att man har brösten med sig :wink:
Natten som gick åt hon bara två gånger :) Mellan målen sov vi alla gott.
Idag har det tyvärr varit en himla massa magknip :( Efter varje mål skriker hon sig blöt i svett :cry: Har bara småätit och sovit mycket korta stunder idag. Känns som att det bara blir mer magknip för varje dag som går... Dricker fänkålste och elin får minifom (men inte tycker jag att de dropparna hjälper). Hoppas på att teet ska hjälpa. Vad kan man annars ta till mot magknip :?: :!:

BVC gjorde hembesök idag. Elin har på två veckor gått upp 800g :!: :shock: Nog får hon i sig mat, alltid :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vet att Miniform hjälpt någon/några här på Forumet, men undrar om inte det är undantagen det... :?
Nåväl, MINST lika effektivt är:
1) magläge (minns inte hur du gör med det)
2) Rejäla rapar! Se verkligen till att få ut raparna varje gång. Går bäst om man går. Stöd henne med vänsterhand/arm och låt handen liksom trycka lite lätt över ryggen samtidigt som du buffar med knuten högernäve så pressas luften lättare upp
3) massage - nu är hon ju bara en pyttetufsa ännu, men lite mjukt stryka över magen uppifrån och ner samtidigt som du håller upp benen, samt "smattra" lite med fingrarna över lilla magen ska nog fungera redan nu.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

4) Dr Browns flaska motverkar att barnet sväljer luft.

men framför allt MERA MAT och att följa standardmodellen.

Nu har jag absolut ingen som helst bakgrund eftersom jag inte läst dina ev tidigare trådar så jag vet ju inte alls hur ni gjort med standardmodell och så. :roll: Mat kanske därför inte alls är problemet, men

Läs om kolik i barnaboken. Vårt "magknip" med ettan försvann efter några dagars med ordendligt med mat enligt standardmodellen. Lilltjejen som vi var helt övertygade om fick massvis med mat (eftersom viktkurvorna visade det) fick visst inte det.

Båda barnen har dessutom varit extremt svårrapade. Det enda som har funkat har varit att hålla barnet så upprätt som möjligt (lodrät) och vänta. Eller att lägga på mage, men då har det förstås kommit ut lite mjölk också.

Inte alls roligt när barnen skriker så där. Hoppas det ger med sig snart.

:heart:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
fjällström
Kontakt:

svårt med tider

Inlägg av fjällström »

Hej!
Försöker verkligen hålla mig till SM men efter varje magknip somnar lillan helt utmattad på min mage... Då har hon kanske varit vaken i max 45 minuter :? Igår vagnade jag (10ggr på 30 min) för att få henne att sova lite längre och kanske på så sätt äta mera. Vill ju dock inte hamna i vagningsträsket. Funderar på det där med vagning. Ska jag vagna när hon börjar röra sig i vagnen eller när hon är vaken :?: Hon rör ju på sig mycket i sömnen så jag vet ju inte om hon tänker vakna till eller bara böka runt lite :roll:

Denna gång har jag inte startat en ny tråd utan skrev ett nytt inlägg på min gamla (vagna vid uppvak-tråden). Ändå blev det en ny, egen rubrik :?: :!:
Kanske tryckte jag på nytt inlägg istället för besvara... Det är nog så jag gjort hela tiden :oops:
Sara 0507 och Elin 0702
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hallå igen!

PostReply blir fortsättning på samma tråd
Newtopic blir ny tråd

I båda fallen skriver man en ny rubrik

Några frågor till dig om SM

När hon vaknar och äter, gör hon det lugnt och stilla? Hur långt i SM (mat bröst 1 rap mera mat bröst 1 rap, byte umgänge, mat bröst 2 rap mera mat bröst 2 rap) hinner du innan hon börjar skrika?

Eller är det skrik direkt hon börjar äta?

