Sommartid och mörkläggning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina

Sommartid och mörkläggning

Inlägg av Lobilina »

Måste fråga bättre vetande om två saker jag har klurat på de senaste dagarna.

:arrow: Hur sjutton gör man när det blir sommartid i nästa vecka? Klockan ska ju ställas fram en timme. Gör man det innan sovdags, så att hon lägger sig en timme senare? Eller efter läggning, så att hon lägger sig samma tid men får sova en timme extra under natten?

:arrow: Nu börjar det ju bli rättså ljust på morgnarna. Hur mörklägger ni? Mer än rullgardiner alltså! Lägger ni något mörkt tyg direkt över vagnen/sängen (med lite luft emellan så klart) ? Blir det inte instängt då, och varmt? Eller har ni andra fiffiga lösningar?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Här finns en tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=68

Fast vi själva kör rock´n´roll... Vi bara ändrar tiderna rakt av och låtsas som det regnar... men det är bara för våghalsiga, tror Annas råd är mycket bättre.

Mörklägger i sovrummet gör vi med persienner. När de sov ute hade de ett svart myggnät över som gjorde lite mörkare.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och har man inte persienner så skaffar man mörkläggningstyg. Finns på metervara att sy till och sätta upp i aktuellt rum:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9637
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10620
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Vi har tidigare ändrat stegvis två dagar i förväg, dvs förskjuta läggningen en halvtimme/dag- har fungerat bra

Nu kommer vi inte ändra alls. Båda barnen kommer att gå på sommartid istället. För lillebror passar det utmärkt eftersom han har morgon runt 06, då blir det automatiskt 07.00. Vega får morgon kl 08

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så gör vi med (som LindaVega alltså) :!: Nu när det blir sommartid, så får Anton gå och lägga sig 20 och vakna 8 istället. :D
Pialacki

Mökläggning i norrland...

Inlägg av Pialacki »

Det är ju inte det lättaste med tanke på den kommande midnattsolen. Vi har redan problem fast vi har persienner,rullgardin, mörkläggnings gardiner(tätt mot fönstret) och skynke. Snart så spikar pappa en playwood skiva utanpå fönstret. Där har du massor med tips men jag kan ju som sagt inte lova att de hjälper.....jag har ju bara playwooden kvar :lol: :lol: att testa.
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack alla, för svar :heart: Jag tror jag köper mörkläggningstyg och kompletterar med. De befintliga rullgardinerna hjälper inte alls känns det som.

Och sommartiden, ja det blir nog en succesiv förskjutning, enligt AW:s instruktioner.
duggan

Inlägg av duggan »

jag vill bara inflika att det är skillnad på rullgardiner och rullgardiner! Prisjägare som jag är for jag och köpte rullgardiner på jysk till hela huset när vi flyttade in! Vilka kap jag gjorde må ni tro.. :wink:
Men här för ett tag sen när lillen flyttade in i egen kupe så skickade jag min karl att köpa rullgardin..fly förbannan var jag när han kom hem med en rullgargin som kostade över 400:-...jäkla anåda slöseri med pengar å huja huja..han fick sig på örat...han erbjöd sig att åka och byta men det hade jag inte tid med så han monterade upp den iaf. Jag kan villigt erkänna att jag får äta upp mina ord, varje dag. det är kolsvart i rummet, den släpper inte en en gnutta ljus...jämfört det resterna av huset som det silar in rejälv med ljus...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Vi köpte mörkläggningsgardin från Ikea och det blir inte helt mörkt med dem om solen ligger på. Så jag hänger över mörkläggningstyg också.. Omständigt. Duggan, var köpte ni den där rullgardinen? :)

Hur gör ni i vagnen? Tycker det börjar bli varmt med skynke över sufletten.. men hon sover bäst med det över.
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

vi beställer mörkläggningsgardin (rull) på nätet - snygga är de! För Fjällfar fotografen har höga krav 8)

ska kolla om jag hittar namnet...

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

här:

http://www.rollodin.se/

/Fjällmor
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Är den helt mörk? (står iofs 100% på hemsidan:) )
Den jag har trodde jag var helt mörk, men nu när solen har legat på lite på morgonen har jag sett att det faktiskt kommer in lite ljus genom tyget ändå.. som små stjärnor ser det ut. :|
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Vi har också köpt våra från rollodin, men det blir inte helt mörkt. Inte på morgonkulan i alla fall. Kanske dock beror på att vi har vita, man kanske ska ha svarta/mörkblå eller nåt.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag har nu inhandlat mörkläggningstyg, eller vad som i alla fall ska ANVÄNDAS som mörkläggningstyg, och detta kan jag varmt rekommendera. Bävernylon! :roll: :D . Vet inte om man normalt sett använder det för mörkläggning, men tanten i affären sa att det är effektivt. Och visst var det supereffektivt! Det blev tokmörkt i rummet, och var även riktigt mörkt i morse när jag väckte lilla fröken, som förmodligen inte hade en tanke på att det kunde vara morgon, för hon sussade så sött så sött i sitt mörka rum.

Tips alltså :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"