:-k
Dipl. SHN-kurare!
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Och självklart, kom jag på i natt innan jag lade mig, att tips nr 4) med flaskan är ju självklart endast till för den som flaskmatar. Absolut ingen uppmaning att börja med flaska om du ammar.

:lol:
Dipl. SHN-kurare!
fjällström
Kontakt:

skrik

Inlägg av fjällström »

När lillan vaknar matar jag ur bröst 1. Efter max 10 minuter släpper hon bröstet. Trugar men hon vill inte ha mer. Vi kämpar för en rap, vilket sällan lyckas. Blöjbyte och umgänge ca 15 minuter - sen börjar skriken :? Hon blir då tyst när jag lägger henne till bröstet. Suger några gånger, men blir sen mycket skrikig när mjölken kommer. Hon vill uppenbarligen inte äta, bara känna trygghet :?:
Hon blir fort lugn igen, men börjar om att skrika så fort jag lägger henne till bröstet igen och mjölken kommer.. Sen blir det riktigt jobbigt en stund. Hon skriker och drar upp benen under magen. Slutligen somnar hon på min mage. Då har hon bara varit vaken i kanske 1 timma. Sover sen max 45 minuter, sen börjar allt om igen :?
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

BB

Inlägg av fjällström »

Har nu läst på i BB :roll: Hittar dock inte nåt som stämmer in exakt på elins beteende... Hon skriker aldrig så att hon skälver, hon skriker och sen bajsar hon i regel. Jag matar och matar och kan inte förmå henne att äta mer än vad hon redan gör :? Magen är som en ballong och hon kräks i samma stund som jag lägger ner henne. Hon är fylld till bristningsgränsen :?
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Kanske ska du kämpa lite mer för att få Elin att rapa? Några av mina barn har varit väldigt trögrapade, men har det inte rapat har magknipet kommit som ett brev på posten...
Upp och gå med henne, och ha henne högt över axeln, och rejäla bumpar i baken. Trappgång vet jag hjälper många, eller lägga platt på mage på t ex bordet.
Det finns säkert fler tips om rapning, men jag tror du ska kämpa mer med det :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

ok

Inlägg av fjällström »

Då satsar vi lite extra på att få till rapen :wink: Blev kanske otydligt mitt förra inlägg - elin vaknade (efter bra 30 minuter..)
Hon skriker aldrig länge. Max 5 minuter, kanske inte ens så länge. Sen är hon tyst så länge man buffar stadigt eller vandrar omkring med henne över axeln. Blir man stilla sätter hon igång med att skrika igen. Detta händer aldrig under natten och minskar även under kvällen. Mest jobbigt är det på dagarna. Därför känner jag inte att nåt passar in av det jag läser.
Och det är så svårt att få i henne mera mat när hon äter minst en gång i timmen (efter varje uppvak). Det är ju sällan det är en hel timma mellan måltiderna.

Ska satsa extra på rapen, fänkålste, minifom och proviva :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej igen!

Vi hade precis likadant med nr 1. Fast hon sov bara 20 min åt gången. Vi bar och bar och gungade och buffade och hon var såklart tyst då, men började skrika direkt vi lade ner henne. Kom rätt snart på att detta ju inte var hållbart i längden. Det är ju inte meningen man ska behöva bära barnet hela tiden. Mera mat botade saken, men det var under ljudliga protester av Lilltjejen vill jag lova. Tog ett tag innan poletten trillade ner.

Som jag förstår det kan ni inte riktigt fullfölja hela målet eftersom hon börjar skrika/protestera efter första omgången mat. Därför sover hon heller inte längre än 45 min. Hon har inte fått tillräckligt med mat.

Jag skulle göra som skrivits tidigare, se till att få ut rapen i första hand. Det är inte skönt med all luft i magen. Sedan mysigt byte och umgänge, gärna med magmassage på skötbordet. Protesterar hon vid påfyllningen, ge henne en 5 minuterslur. Ta upp strax efter hon somnat och lägg till bröstet så äter hon lugnt och stilla och klarar sedan av att sova längre. Och gör hon inte det så börja om med ett helt nytt mål enligt programmet.

Funkar inte annat så gör magläget det. Hon kan få protestera, böka och tjura en stund men sedan kommer rapen till slut. Säkert lite mjölk också.

:D
Dipl. SHN-kurare!
fjällström
Kontakt:

mera mat

Inlägg av fjällström »

Försöker verkligen proppa i henne mat, men ju mer hon äter, ju ondare blir lilla magen :? Har idag verkligen proppat henne allt som gått och nu skriker hon som aldrig förr :oops: Hon letar mat när hon lugnar sig, men det blir bara värre efter maten :roll:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

vakenpass

Inlägg av fjällström »

Nu är "smekmånaden" över och vi försöker hålla oss till SM även vad gäller tider. Problemet är bara det att lillan har så mycket magknip. Hon äter och släpper bröstet efter max 10 minuter. Jag trugar men kan inte få i henne mera. Dags för rapen som oftas uteblir, hur vi än kämpar :? Påtår från samma bröst - går aldrig ner :!: Sen blöjbyte, umgänge och mys. Så när det blir dags för mera mat från andra bröstet. (oftast efter bara en timmes vakentid eftersom hon är så förtvivlat trött) . Hon suger några tag men när mjölken rinner till sätter hon igång att skrika :evil: :cry: Om hon är arg eller ledsen vet jag inte. Men ont i magen har hon. Lilla magen bubblar, hon är pruttig och bajsar efter en stunds skrikande. Sen kan det ev. gå ner några klunkar de gånger magknipet släppt.
Så är det dags att sova. Oftast somnar hon själv i vagnen. Redan efter 30-45 minuter vaknar hon och bajsar oftast rejält :? Då börjar vi om på ruta ett igen. Men nu går nästan ingen mat ner (hon åt ju nyss) och hon går inte att hålla vaken mer än ca en timma. Hon sover fast man klär av henne och lägger henne på bordet :shock: De få gånger hon går att hålla vaken sätter magknipet igång igen efter maten och då somnar hon utmattad i famnen när det släpper.

Vi får liksom aldrig till varken sov-eller vakenpassen. Mattiderna kan vi ju inte direkt heller hålla.. Hon ökar bra i vikt (800g på två veckor och förlorade aldrig nåt från sin födelsevikt).

Funderar på detta med maten: När hon vaknar ska hon ju ha mat direkt. Men om hon sen blir skrikig 30 minuter efter maten, ska jag då mata igen :?: Isåfall innebär det att hon äter i stort sett hela sin vakna tid :roll:
Hon äter dock aldrig ordentligt, utan bara småäter hela tiden. Om jag ska förutsätta att det handlar om överlevnadsångest så ska jag alltså hålla henne hårt i famnen, promenera runt och prata högt samt ge mat när hon lugnat sig. Då betyder det att jag får hålla på så minst halva vakenpasset.

Lilla ungen är så full av mat. Magen är som en ballong och hon kräks mycket.

Hur ska vi komma tillrätta med allt detta :?: :!:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är lite envis vad gäller rapandet :oops: :wink: Kan du försöka beskriva hur du gör för att få henne att rapa :?: Jag tror att en stor del av problemet ligger där, och försöker gärna klura med dig hur du ska få till det :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

rap

Inlägg av fjällström »

Tack Mia för att du hjälper oss :!:
Jag prövar alltid med att lägga henne över axeln och buffa stadigt i rumpan. Trycker lite lätt över ryggen också. Sen har vi prövat trappen - gå upp och ner samtidigt som det buffas. Nu idag kom min man på ett sätt som fungerar hälften av gångerna(!) Han sätter henne framför sig (ansikte mot ansikte), håller henne under armarna och liksom hoppar henne upp och ner några gånger. Vi har också prövat lägga henne över våra ben och buffa.
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"